شناسهٔ خبر: 33105370 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

جرعه‌ای از زمزم رمضان//۱۹

راه‌های بهره بردن از لذات رمضان/بهترین احسان و نیکی در ضیافت‌الله

یک استاد اخلاق با بیان اینکه راه‌های متعددی برای حظ و بهره بردن از ماه مبارک رمضان وجود دارد، گفت: اهل بیت(ع) ما را به بهره‌مندی از این لذات توصیه کرده‌اند. هر چه خدا نشان می‌دهد، حق است، چراغ خدا انسان را به بیراهه نمی‌برد.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام والمسلمین «ابراهیم بهاری» در شرح دعای نوزدهمین روز از ماه مبارک رمضان، در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان اظهار کرد: فرازهای این دعا نشان می دهد پیامبر(ص) پس از چشیدن لذت و شیرینی نخستین شب قدر یعنی شب نوزدهم ماه مبارک رمضان، این خواسته ها را مطرح کرده و عرضه می دارد: «اللَّهُمَّ وَفِّرْ فِيهِ حَظِّي مِنْ بَرَكَاتِهِ وَ سَهِّلْ سَبِيلِي إِلَى خَيْرَاتِهِ وَ لا تَحْرِمْنِي قَبُولَ حَسَنَاتِهِ يَا هَادِيا إِلَى الْحَقِّ الْمُبِينِ؛ خدایا! بهره‌ام را از برکات این روز افزون کن و راهم را برای رسیدن به نیکی‌های آن هموار ساز و از پذیرش کارهای خوب در آن محرومم مکن. ای هدایت کننده به سوی حق آشکار!»

 

این استاد اخلاق ادامه داد: این عبارات معلوم می کند که ماه مبارک رمضان هر روز، لحظه و ساعت اش برکات خاص دارد و رسول خدا(ص) افزایش این برکات مثل قرائت قرآن، دعای ابوحمزه، گریه بر حضرت سیدالشهداء(ع)، شب زنده داری ها به مناجات، درک شب های قدر و ... را طلب می کنند.

 

وی ادامه داد: اگر حظ و بهره های این ماه را مرور کنیم، توبه را از مهمترین راه های درک ان می یابیم، همچنین است یتیم نوازی چنان که امیرالمومنین(ع) در آخرین لحظات عمر مبارک شان امام حسن(ع) را به توجه نسبت به ایتام توصیه کرده و فرمودند: از برترین احسان ها نیکی به یتیم است. خداوند هم در آیه 220 سوره مبارکه بقره بر این توجه تاکید دارد: «فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْيَتَامَى قُلْ إِصْلَاحٌ لَهُمْ خَيْرٌ وَإِنْ تُخَالِطُوهُمْ فَإِخْوَانُكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ الْمُفْسِدَ مِنَ الْمُصْلِحِ ...؛ [بينديشيد] درباره دنيا و آخرت. و در باره يتيمان از تو مى ‏پرسند بگو به صلاح آنان كار كردن بهتر است و اگر با آنان همزيستى كنيد برادران [دينى] شما هستند و خدا تباهكار را از درستكار بازمى ‏شناسد ...».

 

حجت الاسلام بهاری درباره دیگر حظ و بهره های ماه مبارک رمضان، بیان کرد: یکی دیگر از این لذات سبقت گرفتن در کارهای خیر است، رمضان ماه خیرات است، همچنین است لذت مبارزه با گناه؛ برای مثال آنچه امروز بازار ما به آن مبتلا شده گناهانی مثل رباخواری است که حکم جنگ با خدا را دارد و اگر از آن پرهیز کنیم حظ و بهره رمضان را می بریم.

 

این استاد حوزه علمیه با اشاره به عبارت بعدی این دعا یعنی «سَهِّلْ سَبِيلِي إِلَى خَيْرَاتِهِ»، ابراز کرد: انجام خیرات بعضاً سخت است و برخی از پیمودن این مسیر غفلت می کنند لذا آسان شدن مسیر کمک و خیرات را در این دعا از خدا می طلبیم، مثل دادن افطاری های ساده که محبت در آن موج می زند.

 

وی اضافه کرد: رسول خدا(ص) در ادامه بیان می دارند: «لا تَحْرِمْنِي قَبُولَ حَسَنَاتِهِ»، یعنی خدایا! از حسنات مقبول مرا محروم نکن؛ در این ماه خواب و نفس های روزه دار هم عبادت است، مبادا خواب ما شیطانی شود. این نخوردن و نیاشامیدن عبادت است. این گناه است که اعمال حسنه آدمی را از بین برده و مانع پذیرش آن از سوی خدای متعال می شود چنان که در حدیث است: اگر کسی غیبت کند خداوند عبادات 40 روزه او را در کارنامه شخص غیبت شونده می نویسد.

 

حجت الاسلام بهاری ادامه داد: مرحوم نراقی در «جامع السعاده» آورده شخصی مورد غیبت قرار گرفت و هدیه ای برای غیبت کننده فرستاد به این دلیل که عبادت 40 روزه غیبت کننده در کارنامه اش نوشته می شد. لذا این فراز از دعا کلیدی است تا یادمان نرود گناه چه آثار سوئی بر اعمال حسنه و نیک ما دارد.

 

وی با بیان اینکه دعای روز نوزدهم از ماه مبارک رمضان با عبارت «يَا هَادِيا إِلَى الْحَقِّ الْمُبِينِ» به پایان می رسد، یادآور شد: یعنی هر چه خدا نشان می دهد حق است، چراغ خدا انسان را به بیراهه نمی برد خدا انسان را به سمت و سوی حقیقت هدایت می کند و این هدایت باارزش است. اهل بیت(ع) هم ما را به بردن این لذات توصیه کرده اند.

 

نظر شما