شناسهٔ خبر: 33352152 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

استاد دانشگاه:

چین می‌خواهد سهم خود را از بازار‌های بین المللی به دست آورد

رضوی با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا مدت‌هاست که تلاش می‌کند یورو را در مبادلات خود به کار بگیرد، اما موفق نشده است، گفت: چین می‌خواهد سهم خود را از بازار‌های بین المللی به دست آورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، برنامه شب گذشته (18 خرداد) گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با موضوع حذف دلار از تجارت چین و روسیه پخش شد که در این برنامه کارشناسان اقتصادی به بررسی این رویداد و تاثیرات آن در بازار جهانی پرداختند.

 

بنابراین گزارش، «محمدرضا رضوی»، استاد دانشگاه در بررسی این اقدام گفت: چین مدتی است که سعی می‌کند با پیمان‌های دوجانبه بخشی از قدرت اقتصادی خود را در جهت تقویت یوآن به کار بگیرد که این کار آسانی نیست.

 

وی با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا مدت‌هاست که تلاش می‌کند یورو را در مبادلات خود به کار بگیرد، اما موفق نشده است، ادامه داد: چین در ارتباطش با آمریکای شمالی و جنوبی، شرق آسیا و کشور‌های عربی با کمپین مواجه است که در آن دلار جا افتاده، ولی چین در این قضیه بسیار جدی است و می‌خواهد سهم خود را از بازار‌های بین المللی به دست آورد.

 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: یورو ارز دوم بین المللی شناخته شده است از این رو چین باید تلاش کند که جلوتر از یورو بیافتد لذا استراتژی چین در بلند مدت باید به چالش کشیدن دلار باشد اتفاقات سهمگینی در حال وقوع است به طوری که تقابل بین اقتصاد اول و دوم دنیا را در حال مشاهده هستیم.

 

در بخش دیگری از این برنامه «موسی شهبازی»، کارشناس اقتصادی درباره حذف دلار از تجارت چین و روسیه گفت: چین، روسیه و هند حرکت پیمان‌های پولی با استفاده از ارز ملی را سالهاست که آغاز کردند.

 

وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد تجارت کشور در حال حاضر قابلیت پیمان‌های پولی دو و چند جانبه را دارد، گفت: در میان مدت و بلند مدت می‌توان سیاست‌های راهبردی اقتصادی را در قبال جایگزین‌های مربوط به دلار داشته باشیم.

 

در بخش دیگری از این برنامه «ساسان شاه ویسی»، اقتصاددان در تحلیل اقدام چین و روسیه در حذف دلار گفت: اقتصاد ایالت متحده آمریکا چند وجهی است. آمریکا قدرت بزرگ اقتصادی را در جهان شکل داده است، اما به شدت به بازار‌های دیگر وابسته است.

 

وی با اشاره به اینکه اقتصاد داخلی آمریکا از شرکای اقتصادی خود اثر پذیری زیادی دارد، خاطرنشان کرد: در هم تنیدگی تجاری در آمریکا بر اساس سیاستگذاری‌های ۷۰ ساله شکل گرفته است. در این مقطع ایالت متحده آمریکا یک سیاست‌گذاری جدیدی را وارد رژیم‌های تجاری و نظم اقتصاد بین الملل کرده، هزینه‌های بزرگی در حوزه‌های تجاری برای آمریکا به وجود آمده است این مسئله می‌تواند منجر به درگیری رئیس جمهور آمریکا با فدرال‌های مختلف شود.

 

این استاد دانشگاه مهمترین دلیل مداخله آمریکا در عراق، لیبی و تهدید عربستان را حفظ و صیانت پترو دلار دانست و گفت: پترو دلار به این معناست که دلاری که در معاملات نفتی ظرفیت پیدا کرده است. آمریکا از سوی دیگر سعی می کند با استفاده از قابلیت های تهدیدپذیر قیمت طلا مناسبات پولی خود را حفظ کند./

 

 

 

نظر شما