شناسهٔ خبر: 33088309 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

جرعه‌ای از زمزم رمضان//۱۸

آثار مناجات‌های سحرگاهی/چگونه قلب حرم‌الله می‌شود؟

یک استاد اخلاق با اشاره به تاکیدات قرآن و روایات بر دعای سحر و کسب فضایل در سحرگاهان، گفت: شرح صدر، قوت قلب، قدرت اراده، خشوع و فروتنی، تقوای الهی و پرهیز از فکر گناه همه از برکات مناجات‌های سحرگاهی است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: از اعمال توصیه شده در ماه مبارک رمضان، دعا و مناجات به درگاه خدای متعال است لذا برای این ماه ادعیه متعددی سفارش شده که با تمسک به آنها می توان از برکات رمضان بیش از پیش بهره برد.

ازجمله ادعیه این ماه دعاهای روزانه برای هر یک از روزهای ماه مهمانی خدا است که در عین کوتاهی دریایی از معارف را در خود جای داده اند؛ از این رو، در سلسله گفت وگوهایی با حجت الاسلام والمسلمین «ابراهیم بهاری»، استاد اخلاق و کارشناس مذهبی به شرح معارف و آموزه های این ادعیه پرداخته ایم که به صورت روزانه تقدیم حضورتان می شود، اینکه شرح دعای روز هجدهم از رمضان المبارک:

 

حجت الاسلام والمسلمین «ابراهیم بهاری» در شرح فرازهای این دعا اظهار کرد: رسول خدا(ص) عرضه می دارند: «بسم الله الرحمن الرحیم؛ اللهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ ونوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ وخُذْ بِکُلّ أعْضائی الى اتّباعِ آثارِهِ بِنورِکَ یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین؛ خدایا آگاهم نما در آن براى برکات سحرهایش وروشن کن در آن دلم را به پرتو انوارش وبکار به همه اعضایم به پیروى آثارش به نور خودت اى روشنى بخش دلهاى حق شناسان».

 

این استاد اخلاق تصریح کرد: حضرت(ص) درخواستی دارند که شاید آهسته آهسته می خواهد عظمت اذکار سحر و ناله ها و انابه ها و گریه های مردم در دل سحر را گوشزد کند اینکه رضای الهی در گروی همین اذکار و انابه ها است.

 

وی ادامه داد: مردم غالبا از برکات سحرهای رمضان بی بهره هستند و اغلب فکر می کنند صرفا باید برخاسته و لقمه نانی بخورند، در حالی که سحر، فرصت کسب فضایل و رحمت است چنان که حافظ می گوید: «هــر گــنــج سـعـادت کـه خـدا داد بـه حـافـظ/از یـــمــن دعــای شــب و ورد ســحــری بــود» .

 

حجت الاسلام بهاری با بیان اینکه این دعا اوج فضیلت سحر را به ما یادآور می شود، گفت: اگر کسی از فضایل سحرگاهان بهره مند شود، خدای متعال اسرار خود را به او می آموزد. در این میان، سحرهای رمضان ارزش بالایی دارد چنان که اعمال بسیار در سحرهای ماه مهمانی خدا توصیه شده مثل دعای ابوحمزه و ... البته اغلب ما به خوردن و آشامیدن بسنده می کنیم.

 

وی تاکید کرد: در قرآن در آیات متعدد، خدای متعال بر عظمت سحر و نماز در دل شب توصیه می کند، در ماه های دیگر مردم کمتر به این توصیه ها توجه دارند اما در رمضان این فرصت به وجود می آید که انسان رشته التفات و محبت را با حضرت دوست تقویت و تکمیل کند و حالات دگرگون کننده را در وجود خویش رقم بزند؛ اوج این دعای عظیم الشان همین عبارت است «اللهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ» و ما هم موظف هستیم نسبت به سحر و فیوضاتش توجه ویژه داشته باشیم و با دعا به وجودمان نورانیت ببخشیم.

