شناسهٔ خبر: 33447409 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

علل ،علايم و درمان گرمازدگي

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا -
علائم گرمازدگي چيست, کمکهاي اوليه گرمازدگي
در آب و هواي گرم بدن شما عمدتا توسط عرق کردن خنک مي شود
گرمازدگي شرايطي است که علائم آن شامل عرق شديد و نبض بالا است. اين يکي از سه سندروم مرتبط با گرما است که گرفتگي عضلات را خفيف ترين و گرمازدگي شديد ترين آن موارد است.
علل گرمازدگي عبارتند از قرار گرفتن در معرض دماي بالا، به ويژه هنگامي که همراه با رطوبت بالا و فعاليت فيزيکي شديد باشد. بدون درمان سريع، گرمازدگي مي تواند منجر به يک وضعيت تهديد کننده زندگي شود. خوشبختانه، گرمازدگي قابل پيشگيري است.
علائم گرمازدگي چيست, کمکهاي اوليه گرمازدگي
هرگز کسي را در يک ماشين پارک شده در گرما قرار ندهيد
علائم گرمازدگي:
علائم و نشانه هاي گرمازدگي ممکن است به طور ناگهاني يا در طول زمان، به خصوص در دوره هاي طولاني مدت ورزش ايجاد شود. علائم و نشانه هاي گرمازدگي عبارتند از:
پوست مرطوب سرد با گرگرفتگي در هنگام گرما
عرق کردن شديد
ضعف
سرگيجه
خستگي
نبض ضعيف يا تند
فشار خون پايين
گرفتگي عضلات
حالت تهوع
سردرد
چه وقت به پزشک مراجعه کنيم؟
اگر فکر مي کنيد گرمازده شده ايد:
تمام فعاليت ها را متوقف کنيد و استراحت کنيد
به مکان خنک تر برويد
آب سرد يا نوشيدني هاي ورزشي بنوشيد
اگر علائم يا نشانه هاي شما بدتر شد يا در عرض يک ساعت بهبود نيافت، به پزشک مراجعه کنيد. اگر درجه حرارت بدن (اندازه گيري شده توسط دماسنج) به (104 F 40 C ) يا بالاتر برسد، به مراقبت فوري پزشکي نياز خواهيد داشت.
علائم گرمازدگي چيست, کمکهاي اوليه گرمازدگي
علائم گرمازدگي ممکن است به طور ناگهاني يا در طول زمان ايجاد شود
علل گرمازدگي :
حرارت بدن شما همراه با حرارت محيطي باعث ايجاد درجه حرارت داخلي بدن شما مي شود. بدن شما نياز به تنظيم دما دارد ( در هواي سرد يا هواي گرم)
در آب و هواي گرم بدن شما عمدتا توسط عرق کردن خنک مي شود. تبخير عرق شما دماي بدن شما را تنظيم مي کند. با اين حال، زماني که شما به شدت تمرين مي کنيد يا در آب و هواي گرم و مرطوب به طور غيرمستقيم فعاليت مي کنيد، بدن شما کمتر توانايي خنک کردن را دارد.
در نتيجه بدن شما ممکن است گرفتگي عضلات ، خفيف ترين شکل بيماري مرتبط با گرما را ايجاد کند. علائم و نشانه هاي گرفتگي عضلات معمولا شامل عرق کردن شديد، خستگي، تشنگي و گرفتگي عضلاني مي شود. درمان سريع به هنگام گرفتگي عضلات از پيشرفت به گرمازدگي جلوگيري مي کند.
شما معمولا مي توانيد گرفتگي عضلات را با نوشيدن مايعات يا نوشيدني هاي ورزشي حاوي الکتروليت ها، و رفتن به مکان خنک تر يا سايه دار و استراحت، درمان کنيد.
علل ديگر
به غير از آب و هواي گرم و فعاليت شديد، علل ديگر گرمازدگي عبارتند از:
از دست دادن آب بدن، که توانايي بدن شما براي عرق کردن و حفظ دماي طبيعي را کاهش مي دهد.
مصرف الکل، که مي تواند توانايي بدن شما براي تنظيم درجه حرارت شما را تحت تاثير قرار دهد.
پوشيدن بيش از حد لباس، به ويژه در لباس هايي که اجازه نمي دهد عرق به راحتي تبخير شود
علائم گرمازدگي چيست, کمکهاي اوليه گرمازدگي
وزن بيش از حد مي تواند بر توانايي بدن شما براي تنظيم دماي آن تأثير بگذارد
عوامل خطر
هر کس مي تواند گرمازدگي را تجربه کند، اما برخي عوامل باعث افزايش حساسيت شما به گرما مي شود. آنها عبارتند از:
سن: نوزادان و کودکان زير 4 سال و بزرگسالان بالاي 65 ساله در معرض خطر بيشتر گرمازدگي هستند. توانايي بدن براي تنظيم دماي آن به طور کامل در کوکان توسعه نيافته و ممکن است در افراد مسن به خاطر بيماري، داروها يا عوامل ديگر کاهش يابد.
