شناسهٔ خبر: 33078967 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با حضور مردم شاهرود؛

گردهمایی بزرگ حمایت از شاهوار برگزار شد/ تشکیل زنجیره انسانی

شاهرود - با حضور پرشور مردم، مسئولان، دوستداران محیط زیست، تشکل‌های زیست محیطی و فعالان این حوزه، گردهمایی بزرگ حمایت از شاهوار و ضرورت توقف فعالیت‌های معدن بوکسیت و تخریب شاهوار برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، گردهمایی بزرگ حمایت از شاهوار با حضور پرشور اقشار مختلف مردم، تشکل‌های زیست محیطی و دوستداران طبیعت و همچنین برخی مسئولان شاهرود ظهر پنج شنبه در مقابل اداره منابع طبیعی شهرستان برگزار شد و دوست‌داران طبیعت با حمل پلاکاردهایی خواستار توقف کامل فعالیت معدن بوکسیت و تخریب‌های بیشتر در منطقه شاهوار شدند.

همزمان پیمایش بخشی از قله شاهوار در اعتراض به آنچه فعالیت‌های معدن بوکسیت تاش عنوان می‌شود، نیز با حضور گسترده مردم صورت گرفت.

تلاش مردمی برای حراست از شاهوار

این برنامه از سوی تشکل‌های زیست محیطی مردمی همزمان با احتمال تمدید مجوز معدن بوکسیت تاش برگزار شد و دوست داران طبیعت با حضور در منطقه شاهوار اعتراض خود را نسبت به تخریب این منبع آب ساز شمال شرق ایران اسلامی اعلام داشتند.

مردم با حمل پلاکاردهایی شامل «شاهوار را نجات دهید، با نابودی شاهوار شاهرود را خوزستان نکنید، نابودی شاهوار-نابودی شاهرود، مجن و بسطام، زنده باد شاهرود-زنده باد شاهوار» مخالفت خود را با تمدید مجوز معدن بوکسیت تاش اعلام داشتند.

این معدن شش سال است که به طور مداوم از قله شاهوار بوکسیت استخراج کرده و حجم وسیعی از این قله را از بین برده است. شواهد نشان می‌دهد فعالیت‌های معدنی همچنین باعث آلودگی آب و همچنین متواری شدن وحوش و نابودی پوشش‌های گیاهی شده که سه نوع از آنان در فهرست گیاهان کره زمین ثبت بین المللی شده‌اند.

این سومین برنامه بزرگ مردمی در حمایت از شاهوار پس از تجمع سال ۹۶ و برگزاری همایش بزرگ علمی شاهوار در دانشگاه شاهرود طی سال گذشته است.

شاهوار کانون آب ساز شمال شرق ایران

شاهوار با دو میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب آب، هم اندازه سد کرج در خود منابع آبی دارد که با معدن کاوی بخش قابل توجهی از این منابع آب، آن هم در سال‌هایی که خشکسالی دغدغه مسئولان استان سمنان محسوب می‌شود، از بین می‌رود.

زمزمه‌هایی مبنی بر تمدید فعالیت معدن بوکسیت با فشارهای لابی‌های قدرت و ثروت در پایتخت به گوش می‌رسد و این گردهمایی با هدف نشان دادن حمایت مردم از قله شاهوار برگزار می‌شود.

نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد فعال در زمینه محیط زیست در این گردهمایی حضور یافته و از مواضع خود در قبال شاهوار دفاع کردند.

همت مردم شاهرود برای جلوی از تخریب جنگل ابر

شش سال پیش نیز گردهمایی‌های مردمی در شاهرود توانست جلوی تخریب جنگل ابر و ساخت جاده در این منطقه هیرکانی مهم را بگیرد و امروز نیز همین مردم امید دارند تا بتوانند جلوی تخریب بیشتر قله شاهوار را بگیرند.

این گردهمایی با پیمایش بخشی از شاهوار با حضور مردم ادامه خواهد یافت، گفتنی است مردم شاهرود به صورت خود جوش و با هماهنگی تشکل‌های مردمی با ارائه مجوزهای قانونی دست به این گردهمایی زده و با خودروهای شخصی فاصله ۳۰ کیلومتری شاهرود تا محل قله را می‌پیمایند که نشان از علاقه مردم به این قله زیبا و حیات بخش دارد.

نظر شما