 

حجت الاسلام بهاری اضافه کرد: اگر کسی در دل شب برخاست و خود را به دریای بی کران رحمت الهی زد حالات مثبتی در قلب اش ایجاد می شود، مثل: شرح صدر، قوت قلب، قدرت اراده، رقت و نرمی قلب، مطلیع و اهل تسلیم مقابل خدا بودن، خشوع و فروتنی، تقوای الهی، پرهیز از فکر گناه و ... از همه مهمتر آنکه انابه و زاری به درگاه الهی از همین باب فراهم می شود و گریه ها و عبادات و ناله ها و اذکار انسان بالا می رود.

 

این استاد حوزه علمیه در ادامه بین کرد: خدای متعال در آیات 33 و 34 سوره مبارکه «ق» می فرماید: «مَنْ خَشِيَ الرَّحْمَنَ بِالْغَيْبِ وَجَاءَ بِقَلْبٍ مُنِيبٍ*ادْخُلُوهَا بِسَلَامٍ ذَلِكَ يَوْمُ الْخُلُودِ»؛ یعنی آنهایی که در نهان از خدا می ترسند و با دل خاضع به درگاه الهی می آیند برکاتی خاص در وجود و حیات شان رقم می خورد.

 

وی ابراز کرد: پیامبر(ص) سپس ادامه می دهند: «ونوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ»، این دعای سحر است که به قلب نورانیت می دهد وگرنه قلب دچار کینه و حسادت، کژی و آلوده به غبار و زنگار و حجاب شک و تردید و مبتلا به غلو و غفلت و هوس بازی و حسرت و کسالت و نفرت از حق و حقیقت می شود. لذا پیامبر(ص) اوج و عظمت انسان را در نورانیت قلب می داند، قلب حرم الله است آرامش و نشاط و یا کسالت و حسرت انسان در قلب تاثیر دارد.

 

حجت الاسلام بهاری تاکید کرد: انسان اگر بتواند با نور الهی بر قلب خویش چیره شود، به اوج می رسد لذا خدا در آیات قرآن درباره قلب سفارش های متعدد و بر مواظبت آن تاکید کرده است. چنان که در آیه 87 سوره مبارکه «توبه» می فرماید: «رَضُوا بِأَنْ يَكُونُوا مَعَ الْخَوَالِفِ وَطُبِعَ عَلَى قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لَا يَفْقَهُونَ؛ راضى شدند كه با خانه‏ نشينان باشند و بر دلهايشان مهر زده شده است در نتيجه قدرت درك ندارند» و نیز در آیه 53 سوره مبارکه «حج» می فرماید: «لِيَجْعَلَ مَا يُلْقِي الشَّيْطَانُ فِتْنَةً لِلَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَالْقَاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ وَإِنَّ الظَّالِمِينَ لَفِي شِقَاقٍ بَعِيدٍ؛ تا آنچه را كه شيطان القا مى ‏كند براى كسانى كه در دلهايشان بيمارى است و [نيز] براى سنگدلان آزمايشى گرداند و ستمگران در ستيزه‏ اى بس دور و درازند».

 

وی با بیان اینکه قلب اگر جولانگاه شیطان شود، انسان را بیچاره می کند، گفت: اما اگر از غفلت ها و هوس بازی ها دور شد به جایگاه نورانی که در قرآن وعده داده شده، می رسد مثل شرح صدر که حضرت موسی(ع) از خدا درخواست می کند. در سوره مبارکه «انفال»، آیه 11 می فرماید: «...وَيُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّيْطَانِ وَلِيَرْبِطَ عَلَى قُلُوبِكُمْ وَيُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدَامَ؛ ... و وسوسه شيطان را از شما بزدايد و دلهايتان را محكم سازد و گامهايتان را بدان استوار دارد».

 

حجت الاسلام بهاری خاطرنشان کرد: در ادامه دعا از خدا می خواهیم همه اعضایمان را به پیروی از قلبی که در مسیر او قرار دارد، مغول کند. سپس دعا با عبارت «یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین» به پایان می رسد، عرفا حق شناس هستند، خدا اینجا نورانیت وسیعی از قلب را مطرح می کند خوش به حال آنان که همه وجودشان در اختیار قلب مطیع است.

 

نظر شما