به گزارش خبرگزاري آريا از اداره کل روابط عمومي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، مجتبي شريعتي نياسر در نشست با اساتيد دانشگاه قم عنوان کرد: بايد در فضاي اميد زندگي کنيم و با تلاش و کوشش اساتيد و جوانان، به آينده اميدوار باشيم و قطعاً به توفيقات خوبي خواهيم رسيد.
وي افزود: شرايط امروز کشور بهمراتب متفاوتتر از شرايط قبل از انقلاب است؛ اوايل انقلاب اسلامي، جمعيت دانشجويي کشور 175 هزار نفر بود و اکنون به 4 ميليون نفر رسيده است. همچنين 3 هزار عضو هيئت علمي قبل از انقلاب اسلامي در دانشگاهها مشغول فعاليت بودند که اکنون اين تعداد به بيش از 83 هزار نفر رسيده است.
معاون آموزشي وزارت علوم بيان کرد: امروز بيش از دو هزار مرکز آموزش عالي در کشور وجود دارد که با قبل از انقلاب به هيچ عنوان قابلمقايسه نيست؛ درگذشته امکان تحصيل در مقاطع بالاتر وجود نداشت ولي اکنون اين فضا مهيا شده است و اگر فضاي سياسي مناسب بود، جوانان بسياري از کشورهاي ديگر براي تحصيل به ايران مراجعه ميکردند، البته در حال حاضر نيز جوانان کشورهاي ديگر براي تحصيل به ايران مراجعه ميکنند.
وي ادامه داد: در قبل از انقلاب موضوع نوآوري و مباحث بينرشتهاي، محلي از اعراب نداشت ولي اکنون دستاوردهاي بسيار ارزشمندي در اين مباحث کسبشده است و اين باعث افتخار کشور است.
شريعتي نياسر تأکيد کرد: البته بايد توجه داشت که افزايش تعداد دانشجو و مراکز علمي بايد در جهت حفظ استانداردها و رفع مشکلات جامعه باشد. در حوزه توسعه کمي اقدامات خوبي صورت گرفته است ولي در بحث کيفي و انطباق علم با نيازهاي جامعه هنوز نتوانستهايم به صورت شايسته عمل کنيم.
وي تصريح کرد: نبود آمايش آموزش عالي، خلأيي بود که حس ميشد و در اين دوره از دولت، اين طرح به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيد و اجرايي ميشود که اين موضوع بسيار بااهميت است؛ قبلاً تمام مراکز علمي اين تصور را داشتند که بايد بهصورت جامع عمل کنند که اينيک اشتباه بزرگ بود و باعث ضربه زدن به بخش آموزش کشور ميشود.
معاون آموزشي وزارت علوم عنوان کرد: بايد توجه به مأموريت گرايي دانشگاهها انجام پذيرد و اين موضوع در طرح آمايش آموزش عالي موردتوجه قرارگرفته و اجرايي شده است. کميگرايي باعث افزايش مراکز آموزش عالي شده است ولي تعداد بسيار زيادي از اين مراکز، استانداردهاي لازم را ندارند و بايد اين مراکز ساماندهي شوند و البته اين ساماندهي به معني جمعآوري نيست و درصدد کيفي سازي مراکز هستيم.
شريعتي نياسر اظهار کرد: ظرفيت حوزه علوم پايه مغفول مانده است؛ علوم پايه مانند جادهاي براي حرکت علوم نوين ديگر است و اگر در حوزه علوم پايه خوب عملنکرده باشيم، در ساير حوزهها نيز موفق نخواهيم شد و بر همين اساس براي توجه به علوم پايه بودجه خاصي اختصاص پيداکرده است. مهارت افزايي لزوماً مهارتهاي تخصصي نيست و جوان تحصيلکرده کشور بايد مهارتهاي اجتماعي را فرابگيرد و يکي از رسالتهاي اصلي دانشگاه، ارتقاي مهارتهاي اجتماعي دانشجويان است و بايد اين موضوع موردتوجه ويژه قرار بگيرد.
معاون آموزشي وزارت علوم خاطرنشان کرد: دور از انتظار است که جوانان پس از فارغالتحصيلي نتوانند با بازار کار و بدنه اجتماع ارتباط بگيرد و بايد با برنامهريزي درست، اين مشکل را حل کرد.
وي ادامه داد: دانشگاه قم بهعنوان دانشگاه محوري استان قم است و انتظارات بسياري از اين دانشگاه وجود دارد و اميدوارم شاهد پيشرفتهاي بيشازپيش دانشگاه قم باشيم.
نظر شما