مصرف برخي داروها: داروهايي که توانايي بدن شما را تحت تاثير قرار مي دهد و بدن را هيدراته مي کند، مانند بعضي از داروهاي مورد استفاده براي درمان فشار خون بالا و مشکلات قلب،آنتي هيستامين ها، آرامش بخش و يا کاهش علائم رواني (antipsychotics). علاوه بر اين، برخي از مواد مخدر غير قانوني مانند کوکائين و آمفتامين مي توانند دماي بدن را افزايش دهند.
چاقي : وزن بيش از حد مي تواند بر توانايي بدن شما براي تنظيم دماي آن تأثير بگذارد و بدن شما را به گرما بيشتر حفظ کند.
تغيير ناگهاني دما: اگر به منطقه گرم نرفته باشيد، بيشتر به بيماري هاي مرتبط با گرما، مانند گرمازدگي، حساس هستيد. سفر به يک منطقه با آب و هواي گرم براي کسي که در جاي سرد زندگي مي کند مي تواند شما را در معرض خطر بيماري مرتبط با گرما قرار دهد، زيرا بدن شما فرصتي براي استفاده از دماهاي بالاتر ندارد.
شاخص حرارت بالا: شاخص گرما يک مقدار درجه حرارت است که در نظر دارد که چگونه دما و رطوبت در فضاي باز احساس مي کنيد. هنگامي که رطوبت بالا است، عرق شما نمي تواند به راحتي تبخير شود و بدن شما به سختي خنک مي شود، و شما را در معرض خستگي و حرارت قرار مي دهد. هنگامي که شاخص گرما (91 F 33 C) يا بالاتر باشد، بايد اقدامات احتياطي را انجام دهيد.
جلوگيري از گرمازدگي:
شما مي توانيد تعدادي از اقدامات احتياطي را براي جلوگيري از گرمازدگي و ساير بيماري هاي مرتبط با گرما انجام دهيد. هنگامي که دما بالا مي رود، به ياد داشته باشيد:
لباس هاي خنک و راحت را بپوشيد.
محافظت در برابر آفتاب سوختگي.
به مقدار زياد مايعات بنوشيد.
هرگز کسي را در يک ماشين پارک شده در گرما قرار ندهيد.حتي اگر پنجره ها باز باشند يا ماشين در سايه باشد.
در ساعات اوج گرما از خانه خارج نشويد، سعي کنيد تمرين يا کار فيزيکي را براي ساعتهاي خنک تر از روز، مانند صبح يا عصر برنامه ريزي کنيد.
محدود کردن کار و يا ورزش در گرما
علائم گرمازدگي چيست, کمکهاي اوليه گرمازدگي
حمام آب سرد يا يخ موثرترين راه براي سرعت بخشيدن به کاهش دماي بدن شما است
راههاي درمان گرمازدگي :
در اغلب موارد شما مي توانيد براي درمان گرمازدگي از موارد زير استفاده کنيد:
استراحت در يک محل خنک: بهتر است به يک ساختمان با تهويه مطبوع برويد، يا حداقل، يک سايه را پيدا کنيد يا در مقابل يک فن قرار بگيريد. به پشت دراز بکشيد و پاهاي خود را بالاتر از سطح قلب قرار دهيد.
نوشيدن مايعات سرد: نوشيدن آب يا نوشيدني هاي ورزشي. نوشيدني هاي الکلي نداشته باشيد، که مي تواند به کمبود آب کمک کند.
خنک کردن بدن: يک دوش آب سرد بگيريد، يا حوله هايي را که در آب سرد خيس شده اند بر روي پوست خود قرار دهيد. اگر در خارج از منزل هستيد و در نزديکي شما پناهگاه نيست، قرار گرفتن در آب و هواي سرد يا شنا در آب مي تواند دماي بدن شما را کم کند.
کم کردن لباس : لباس هاي غير ضروري را دربياوريد و اطمينان حاصل کنيد که لباس هاي شما خنک و آزاد است.
اگر در عرض يک ساعت پس از استفاده از اين اقدامات احساس خوبي نداشته باشيد، به پزشک مراجعه کنيد. براي خنک کردن بدن خود به دماي معمولي، پزشک ممکن است از اين تکنيک هاي درمان حرارتي استفاده کند:
قرارگرفتن در آب سرد: ثابت شده است حمام آب سرد يا يخ موثرترين راه براي سرعت بخشيدن به کاهش دماي بدن شما است.
از تکنيک هاي خنک کننده تبخير استفاده کنيد: اگر درجه حرارت بدن شما در محدوده حرارتي قرار نگيرد و اگر غوطه وري در آب سرد در دسترس نباشد، پرشک ممکن است سعي کند دماي بدن را با استفاده از روش تبخير کاهش دهند.
پتو خنک کننده يا کيسه هاي يخ : يکي ديگر از روش ها اين است که شما را در يک پتو خنک کننده ويژه قرار دهيم و کيسه هاي يخ را روي کشاله ران، گردن، پشت و زير بغل خود قرار دهيد تا دماي بدنتان را پايين بياوريد.
گردآوري:بخش سلامت بيتوته


نظر شما