شناسهٔ خبر: 33412801 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

شجاعی‌ طباطبایی در نشست خبری «آسوده باش، من ملکه‌ام»:

افشاگری استعمار انگلیس در نمایشگاه کاریکاتور/ رویه استعمارگری را با زبان کاریکاتور زیر سوال بردیم

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری گفت: انگلیس همچنان به دنبال استعمار است و ما در نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «آسوده باش، من ملکه‌ام» به دنبال افشاگری رویه استعمارگری آن‌ها از طریق زبان کاریکاتور هستیم.

صاحب‌خبر -

افشاگری استعمار انگلیس در نمایشگاه کاریکاتور/ رویه استعمارگری را با زبان کاریکاتور زیر سوال بردیمبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «آسوده باش، من ملکه‌ام» با محور نمایش خباثت‌های تاریخی انگلیس، با حضور سید مهدی شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری برگزار شد.

سید مهدی شجاعی‌ طباطبایی در این نشست در خصوص عنوان این نمایشگاه توضیحاتی ارائه داد و اظهار داشت: ابتدای جنگ جهانی دوم حدود 2 و نیم میلیون پوستر با عنوان همین نمایشگاه چاپ شده است؛ چرا که این شعار یک شعار کاملا ضد استعماری است.

وی گفت: روز پنج‌شنبه این هفته روز تولد ملکه انگلستان است، اما تاکید و نگاه ما در این اتفاق هنری تولد ملکه انگلیس نیست؛ چرا که سیاست استعماری انگلستان هدف هنرمندان بودن است. ما طی این‌ سال‌ها شاهد سیاست‌های خاصی از سوی سفارت انگلستان هستیم که گویای ادبیات استعماری گذشته است.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری افزود: سفیر انگلستان در صفحه توئیتر خود هر گونه مطلبی را منتشر می‌کند و هیچ ابایی نسبت به سیاست‌های استعماری‌شان ندارند. سفارت انگلستان برای حضور در جشن ملکه کاسه‌گدایی دست گرفته‌اند که هر کسی تمایل به حضور در این مراسم دارد، هزینه‌ای پرداخت کند.

شجاعی‌طباطبایی تاکید کرد: کشور ایران همواره مورد استعمار انگلستان بوده است. در هولوکاست ایرانی که یکی از فاجعه‌آمیزترین آن‌هاست که به واسطه حضور ارتش انگلستان در ایران، نیمی از مردم کشورمان کشته شدند، آن‌ها هیچ‌گاه حتی حاضر به عذرخواهی نیز نشدند. موارد زیادی وجود داشته که ما در معرض استعمار بودیم که به واسطه انگلستان بر ما تحمیل شده است. قتل قائم‌مقام فراهانی و امیرکبیر، جداسازی نقاط مختلف ایران ازجمله این ضررها بوده است. کودتای ۲۸ مرداد و ملی شدن صنعت نفت و بعد از انقلاب حمایت از صدام ازجمله جنایت‌های انگلستان علیه کشورمان بوده است.

وی تصریح کرد: اخیراً ندادن ویزا به تکواندوکاران طلایی ایران در مسابقات جهانی نیز از خباثت و دسیسه‌های انگلستان علیه کشورمان بوده است. آن‌ها به شدت تلاش فرهنگی علیه ایران را شروع کرده‌اند. در شورای فرهنگی بریتانیا ابزار فرهنگی نفوذ دولت بریتانیا را از سال ۱۳۲۱ تشکیل داده‌اند که کارشان با عنوان خیریه است و تمام هزینه‌هایشان را از وزارت خارجه دریافت می‌کنند.  

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری اظهار داشت: انگلیسی‌ها همواره با فریب دانشجویان ایرانی به دنبال جذب نیرو بوده‌اند. تلاش برای حضور در عرصه فرهنگ ایرانی توسط انگلیس ازجمله اتفاقات محسوس این روزهاست. آن‌ها فرهنگ استعماری را در ایران رواج می‌دهند و با آمدن سفیر جدیدشان کارهای عجیبی را تحت عنوان روز بانوان، با دعوت از خانم‌های ایرانی برای حضور در پارتی انجام داده‌اند.

شجاعی طباطبایی گفت: بحث‌های زیادی در ارتباط با تولد ملکه انگلیس و مراسمی که در ایران برگزار می‌کنند، وجود داشته است. متاسفانه ما شاهد یک رفتار دوگانه از این اتفاق هستیم؛ چرا که از طرفی برای مراسم افطاری دعوت می‌کنند و از طرفی دیگر سفیران انگلیسی در مراسم پارتی دستگیر می‌شوند. به نظرم زبان کاریکاتور یک زبان قابل فهم و بین‌المللی است که با آن بتوانیم خیلی از مباحث را با چاشنی طنز مطرح کنیم.

وی ادامه داد: این نمایشگاه به بهانه روز تولد ملکه انگلیس با تلاش هنرمندان انجام شد. جبهه هنرمندان انقلاب در این موضوعات به شدت قوی شده‌اند و حضور مؤثری در بزنگاه‌ها دارند.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری گفت: انگلیس همچنان به دنبال رویه استعماری است. آن‌ها بعد از قضیه برجام شرکت‌های اقتصادی را از ایران خارج کردند در حالی که برای جشن تولد ملکه به دنبال اسپانسر ایرانی هستند و کاسه گدایی به دست می‌گیرند. حضور انگلیسی‌ها در ایران به گونه‌ای موجب تحقیر ملت ایران است که امیدواریم مردم ما در این مراسم حضور پیدا نکنند؛ چرا که در شأن کشورمان نیست.

شجاعی طباطبایی درباره آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه گفت: ۴۰ اثر از ۱۷ نفر از بهترین هنرمندان تجسمی کشورمان در این نمایشگاه که از رویش‌های هنر انقلاب هستند در معرض دید مخاطبان قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/ 121

نظر شما