شناسهٔ خبر: 33072937 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

فتح خرمشهر، درس عبرت تاريخي به دشمنان

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - قزوين - ايرنا - فتح و آزادسازي خرمشهر که با سلاح ايمان و جانفشاني رزمندگان اسلام عليه دشمن تا بن دندان مسلح رقم خورد را بايد يک درس عبرت تاريخي به دشمنان و بدخواهان نظام جمهوري اسلامي ايران ياد کرد.

به گزارش ايرنا، سوم خردادماه در تقويم رسمي ايران به عنوان نماد پيروزي، مقاومت و ايستادگي نام گذاري شده است.
رزمندگان غيور و جان بر کف ايران اسلامي از ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در اين روز به يکي از اهداف عمليات بين المقدس که آزادسازي خرمشهر از چنگال رژيم بعثي بود دست يافته و خونين شهر را پس از 578 روز اشغال آزاد ساختند.
رژيم بعثي عراق با اين شکست تاريخي، تکيه گاه سياسي،اجتماعي و نظامي خود را از دست داد و اراضي اشغالي توسط نيروهاي اين رژيم در ابتداي جنگ يکي بعد از ديگري آزاد شدند.
در جريان عمليات 26 روزه بيت‌المقدس که به آزادي خرمشهر انجاميد، رزمندگان بسياري از ايران اسلامي حضور داشتند و در اين ميان رزمندگان قزويني نيز با دلاوري ها و رشادت ها خود نقش موثري در پيروزي اين عمليات ايفا کردند.
تقديم بيش از 212 شهيد از قزوين در عمليات بيت المقدس نشانگر گوشه اي از رشادت ها، دلاوري ها و ايستادگي هاي رزمندگان غيور اين خطه از ميهن اسلامي است که براي حضور در جبهه هاي حق عليه باطل سر از پا نمي شناخته اند.
**اعزام 6 گردان از قزوين به عمليات بيت المقدس
فرمانده گردان مقداد قزوين در عمليات بيت المقدس به خبرنگار ايرنا گفت:112 گردان عمل کننده از کل کشور براي حضور در عمليات بيت المقدس و آزادسازي خرمشهر حضور داشتند که 6 گردان آن از قزوين بود.
مجيد بيفتاده افزود:گردان هاي قزوين در اين عمليات به نام هاي عمار، مقداد، بدر 22 ، 46 فجر، گردان مطهري و مالک اشتر بود که فرماندهي گردان مقداد بر عهده اين حقير قرار داشت.
اين فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامي افزود: گردان مقداد در تاريخ هشت ديماه سال 60 براي آموزش به پادگان حمزه تهران انتقال يافت و تا 21 اسفند آن سال نيروها آموزش لازم را ديدند.
وي اضافه کرد:گردان مقداد قزوين 2 روز بعد از عيد سال 61 به سمت جنوب حرکت کرد و عمليات نيروهاي قزوين براي آزادسازي خرمشهر از 10 ارديبهشت ماه شروع شد.
بيفتاده افزود: گردان مقداد قزوين کنار رودخانه کارون نرسيده به پل مارد يک هفته مستقر بود و نيروهاي قزويني در شب عمليات همانند شب عروسي يا سفر براي زيارت خانه خدا همديگر را بغل گرفته و با هم خداحافظي کردند.
**نصب اولين پرچم ايران بر جاده اهواز – خرمشهر توسط نيروهاي قزويني
اين رزمنده اضافه کرد: شب عمليات بعد از 30 کيلومتر پياده روي و عبور از کانال ها به ميدان مين و با گذشتن از آن در گرگ و ميش صبح و زير آتش شديد دشمن به جاده اهواز- خرمشهر رسيديم در حاليکه دنياي گلوله و خمپاره بر سر نيروهاي قزويني ريخته مي شد.
وي افزود:در اين وضعيت بسياري از نيروهاي عراقي ها گير افتاده بودند و درگيري شديدي ميان نيروهاي قزويني و عراقي جريان داشت در اين حال يکي از نيروهاي بسيجي گردان قزوين اولين پرچم ايران را بر روي جاده اهواز – خرمشهر نصب کرد.
بيفتاده يادآور شد:در آن شرايط چون گردان مکانيزه نداشتيم يک گروهان تشکيل داديم تا با جمع آوري غنايم يک واحد مکانيزه راه اندازي شود.
اين فرمانده اضافه کرد:نيروهاي قزويني در اين عمليات شور و هيجان بسيار زيادي داشتند و با مردانگي و رشادت جداي از اين عالم مادي براي مقابله با دشمن و جانفشاني در راه انقلاب و نظام تلاش مي کردند.
**اسارت 113 نيروي عراقي توسط گردان قزوين
اين رزمنده گفت: تنها 150 قدم با خاکريز دشمنان فاصله داشتيم که با فداکاري و مردانگي رزمندگان قزويني 113 نيروي عراقي به اسارت درآمدند و حتي يک خلبان نيز بعد از سرنگوني جنگنده توسط نيروهاي قزويني اسير شد.
