شناسهٔ خبر: 33452644 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان:

وضعیت نامطلوب تالاب های گیلان/ پروژه احیای تالاب انزلی متوقف است

محمدپور با اشاره به متوقف شدن پروژه احیای تالاب انزلی تا اعلام نتایج آزمایشات گفت: با کاهش تراز آبی دریای خزر وضعیت نامطلوبی در تالاب های گیلان ایجاد شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «قربانعلی محمدپور» امروز( پنج‌شنبه،۲۳خرداد) در نشتست خبری با خبرنگاران در تالاب بین المللی امیر کلایه لاهیجان با بیان اینکه ورود رسوبات به دریای خزر و کاهش تراز آبی آن باعث ایجاد وضعیت نا مطلوب در تالاب‌های استان شده است گفت: با  کاهش یک و 2 دهم متری تراز آبی دریای خزر و تاثیر منفی آن بر تالاب‌های شمال کشور، احیا و بهره‌برداری اقتصادی تالاب‌های استان و حفظ و ارتقاء محیط زیست از اولویت‌های ما برای شروع هر پروژه‌ای است.

 

مدیرکل حفاظت از محیط زیست گیلان با اشاره به اهمیت مطالبات سازمان محیط زیست استان برای احیای تالاب ها اظهار کرد: برای احیای تالاب‌ها باید از بودجه‌های اختصاص یافته به این امر و همچنین اجرای بندهای مختلف شیوه نامه ساماندهی تالاب‌ها و آب‌بندان های استان استفاده کنیم.

 

وی با بیان اینکه عمق رسوبات عالی در تالاب انزلی زیاد است اعلام کرد: هم اکنون آب ۹ رودخانه وارد این تالاب می‌شود همچنین آلودگی ناشی از ورود فاضلاب صنعتی و انسانی و رسوبات ناشی از پساب کشاورزی نیز بخشی دیگر از مشکلات این تالاب است.

 

محمدپور با اشاره به نگرانی‌های پیش‌آمده در رابطه با استفاده از دی‌اکسید تیتانیوم که قرار است از سوی پارک علم و فناوی اصفهان برای پاکسازی تالاب بندرانزلی استفاده شود اظهار کرد: برای رفع نگرانی مسئولان کشوری و استانی نمونه مواد استفاده شده را به چندین آزمایشگاه معتبر داخلی و همچنین چندین آزمایشگاه خارج از کشور شامل اسپانیا و کانادا فرستادیم و تا آخر این ماه نتیجه آزمایشات به ما اعلام خواهد شد.

 

وی با اشاره به توقف موقتی پروژه احیای تالاب انزلی اظهار کرد: طبق دستور دادستان استان  مبنی بر اینکه  تا زمان اثبات بی‌ضرر بودن مواد استفاده شده برای احیای تالاب بندر انزلی برای ماهیان و سایر جانداران استفاده از این مواد تا  تا زمان اعلام نتایج آزمایشات، متوقف شده است.

 

مدیرکل حفاظت از محیط زیست گیلان با بیان اینکه اکثر بیمارستان های دولتی گیلان مجهز به دستگاه تصفیه فاضلاب هستند افزود: تا پایان سال ۹۸ هیچ بیمارستانی در استان گیلان دارای خروجی آزاد فاضلاب نخواهد بود و در حال حاضر به جز یک بیمارستان در تالش بقیه بیمارستان‌ها استانداردهای محیط زیستی را در رابطه با خروجی فاضلاب خود رعایت می‌کنند.

 

وی خاطر نشان کرد: تمام ادارات محیط زیست استان گیلان موظف هستند که اقدامات لازم جهت ریشه‌کنی کامل سنبل آبی تا ۱۵ سال آینده را انجام دهند و تاکنون نیز حجم زیادی از مناطقی که آلوده به این گیاه بودند را پاکسازی کردیم اما هنوز برخی مناطق آلوده هستند که باید با تلاش همه مسئولان و جهت حفظ سلامت هم‌استانی ها در این راستا گام برداریم.

 

محمدپور با اشاره به انتقادات وارده به آسیب‌های زیست محیطی سد لاسک گفت: اگرچه ممکن است پروژه سد لاسک همانند هر پروژه دیگری خطراتی نیز داشته باشد اما مزایایی همچون ایجاد اشتغال در منطقه و کاهش ورود رسوبات به تالاب انزلی موجب می‌شود که در اجرای آن اهتمام ورزیم.

 

 

 

نظر شما