شناسهٔ خبر: 32978734 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در نشست خبری مطرح شد

انتقاد از واگذاری تاکسی به برخی مراکز اسقاط خودرو

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط خودروی کشور از اقدام ایران خودرو به واگذاری تاکسی به بعضی از مراکز و ایجاد انحصار در این زمینه انتقاد کرد

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما​؛ محمدحسین گودرزی در نشست خبری با بیان اینکه حدود ۱۲۰ مرکز اسقاط خودرو شرایط اسقاط تاکسی را دارد، گفت:​ ایران خودرو برای برخی از مراکز که خود صلاح می‌داند تاکسی واگذار می‌کند که این انحصار است و ایجاد رانت می‌کند.
وی با بیان اینکه چرا تاکسی را به همه مراکز نمی‌دهد افزود: تاکسی باید دراختیار ستاد حمل و نقل و سوخت کشور قرار گیرد و این ستاد براساس ظرفیت هر مرکز به آن تاکسی واگذار کند.
وی همچنین به قیمت قراضه اشاره کرد و گفت: قیمت قراضه در کشور کیلویی ۲ هزار و ۸۰۰ تومان است درحالیکه خودرو‌های فرسوده دولتی را بین مراکز اسقاط به مزایده گذاشته و کیلویی ۸ هزار، ۱۲ هزار و حتی ۵۷ هزارتومان فروخته اند.
گودرزی افزود: این درحالی است که طبق قانون باید مراکز اسقاط، خودروی دولتی را تحویل بگیرند و آهن آن را پرس کرده تا آماده ذوب شود، اما وقتی کیلویی از ۸ هزار تا ۵۷ هزار تومان خریداری می‌کنیم چگونه می‌توانیم کیلویی ۲ هزار و ۵۰۰ تومان به بخش ذوب بفروشیم؟
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط خودروی کشور با بیان اینکه این اقدام یک تخلف است، گفت: این کار باعث می‌شود خودروی فرسوده دولتی به چرخه بازگردد.
گودرزی با بیان اینکه مزایده گذاشتن خودروی فرسوده دولتی غیرقانونی است، افزود: اموال دولتی اگر می‌خواهد به فروش برسد باید به مزایده گذاشته شود، اما اینجا خرید و فروشی اتفاق نمی‌افتد چرا که اگر ما خودروی دولتی را خریداری می‌کنیم مالک آن هستیم و دیگر اجباری در ذوب کردن آن نیست.
وی افزود:​ خودرو‌های فرسوده دولتی باید در بخش ذوب به مزایده گذاشته شود نه در مراکز اسقاط، که دلالان امکان ورود به آن را داشته باشند.
گودرزی گفت: خودروی دولتی باید به شرط اسقاط به مزایده گذاشته شود و نمی‌توان از آن استفاده دیگری کرد.
وی پایه قیمت قراضه امسال را ۱۸۵۰ تومان بیان کرد و افزود:​ رقابت نیز باید تا سقف قیمت قراضه که ۲ هزار و ۸۰۰ تومان است باشد.
گودرزی اضافه کرد:​ مراکز اسقاط خودرو می‌تواند خودرو‌های فرسوده دولتی را اسقاط کند و هزینه حق العمل را دریافت کند که در این صورت جلوی فساد گرفته می‌شود.