بيفتاده اضافه کرد:در اين ماموريت رزمندگاني بودند که در نهايت اخلاص، فداکاري و مردانگي به درجه رفيع شهادت نايل آمدند و در بسياري از امور از قبيل برپايي نماز جماعت،روحيه دادن به ساير رزمندگان و ايستادگي و مقاومت الگويي براي ديگران بودند.
**نقش برجسته امدادهاي غيبي در آزادسازي خرمشهر
اين رزمنده دوران دفاع مقدس با بيان اينکه تعداد شهداي قزويني در اين عمليات کم بود، افزود: با وجود باتلاق هاي ناشناخته و مين باران مسيرها، معابر و مناطق تصرفي توسط دشمنان در هنگام عقب نشيني، تعداد تلفات و شهداي نيروهاي خودي بسيار کم بود و تنها دليل آن نيز به امدادهاي غيبي و ايمان نيروها باز مي گشت.
وي اضافه کرد: در آن زمان که با کمبود تجهيزات، امکانات و نيروها مواجه بوديم گردان هاي قزويني با رشادتها و جانفشاني هاي خود دشمن متجاوز را از خاک ايران بيرون کرده و خرمشهر را آزاد ساختند.
اين رزمنده قزويني عمليات بيت المقدس افزود: جوانان امروز بايد بدانند که آزادسازي خرمشهر به خودي خود ميسر نشد بلکه براي آزادسازي هر وجب آن قدم به قدم شهيد داده شده و رزمندگان از بالاي سر شهيدان رد شده اند تا خاک کشور را از چنگال دشمنان آزاد کنند.
**عمليات بيت المقدس نقطه عطفي در تاريخ هشت سال دفاع مقدس است
يکي ديگر از فرماندهان گردان هاي اعزامي از قزوين به عمليات بيت المقدس به خبرنگار ايرنا گفت:اين عمليات از دهم ارديبهشت سال 61 شروع شد و بعد از 23 روز در سوم خرداد با آزادسازي خرمشهر به پايان رسيد.
فرج الله فصيحي رامندي افزود: با آغاز جنگ تحميلي نخستين گروه از قزوين در دوم مهرماه 1359به سر پل ذهاب اعزام شدند و از آن پس تا پايان جنگ تحميلي به صورت مستمر نيروهاي اعزامي استان در مناطق جنگي حضور داشته و در راه حفظ ارزش ها و مقابله با تجاوزگري دشمن جان فشاني هاي زيادي کردند.
وي با اشاره به عمليات هايي که رزمندگان قزويني در آنها حضور داشتند، اظهار داشت: بيش از 30 هزار نفر از رزمندگان استان قزوين در عمليات هاي مختلف از جمله طريق القدس، ثامن الائمه،فتح المبين،رمضان،محرم،والفجر چهار و هشت، خيبر، بدر و بيت المقدس حضور داشتند که منجر به پيروزي رزمندگان و آزادسازي خرمشهر شد.
فصيحي رامندي افزود:در عمليات بيت المقدس که منجر به آزاد سازي خرمشهر شد، گردان هاي متعددي از استان قزوين حضور داشتند که از شهداي شاخص اين عمليات شهيد باريک بين و سياهپوش هستند.
**پيروزي عمليات بيت المقدس با حضور برجسته نيروهاي قزويني
يکي ديگر از رزمندگان قزويني حاضر در عمليات بيت المقدس به خبرنگار ايرنا گفت:اين عمليات با رشادت ها و جانفشاني هاي رزمندگان سراسر کشور به پيروزي رسيد که در اين ميان نقش گردان ها و رزمندگان اعزام شده از قزوين نيز بسيار برجسته بود.
حمزه قرباني با اشاره به آزادسازي خرمشهر و امدادهاي غيبي در اين زمينه، افزود: امام راحل فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد و قدرت يداللهي در بازوي رزمندگان کشور جاي گرفت و در نهايت خرمشهر آزاد شد.
وي افزود: در هرکدام از مراحل اول، دوم و سوم عمليات بيت المقدس 2 گردان از قزوين حضور داشتند و بسيجيان عزيز، سپاهيان دلاور و ارتشيان غيور هر کدام به خوبي نقش و وظيفه خود را براي آزادسازي خرمشهر ايفا کردند.
قرباني اضافه کرد: بعد از آزادسازي خرمشهر و ديگر عمليات هاي غرور آفرين، شور و شوق زيادي در رزمندگان ايجاد شده بود و با اشتياق و علاقه زيادي خود را از مناطق غرب کشور به منطقه جنوب مي رساندند.
اين رزمنده هشت سال دفاع مقدس افزود:تمامي رزمندگان قزويني به تبعيت از امام راحل شور و اشتياق زيادي براي حضور در عمليات آفندي و پدافندي داشته و در صحنه هاي مختلف جنگ يکدلي و اتحاد بي نظيري را از خود به نمايش مي گذاشتند.
وي با اشاره به نقش آزادسازي خرمشهر در شکست دشمنان افزود: صدام گفته بود که اگر ايراني ها به خرمشهر دست يابند کليد شهر بصره را به آنها خواهم داد در حاليکه با پيروزي رزمندگان در اين عمليات و اسارت 36 هزار نيروي دشمن، ديگر رژيم بعثي عراق نتوانست کمر خود را راست کند و همه تصرفات دشمن يکي پس از ديگري آزاد شد.
6101*3013
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما