شناسهٔ خبر: 33446505 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

۶۵۰ خبرنگار نشست سیکا را پوشش می‌دهند

وزارت امور خارجه تاجیکستان گفته است ۶۵۰ خبرنگار محلی و خارجی سیکا را پوشش خبری می‌دهند و تا کنون ۱۱ کشور در سطح رئیس‌جمهور حضور خود در این اجلاس را اعلام کرده‌اند.

صاحب‌خبر -
وزارت امور خارجه تاجیکستان گفته است ۶۵۰ خبرنگار محلی و خارجی سیکا را پوشش خبری می‌دهند و تا کنون ۱۱ کشور در سطح رئیس‌جمهور حضور خود در این اجلاس را اعلام کرده‌اند.
 
به گزارش رجانیوز به نقل از آسیاپلاس، دپارتمان اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه تاجیکستان گفته است 650 خبرنگار محلی و خارجی نشست کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا (سیکا) که 14 و 15 ژوئن در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان برگزار می‌شود را پوشش می‌دهند.
 
تا کنون خبرنگارانی از کشورهای ایالات متحده آمریکا، چین، کانادا، بحرین، امارات متحده عربی، افغانستان، جمهوری اسلامی ایران، کامبوج، ترکیه، هند، بلاروس، ازبکستان، قزاقستان، آذربایجان، ویتنام، پاکستان، روسیه، بنگلادش، لیبی، سری لانکا، قرقیزستان و برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای پوشش نشست سیکا اقدامات لازم را انجام داده‌اند.
 
روسای جمهور تاجیکستان، روسیه، چین، جمهوری اسلامی ایران، آذربایجان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، بنگلادش، ترکیه و سری لانکا، و همچنین رئیس اجرایی افغانستان، عبدالله عبدالله در این نشست شرکت خواهند کرد.
 
در همین حال هیات‌های سیاسی عالی‌رتبه از بحرین، ویتنام، مصر، رژیم صهیونیستی، هند، اردن، عراق، قطر، کامبوج، کره جنوبی، مغولستان، امارات متحده عربی، پاکستان، فلسطین، تایلند، بلاروس، اندونزی، ایالات متحده آمریکا، فیلیپین، مالزی، اوکراین، ژاپن، سازمان ملل، سازمان امنیت و همکاری اروپا، سازمان همکاری شانگهای و کمیته اجرایی سازمان کشورهای مستقل مشترک المنافع نیز به منظور شرکت در این نشست وارد دوشنبه خواهند شد.
 
موضوع اصلی پنجمین نشست سیکا «دیدگاه مشترک به منطقه امن و مرفه‌تر سیکا» است. در انتهای این نشست یک اعلامیه تصویب و منتشر می‌شود.
 
کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا (سیکا) یک انجمن چند جانبه برای ارتقاء همکاری در زمینه صلح، امنیت و ثبات در آسیا است. این کنفرانس به ابتکار نورسلطان نظربایف، رئیس‌جمهور سابق قزاقستان در سال 1992 شکل گرفت. در سال 1996 هفده کشور در این کنفرانس مشارکت کرده و نسخه پیش‌نویس اسناد آن تهیه شد. نخستین نشست وزرای امور خارجه سیکا با مشارکت 15 کشور عضو در 14 سپتامبر 1999 برگزار شد. اعلامیه اصول راهنمای روابط میان کشورهای عضو سیکا در همان نشست به تصویب رسید. نخستین اجلاس سیکا نیز در سال 2002 برگزار گردید.
 
در حال حاضر کشورهای عضو سیکا عبارتند از: افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، بحرین، بنگلادش، بلاروس، بوتان، برونئی، کامبوج، چین، مصر، ایسلند، هند، ایران، اردن، قزاقستان، رژیم صهیونیستی، کیریباتی، قرقیزستان، لبنان، لیختن اشتاین، جزایر مارشال، مغولستان، میانمار، نائورو، نروژ، کره شمالی، پاکستان، پالائو، فلسطین، فیلیپین، قطر، کره جنوبی، روسیه، سوریه، تاجیکستان، تایلند، جزایر تیمور، ترکیه، امارات متحره عربی، ازبکستان و ویتنام.
 
گفتنی است در نشست وزرای امور خارجه سیکا که در سپتامبر 2018 در حاشیه هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد، ریاست این انجمن برای بازه سال‌های 2018 تا 2020 از چین به تاجیکستان واگذار گردید.

نظر شما