شناسهٔ خبر: 33042280 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

گزارش/

نقش پر رنگ "نور" در زندگی بشری/ سیر تحول و رشد در علم فیزیک نور

نصر: ویژه برنامه های با محوریت اولین دانشمند فیزیک نور جهان(ابن هیثم) از سوی پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی و با همکاری دانشکده فیزیک دانشگاه تبریز و گروه ایسپیکس و انجمن وی راو انجمن علمی دانشجویی پژوهشکده برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر، سعید حامدیان دبیر اجرایی همایش روز جهانی نور در دانشگاه تبریز در گفتگو با نصر گفت: سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) سال 2015 را به مناسبت هزارمین سال تالیف کتاب «المناظر» توسط «ابن هیثم» دانشمند ایرانی اسلامی به عنوان سال جهانی نور انتخاب کرد و از این رو از آن سال به بعد روز ۱۶ ماه می (مطابق با ۲۶ اردیبهشت) از سوی انجمن فیزیک اروپا به عنوان روز بین المللی نور نامگذاری شده و هدف از آن آگاه سازی و جلب توجه عموم به اهمیت و نقش نور در زندگی بشر از جمله، دانش، فناوری، فرهنگ، هنر، آموزش و توسعه، بهداشت، ارتباطات، انرژی و غیره است، به همین منظور هر ساله به همین مناسبت در  دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی جهان برنامه ها و آیین های مختلفی برگزار می شود.

وی با بیان اینکه در همین راستا به مناسبت روز جهانی نور، ویژه برنامه هایی با محوریت اولین دانشمند فیزیک نور جهان(ابن هیثم) از سوی پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی و با همکاری دانشکده فیزیک دانشگاه تبریز و  گروه ایسپیکس و انجمن وی راو انجمن علمی دانشجویی پژوهشکده برگزار شد.، به شرح محورهای همایش پرداخت.

این رویداد از چند بخش سخنرانی، نمایشگاهی و رصد ستارگان و بازدید از افلاک نما در پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی دانشگاه تبریز تشکیل شد و پروژه های دانشگاهی در 11 غرفه از کاربردهای ساده نور گرفته  تا کاربردهای تخصصی از جمله کاربرد پزشکی، نظامی، بارش لیزری و عملیات حرارتی به نمایش گذاشته شد.

در ابتدای رویداد، عبدالرحمان نامدار استاد گروه آموزشی فیزیک اتمی مولکولی دانشگاه تبریز با اشاره به  تاریخچه  دوهزار ساله  علم نور گفت: ابن هیثم  پایه گذار و نخستین دانشمند حوزه فیزیک نور در جهان است و دارای نقشی مهم در زمینه شناخت نور و قانون های شکست و بازتاب آن دارد و تحقیقات او نیز منشاء بسیاری از اختراعات و تحولات در زمینه نور، عکس و فیلم  گردیده است.

وی در ادامه به برخی از دستاوردهای مهم  بشری در زمینه  علم نور و نقش آنها در زندگی روزمره عصر امروز انسان ها مخصوصا در گسترش علم پزشکی، علوم  فضائی، ارتباطات  صوتی و تصویری، رسانه های ارتباط جمعی، اینترنت و ...   پرداخت.

این گزارش می افزاید، مصطفی صحرائی استاد پژوهشکده  فیزیک کاربردی و ستاره شناسی دانشگاه تبریز از دیگر سخنران این مراسم بود که با موضوع  فیزیک نور و  لیزر ضمن  بیان سیر تحول و رشد فیزیک لیزر، به  نقش غیر قابل  انکار این  بخش از علم فیزیک نور در عرصه های مختلف زندگی امروزی بشر و کاربردهای لیزر و  انواع آن اشاه کرد.

در ادامه بخش سخنرانی ، احمدی ریاست پژوهشکده فیزیک و ستاره شناسی و اصغری معاونت پژوهشی دانشگاه سراسری تبریز در مورد تم کلی روز جهانی نور صحبت کردند و همچنین در حاشیه  مراسم رصد خورشید و ماه در پلانتاریوم  و محوطه  پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی دانشگاه تبریز برای بازدید علاقمندان و شرکت کنندگان در این مراسم دایر شده بود.

انتهای پیام/

نظر شما