شناسهٔ خبر: 33350017 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ایران باید حذف دلار از تجارت خود را جدی بگیرد/ ۷۰ درصد تجارت کشور قابلیت پیمان‌های پولی را دارد

گفت‌و‌گوی ویژه خبری امشب ۱۸ خرداد ماه با موضوع حذف دلار از تجارت چین و روسیه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

ایران باید حدف دلار از تجارت خود را جدی بگیرد/ ۷۰ درصد تجارت کشور قابلیت پیمان‌های پولی را داردبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حذف دلار از تجارت چین و روسیه ۱۸ خرداد ماه با حضور دو تن از اساتید دانشگاه در برنامه گفتگوی ویژه خبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

محمدرضا رضوی استاد دانشگاه با اشاره به اینکه چین مدتی است که سعی می‌کند با پیمان‌های دوجانبه بخشی از قدرت اقتصادی خود را در جهت تقویت یوآن به کار بگیرد گفت: البته این کار آسانی نیست؛ اتحادیه اروپا مدت‌هاست که تلاش می‌کند یورو را در موبایل مبادلات خود به کار بگیرد، اما موفق نشده است، چین در ارتباطش با آمریکای شمالی و جنوبی، شرق آسیا و همچنین با کشور‌های عربی با کمپین مواجه است که در آن دلار جا افتاده، ولی چین در این قضیه بسیار جدی است و می‌خواهد سهم خود را از بازار‌های بین المللی به دست آورد

وی با اشاره به اینکه یورو ارز دوم بین المللی شناخته شده است افزود: چین باید تلاش کند که جلوتر از یورو بیفتد لذا استراتژی چین در بلند مدت باید به چالش کشیدن دلار باشد اتفاقات سهمگینی در حال وقوع است به طوری که تقابل بین اقتصاد اول و دوم دنیا را در حال مشاهده هستیم.

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه برنامه طی تماس تلفنی با اشاره به نگاه تاریخی در خصوص چگونگی جهان روان شدن دلار گفت: بعد از جنگ جهانی دوم کشور‌ها دچار آسیب شدند به طوری که آن‌ها از آمریکا تقاضای وام برای بازسازی اقتصادشان را کردند بنابراین آمریکا دلار خودش را با طلا تنظیم کرد لذا کشور‌های اروپایی از آمریکا وام گرفتند تا به بازسازی اقتصاد خودشان بپردازند، در سال ۱۹۷۱ پس از اتمام بازسازی کشور‌های اروپایی این قدرت به وجود آمد تا آن‌ها بتوانند دلار‌های آمریکا را پس بدهند، در آن دوران رئیس جمهور وقت آمریکا بیانیه‌ای مبنی بر قطع رابطه دلار و طلا صادر کرد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه تزریق دلار به صورت بسیار گسترده شکل گرفت و شکاف عمیق بین دلار و طلا اتفاق افتاد به طوری که بیش از ۷۰ سال است که این اتفاق رخ داده است ادامه داد: بخشی از قدرت اقتصادی آمریکا ناشی از انتشار دلار است.

مصباحی مقدم با اشاره به اینکه اروپا یورو را را اندازه کرد تا بتواند جایگزینی برای دلار داشته باشد افزود: حدود ۷۴ درصد ارز جهانی مربوط به دلار است و مابقی به سایر ارز‌ها اختصاص پیدا می‌کند، چین بیش از ۱۵ سال است که با بیش از ۳۰ کشور مبادلات دو جانبه و چند جانبه برقرار کرده است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۰ سال قبل بنده این پیشنهاد را به بانک مرکزی دادم، ولی دوستان ما موافقت‌های دو جانبه و چند جانبه را جدی نگرفتند افزود: پیشنهاد رئیس جمهور ترکیه، روسیه و چین برای این بود که مبادلات براساس پیمان‌های دوجانبه باشد، در این راستا ایران هم باید موضوع این موضوع را جدی بگیرد.

موسی شهبازی کارشناس اقتصادی در ادامه برنامه در تماس تلفنی با اشاره به اینکه چین، روسیه و هند حرکت پیمان‌های پولی با استفاده از ارز ملی را سالهاست که آغاز کردند گفت: ۷۰ درصد تجارت کشور در حال حاضر قابلیت پیمان‌های پولی دو و چند جانبه را دارد، در میان مدت و بلند مدت می‌توان سیاست‌های راهبردی اقتصادی را در قبال جایگزین‌های مربوط به دلار داشته باشیم.

ساسان شاه ویسی اقتصاددان و استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اقتصاد ایالت متحده آمریکا چند وجهی است گفت: آمریکا قدرت بزرگ اقتصادی را در جهان شکل داده است، اما به شدت به بازار‌های دیگر وابسته است و در عین حال اقتصاد داخلی آمریکا از شرکای اقتصادی خود اثر پذیری زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه در هم تنیدگی تجاری در آمریکا بر اساس سیاستگذاری‌های ۷۰ ساله شکل گرفته است اظهار کرد: در این مقطع ایالت متحده آمریکا یک سیاست‌گذاری جدیدی را وارد رژیم‌های تجاری و نظم اقتصاد بین الملل کرده، هزینه‌های بزرگی در حوزه‌های تجاری برای آمریکا به وجود آمده است این مسئله می‌تواند منجر به درگیری رئیس جمهور آمریکا با فدرال‌های مختلف شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه نرخ تورم اولین هدیه ایست که این سیاست گذاری جدید به وجود می‌آورد افزود: این موضوع باعث می‌شود که اقتصاد نیاز به دلار جدید بیشتری داشته باشد.

شاه ویسی با بیان اینکه مهمترین دلیل مداخله آمریکا در عراق،لیبی و تهدید عربستان به حفظ و صیانت پترو دلار باز می گردد،خاطر نشان کرد: پترو دلار به این معناست که دلاری که در معاملات نفتی ظرفیت پیدا کرده است؛آمریکا از سوی دیگر سعی می کند با استفاده از قابلیت های تهدیدپذیر قیمت طلا مناسبات پولی خود را حفظ کند.

شاه ویسی با اشاره به اینکه بانک جهانی نسبت به جنگ تجاری آمریکا و چین هشدارهای جدی داده است،ادامه داد: این جنگ تجاری می تواند رشد اقتصادی جهان را در سال آینده نیم درصد کاهش دهد و این علاوه بر اینکه رشد اقتصادی را کاهش می دهد برنامه های فقر زدایی در دنیا نیز را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

انتهای پیام/ 

نظر شما