شناسهٔ خبر: 33412259 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

شجاعی طباطبایی مطرح کرد:

افشاگری علیه استعمار به زبان کاریکاتور/ دعوت ویژه از سفیر انگلیس

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در نشست خبری آغاز به کار نمایشگاه کاریکاتور «آسوده باش، من ملکه‌ام» از دعوت راب ماکر سفیر انگلستان به افتتاحیه این نمایشگاه خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «آسوده باش، من ملکه‌ام» عصر سه‌شنبه ۲۱ خردادماه با حضور سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در سالن مرحوم امیرحسین فردی برگزار شد.

سیدمسعود شجاعی طباطبایی در ابتدای نشست گفت: ابتدای جنگ جهانی دوم حدود دو و نیم میلیون پوستر با عنوان آسوده باش، من ملکه‌ام چاپ می‌شود و تاکنون نیز این پوسترها در قالب‌های مختلف در دنیا پخش شده است و حتی دیروز پشت پیراهن یک جوان این شعار را دیدم. متأسفانه خیلی‌ها نمی‌دانند این شعاری استعماری است و نمود کاملی از سلطه ملکه است.

وی بیان کرد: تاکید ما روز تولد ملکه نیست چون این اتفاق روز ملی انگلستان است اما اتفاقی که منجر به خلق آثار کاریکاتور این نمایشگاه شده است، رویه دوگانه و فرهنگ استعماری انگلیس است. اخیراً اتفاقات عجیبی را شاهد هستیم، به ویژه با آمدن راب ماکر سفیر جدید انگلستان که گویای احیای ادبیات استعماری این کشور در ایران است. حتی سفیر انگلیس در حساب توییتری خود، هیچ‌گونه ابایی از ابراز حس استعماری‌اش ندارد.

شجاعی طباطبایی با اشاره به دعوت بانوان ایرانی برای تولد ملکه انگلیس اظهار کرد: انگلیس‌ها کاسه گدایی برداشتند و ایمیلی به علاقمندان حضور در پارتی تولد ملکه در سفارتخانه ارسال شده است که البته باید مبلغی برای حضورشان بپردازند.

اگر نیم نگاهی به تاریخ استعماری انگلیس داشته باشیم ما مدام در برابر مصیب‌های وارده این کشور آسیب دیده‌ایم برای مثال در بحث هولوکاست ایرانی، نزدیک به نیمی از مردم ایران به دلیل حضور ارتش انگلیس جان خود را از دست دادند و دولت این کشور هیچ زمانی از مردم ایران معذرت‌خواهی نکردند و اسنادی نیز از این واقعه منتشر نشده است. حتی راب ماکر سفیر انگلیس در ایران نیز به دنبال این است که از این اتفاقات چشم‌پوشی و آنها را عادی‌سازی کند.

وی به برخی اتفاقات چون ندادن ویزا به تکواندوکاران طلایی ایران در مسابقات جهانی که سبب طلا گرفتن ورزشکاران انگلیسی شد، اشاره کرد و گفت: اینها به شدت تلاش فرهنگی را آغاز کردند و بنیاد بی سی را راه‌اندازی کردند و به نوعی ابزار نفوذ دولت بریتانیا از ۱۳۲۱ در ایران به حساب می‌آید. این بنیاد عنوان خیریه را یدک می‌کشد اما این در حالی است که وزارت امور خارجه انگلستان هزینه‌های آن را تأمین می‌کند و سلطه فرهنگی انگلیس از طریق این بنیاد بر کشورهای دیگر اعمال می‌شود.

مدیر مرکز هنرهای هنرهای تجسمی به یک نمونه از غلبه فرهنگی انگلیس در ایران اشاره کرد و افزود: تئاتر اولیور توییست یکی از نمونه‌های تبلیغی انگلیس در ایران بود که به ناگهان تابلوها و بیلبوردهای آن در سطح شهر فراگیر شد و در واقع توسط این تئاتر که بیشتر به لاکچری بودن آن در رسانه‌ها اشاره شد، فرهنگ استعماری در ایران جای پایش را تثبیت می‌کرد.

وی تاکید کرد: راب ماکر، تحت عنوان روز بانوان از برخی خانم‌های ایرانی دعوت به حضور در مهمانی می‌کند و از این بابت، ابراز خشنودی کرد.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری بیان کرد: به نظر می‌رسد زبان کاریکاتور که زبان تصویری بین‌المللی است، می‌تواند منتقل‌کننده رویکردها و خیلی از مواردی که مدنظر ما است، باشد و این موضوعات را با چاشنی طنز مطرح می‌کند. همچنین افشاگری به زبان کاریکاتور تأثیرگذارتر است و خوشبختانه جبهه هنرمندان انقلاب حضوری بهنگام در بزنگاه‌ها دارند.

وی تاکید کرد: حتی مقام معظم رهبری نیز از هنرمندان توقع دارند تا خیلی از مواضع ایران توسط زبان هنر به جهان منتقل شود و ما نیز پیرو این موضوع هستیم.

شجاعی طباطبایی در پایان درباره آثار نمایشگاه نیز گفت: ۴۰ اثر از ۱۷ نفر از بهترین هنرمندان کاریکاتوریست و کارتونیست در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

وی در پایان از دعوت راب ماکر سفیر انگلیس در ایران به نمایشگاه کاریکاتور «آسوده باش، من ملکه‌ام» خبر داد.

به گزارش مهر، پس از اتمام نشست خبری، نمایشگاه «آسوده باش، من ملکه‌ام» در گالری عالی حوزه هنری افتتاح شد.

نظر شما