شناسهٔ خبر: 33230194 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

معاون کل وزارت بهداشت

غیرقانونی بودن اکثر تبلیغات پزشکی در فضای مجازی

اکثر تبلیغات پزشکی و دارویی در فضای مجازی، غیر قانونی هستند

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی رادیو گفتگو، دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت درگفتگوی زنده با شبکه رادیویی گفتگو در خصوص تبلیغات خارج از عرف پزشکان در فضای مجازی با اشاره به اینکه اکنون اکثر تبلیغاتی که در امور پزشکی و دارویی در فضای مجازی انجام می‌شوند، غیر قانونی هستند، گفت: طبق ماده ۷ آیین نامه بند ب ماده ۳ قانون نظام پزشکی، تبلیغ دارو و ذکر خواص درمانی در رسانه‌های عمومی که مخاطب آن‌ها عموم مردم هستند، ممنوع است. وی افزود: بطور مثال، وزارت بهداشت مجوزی را به محصول تقویت مو می‌دهد، اما ذینفعان آن محصول، به طور اغراق آمیز و غیر واقعی اثربخشی آن محصول را با ذکر داشتن مجوز وزارت بهداشت تبلیغ می‌کنند در حالی که وزارت بهداشت مجوز را برای تقویت مو‌های موجود داده است و نه بیشتر.
معاون کل وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه، طبق ماده ۸ همان آیین نامه، تبلیغاتی که ادعایی مبنی بر اثرات درمانی، تشخیصی، پیشگیری و بازتوانی دارند باید مجوز وزارت بهداشت را داشته باشند، گفت: عمده تبلیغات پزشکی باید با نظارت سازمان پزشکی باشد و پیشنهاد ما این است که مدعی العموم وارد شود، زیرا طبق آیین نامه مذکور نشان دادن قسمتی از بدن بیمار حتی با رضایت خودش، ممنوع است چه رسد به مواردی که خلاف اخلاق نیز است، اطلاق این آیین نامه کلی است و حتی در کشور‌های اروپایی نیز چنین تبلیغاتی موجود نیست و انجام نمی‌شود.
دکتر حریرچی، تبلیغات در حوزه پزشکی را تحث تأثیر تقاضای القایی و تقسیم منابع بین گروه‌های مختلف ذکر کرد و گفت: گاهی تبلیغات در قالب برنامه‌های گفتگو محور در روزنامه‌ها و صدا و سیما منتشر می‌شوند که جنبه آگهی داشته و اثر تبلیغی دارند، زیرا برخی مردم تصور می‌کنند باید پزشکی که در رسانه ملی در خصوص موضوع پزشکی صحبت می‌کند به طور قطع پزشک حاذق و برجسته‌ای است و بر مبنای همین تصور مراجعات بیماران به مطب پزشک مذکور به شدت افزایش پیدا می‌کند در حالی که اکثر پزشکانی که در برنامه‌های صدا و سیما حضور پیدا می‌کنند در سطح متوسط هستند.

نظر شما