شناسهٔ خبر: 33451956 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس جمهوری عازم قرقیزستان شد

تهران- ایرنا- رئیس جمهوری اسلامی ایران برای شرکت و سخنرانی در نوزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای عازم بیشکک پایتخت قرقیزستان شد.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» عصر امروز پنجشنبه به دعوت رسمی «سورنبای جینبکف» رئیس جمهوری قرقیزستان در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای شرکت می‌کند.

رئیس جمهوری علاوه بر سخنرانی در این اجلاس، دیدارهای دوجانبه ای نیز با سران شرکت کننده در نوزدهمین اجلاس شانگهای دارد.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین‌المللی بین دولتی است که در ۱۵ ژوئن سال ۲۰۰۱ میلادی در شهر بندری شانگهای، توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تأسیس شد.

سازمان همکاری شانگهای ۱۲ عضو دارد و جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند.

سفر روحانی به تاجیکستان

روحانی در دومین مرحله از سفر خود پس از پایان اجلاس سران شانگهای در بیشکک روز جمعه به دعوت «امامعلی رحمان» همتای تاجیکستانی خود عازم دوشنبه پایتخت این کشور می‌شود تا در پنجمین نشست سران کنفرانس تعامل و اقدامات اعتماد ساز در آسیا (سیکا) شرکت و سخنرانی کند.

دیدار و گفت و گو با برخی از سران کشورهای حاضر در این دوره اجلاس از برنامه‌های سفر رئیس جمهوری در تاجیکستان است.

طرح ایجاد نشست سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) در اکتبر ۱۹۹۲ میلادی در چهل و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سوی «نور سلطان نظربایف» رئیس جمهوری قزاقستان به منظور ارتقای روابط دوجانبه و همکاری میان کشورهای آسیایی با هدف ایجاد ثبات و برقراری امنیت در منطقه مطرح و این سازمان در سال ۱۹۹۶ به طور رسمی تشکیل شد.

نشست سران سیکا هر چهار سال یک بار و اجلاس وزرای خارجه هر ۲ سال یک بار برگزار می‌شود.

در حال حاضر سیکا ۲۲ عضو دارد و دربرگیرنده ۱۲ عضو ناظر مشتمل بر سازمان‌های بین المللی همچون سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری در اروپا، اتحادیه عرب و تعدادی از کشورها از جمله مالزی، اندونزی، ویتنام، ژاپن، اوکراین و آمریکا است.

ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و تایلند از جمله اعضای سیکا هستند.

انتظار می‌رود نشست آتی سیکا در شهر دوشنبه که برای روزهای ۱۴ و ۱۵ ژوئن (۲۴ و ۲۵ خرداد) برنامه ریزی شده است، مقدمه‌ای برای مذاکره و صحبت در مورد حل و فصل مشکلات آسیا و یافتن راهی مؤثر برای ترویج ابتکارات در سطوح بالا باشد.

یک هیأت بلندپایه سیاسی، حسن روحانی رئیس جمهوری را در سفر به کشورهای قرقیزستان و تاجیکستان همراهی می‌کند.

نظر شما