شناسهٔ خبر: 33126477 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

با حضور وزير بهداشت؛

پنجمين جلسه شوراي سياستگذاري نظام سلامت الکترونيک برگزار شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- پنجمين جلسه شوراي سياستگذاري نظام سلامت الکترونيک، با حضور وزير بهداشت، معاونين و مديران اين وزارتخانه، برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از وبدا، دکتر سعيد نمکي در اين جلسه با تاکيد بر اينکه در حال حاضر، استقرار پرونده الکترونيک سلامت، سيستم ارجاع و پزشکي خانواده در سطح کشور، از اولويت هاي وزارت بهداشت محسوب مي شوند، اظهار کرد: نبايد تصور شود که پرونده الکترونيک سلامت، پزشکي خانواده و سيستم ارجاع بايد همزمان مستقر و اجرايي شوند، بلکه استقرار پرونده الکترونيک سلامت، زمينه اجراي دو برنامه ديگر را مهيا مي کند. بنابراين با استقرار اين برنامه در سطح کشور، مي توان شاهد استقرار نظام ارجاع و پزشکي خانواده نيز بود.

اولين گام توسعه، شفاف سازي فرآيندها است
وزير بهداشت بيان کرد: چالمرز جانسون، يکي از نظريه پردازان برجسته مبحث توسعه است که با تحقيق و مطالعه در کشورهاي جنوب شرق آسيا، براي اولين در سال 1976، اصطلاح دولت هاي توسعه گرا را مطرح کرد. به گفته وي، "اولين راز موفقيت کشورهاي جنوب شرق آسيا در ايجاد توسعه اين است که به سمت شفاف سازي پيش رفتند، يعني در اين کشورها، داده ها به صورت شفاف ثبت و داشبوردهاي مشخص و به روزي براي مديران تصميم گيرنده ايجاد شد." به عقيده جانسون، "شفافيت، دموکراسي را به همراه دارد". مثلا اگر حکومتي داراي ساختار شفاف باشد، پادشاه آن مملکت نمي تواند استبداد را تحميل کند و چنانچه در کشوري ساختار شفافي وجود نداشته باشد، حتي رييس جمهور برخاسته از ساختار دموکراتيک نيز از يک پادشاه مستبد، ديکتاتور تر خواهد شد." بنابراين، اولين گام توسعه، شفاف سازي فرآيندها است و کشور ما نيز بايد به اين سمت حرکت کند.
دکتر نمکي خاطرنشان کرد: سالها قبل، زماني که معاون بهداشت وزارت بهداشت بودم، در جلسه اي مشترک با رييس مرکز آمار ايران، به اختلاف برخورديم؛ چراکه آمار ثبت شده مرگ و مير در وزارت بهداشت بيشتر از آمار مرکز آمار کشور اعلام شده بود و تمامي دستگاه هاي بين المللي نيز آمار مرکز آمار را مبنا قرار داده بودند و اين موضوع به دليل اين بود که ما براساس زيج حيات آمار را ثبت کرده بوديم و آنها بر مبناي شناسنامه هاي ابطال شده آمار مرگ و مير را ثبت مي کردند.
وزير بهداشت، استقرار دولت الکترونيک سلامت را يکي از افتخارات وزارت بهداشت برشمرد و گفت: با استقرار پرونده الکترونيک سلامت از خردادماه سال جاري، تمامي رويدادهاي حوزه سلامت کشور ثبت خواهد شد. همچنين، آنلاين شدن پرونده الکترونيک سلامت نيز از جمله اقدامات و برنامه هاي آتي وزارت بهداشت در اين زمينه است.

نظر شما