شناسهٔ خبر: 33017321 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

اخبار کوتاه

صاحب‌خبر -

تجمیع رشته‌های دکتری تا سال۱۴۰۰

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی گفت: اگر استادان راهنما توجه و تمرکز کافی روی پایان‌نامه داشته باشند، از خطاهای فنی و اخلاقی پایان نامه‌ای از همان ابتدا جلوگیری می‌شود.محمدرضا آهنچیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به تجمیع رشته‌های دکتری گفت: تنوع رشته‌ای در مقطع دکتری در هیچ جای دنیا دیده نمی‌شود و با نظام‌های متعدد آموزش عالی جهانی مغایرت دارد، از طرفی هزینه‌های سربار برای کشور ایجاد می‌کند. 
زمانی که دانشگاه‌ها می‌توانند یک رشته را با ۸ تا ۱۰ دانشجو برگزار کنند، چه ضرورتی دارد هر کدام از این دانشجوها به گروه‌های سه تا چهار نفره تقسیم شوند و در گرایش‌های مختلف قرار بگیرند. وی ادامه داد: امروزه شاهد همگرایی علم در جهان هستیم و خیلی از دانشگاه‌ها در جهان شروع به ادغام رشته‌‎ها کردند تا دانشجویان به صورت تک ساحتی تحصیل و یا در یک حوزه محدود رشد نکنند. در این میان بحث استخدام و اشتغال هم مطرح است، در صورت تنوع مدارک تحصیلی در یک رشته مانند شیمی بازار کار نسبت به گرایش‌های جدید واکنش مثبت نشان نمی‌دهد، چون ماهیت و دستاوردهای آن را نمی‌شناسد و جامعه نسبت به آن تقاضایی را مطرح نمی‌کند، از این رو باید دانشگاه‌ها به فکر یکپارچه‌سازی در  رشته‌هایشان باشند. اکنون این اقدام توسط رییس دانشگاه تهران و معاونان آن شروع شده، ولی در وزارت علوم در دست مطالعه است.
آهنچیان در پاسخ به این سوال که تجمیع رشته‌های دکتری چه زمانی اجرا خواهد شد، گفت: ما تا مهر ماه ۹۸ این طرح را به شورای گسترش و برنامه‌ریزی خواهیم برد و پس از تصویب برای اجرا ابلاغ خواهد شد و به نحوی برنامه‌ریزی می‌شود که تا سال تحصیلی ۱۴۰۰ بتوانیم با الگوی جدید دانشجو پذیرش شود. ضمن اینکه همین جا اعلام می‌کنم این طرح به هیچ وجه تاثیری بر ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری ندارد.مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی درباره نحوه برگزاری برخی از جلسات پایان نامه گفت: در موضوع قوانین و مقررات، دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی نقشی تعریف شده و جدی دارد، البته موضوع نحوه اجرای جلسات دفاع برعهده دانشگاه‌ها است. بدیهی است که جلسات دفاع باید با حفظ شئون دانشگاهی برگزار شود و تشریفاتی وجود نداشته باشد که در این صورت به نوعی به سخره گرفتن علم و‌ فضای آکادمیک است.

سکوی کودک و نوجوان، پر نشاط ترین برنامه پیاده راه فرهنگی بوستان نیاوران 

سکوی کودک و نوجوان در پیاده راه فرهنگی شهر رمضان، با حضور  پر شور کودکان و اجرای بر نامه‌های متنوع فرهنگی و هنری پر نشاط ترین برنامه بوستان نیاوران بود.به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه یک، مجتبی توسلی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری این منطقه با اعلام خبر فوق اظهار داشت: اداره آموزش‌های شهروندی در اجرای برنامه‌های متنوع، شاد و با نشاط و در راستای احیای حیات شبانه در شهر با نگاه ویژه به کودکان و نوجوانان در برپایی پیاده راه فرهنگی و هنری، از ظرفیت‌های محلی شمال تهران به ویژه مربیان 23 کانون کودک در بوستان نیاوران استفاده نمود .وی گفت:  سکوی کودک و نوجوان با ارایه برنامه‌هایی چون بازی‌های قرآنی، بازی‌های فکری و حرکتی، نقاشی، گریم کودک،تفریحات ورزشی، گل بازی کودکان، طناب کشی،اوریگامی و.. توانست محیطی شاد و پر نشاط را برای کودکان فراهم کند.
توسلی با اشاره به بازدید روزانه 1000 یک هزار نفر از پیاده راه فرهنگی رمضان افزود: از بین بخش‌های متنوع اجرایی  بخش‌های کار آفرینی چون ساخت دستبندهای تزئینی، آموزش تراش چوب و بخش کودک و ورزش  مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است. 

طرح «بيت النور» در منزل شهدای منطقه 3

همزمان با ماه مبارک رمضان و با هدف تقویت مراسم‌های خانگی ختم قرآن کریم، طرح جزء خوانی قرآنی«بيت النور» در منطقه 3 با حضور مصطفی سلیمی شهردار و مدیران شهری این منطقه در منزل شهدای این منطقه در حال برگزاری است.به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 3، طرح جزء خوانی «بیت النور» با هدف توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی، بهره مندي از فضايل ماه مبارک رمضان، گرامیداشت یاد و نام شهدا و تکریم خانواده معظم شهدا ویژه ماه مبارک رمضان در منازل شهدا و با حضور شهردار منطقه3 به اجرا درآمده است.

آناناس و هندوانه،‌ گران‌ترین و ارزان‌ترین میوه‌های میادین میوه وتره‌بار

«آناناس طلایی» با قیمت هر کیلو 17500 تومان گران‌ترین و «هندوانه» با قیمت هر کیلوگرم 3200 تومان ارزان‌ترین میوه‌ها در میادین تره‌‌بار هستند.به گزارش ایلنا،‌ براساس این نرخ،‌ هر کیلوگرم آناناس جنگلی با قیمت 12 هزار تومان، ازگیل با قیمت 12 هزار تومان، توت سیاه با قیمت 13 هزار تومان، توت فرنگی با قیمت 12900 تومان، گوجه دور شهری با قیمت 14800 تومان و موز با قیمت 12200 تومان، از دیگر میوه‌هایی هستند که قیمت آنها از سایر میوه‌ها بالاتر است.
 

برچسب‌ها:

نظر شما