 تردد یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودروی شخصی فرسوده 
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط خودروی کشور از تردد یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودروی شخصی فرسوده در کشور خبر داد.
محمد حسین گودرزی در نشست خبری گفت: سالانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار خودروی فرسوده دیگر به این رقم افزوده می‌شود.
وی سن خودروی فرسوده را ۲۵ سال عنوان کرد و افزود: بر اساس مصوبات موجود، مالکان خودرو‌هایی که سن خودروی آنان کمتر از ۲۵ سال است نیز می‌توانند به درخواست خود اقدام به فرسوده کردند خودروی خود کنند.
گودرزی از وضعیت اسقاط خودرو به ویژه در ۲ سال گذشته انتقاد کرد و گفت: ۲۱۶ مرکز اسقاط خودرو در کشور وجود دارد که ۹۵ درصد این مراکز هم اکنون تعطیل هستند و ۵ درصد باقی مانده نیز با ظرفیتی کمتر از ۱۰ درصد فعالیت می‌کنند.
<div id="video-display-embed-code_3520647"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2430022/3520647?width=350&height=250"></script></div>
وی افزود: ۳ هزار نفر کارگر به طور مستقیم و ۲۰ تا ۲۵ هزار کارگر به طور غیرمستقیم در مراکز اسقاط خودرو فعالیت داشتند که هم اکنون فعالیت آنان دچار وقفه شده است.
گودرزی تصریح کرد: به علت ممنوعیت واردات خودرو، فعالیت مراکز اسقاط خودرو سراسر کشور دچار وقفه شده است و هم اکنون حدود ۸۰ هزار گواهی اسقاط در این مراکز انباشته شده است.
وی با بیان اینکه هیچ عزم و اراده‌ای از سوی دولت و مسئولان ذیربط برای احیای مراکز اسقاط خودرو وجود ندارد، گفت: دولت یا خود کار اسقاط خودرو را به عهده بگیرد یا به مراکز اسقاط اختیار این مهم را واگذار کند.
گودرزی افزود: مراکز اسقاط خودرو نه تنها هزینه‌ای به دولت تحمیل نکرده و نخواهد کرد بلکه تعهد می‌کنیم که کمک مالی نیز به دولت خواهد شد.
وی اضافه کرد: اگر دولت کار اسقاط خودرو را به مراکز اسقاط واگذار کند و خود نیز نقش نظارتی داشته باشد قول می‌دهیم که مراکز را در سه ماه احیا کنیم و سالانه یک میلیون خودرو را اسقاط و گواهی آن را به دولت تحویل دهیم.

 انتقاد از اجرا نشدن قانون هوای پاک 
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط خودروی کشور، ​ از اجرا نشدن تبصره ۲ ماده ۸ قانون هوای پاک انتقاد کرد.
محمدحسین گودرزی در نشست خبری با بیان اینکه دولت نمی‌تواند بگوید این قانون را اجرا نمی‌کنم، افزود: هیچ اهرمی نیز برای اجرای آن وجود ندارد.
وی با انتقاد از ورود نکردن دستگاه‌های نظارتی از جمله مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اصل ۹۰ به این موضوع گفت:​ در تبصره ۲ ماده ۸ قانون هوای پاک آمده است" دولت مکلف است برای جایگزینی خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های فرسوده، وام ۴ درصد با اقساط ۱۰ ساله پرداخت کند. "، اما از سال ۹۶ که این قانون ابلاغ شده، تاکنون هیچ وامی پرداخت نشده است.
<div id="video-display-embed-code_3520888"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2430022/3520888?width=350&height=250"></script></div>

گودرزی با بیان اینکه مالکان خودرو‌های فرسوده اقشار ضعیف جامعه هستند گفت: ما نمی‌توانیم قشر ضعیف جامعه را مجبور کنیم که خودروی خود را به قیمت ارزان اسقاط کنند.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط خودروی کشور افزود: باید قیمتی در بازار نهادینه شود که برای مالک خودروی فرسوده نیز صرفه اقتصادی داشته باشد چراکه برخی از مالکان خودرو‌های فرسوده با این وسیله نقلیه امرار معاش می‌کنند و باید یک جایگزین برای آن تعریف شود تا تمایل به اسقاط آن وجود داشته باشد.
<div id="video-display-embed-code_3520890"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2430022/3520890?width=350&height=250"></script></div>

وی با اشاره به شکل گیری صنعت اسقاط و بازیافت خودرو در کشور از سال ۸۵ گفت: این صنعت در ابتدا روند خوبی را با طراحی برنامه‌های ۵ ساله گذراند، اما متأسفانه در سال‌های اخیر و به ویژه در دوره دولت دوازدهم، ​ این صنعت به فراموشی سپرده شد و قانون شکنی‌هایی در آن وجود داشت.
گودرزی به نمونه‌ای از این قانون شکنی‌ها اشاره کرد و افزود: یک مرکز غیرقانونی اسقاط خودرو در تهران تشکیل شد که همه سهمیه مراکز کشور یعنی ۴۵ هزار تاکسی را به صورت غیرقانونی اسقاط کرد.
وی افزود: آقای نعمت زاده وزیر وقت در ذیل نامه درخواست مرکز اسقاط خودروی یاد شده نوشته بود؛ به علت اینکه کار صنعتی نیست، از نظر وزارت صنعت فعالیت آن بلامانع است و سپس برای آن مرکز پروانه بهره برداری صادر کرده اند.
وی در پاسخ به این پرسش که اگر صنعتی نبود چرا پروانه بهره برداری صادر شده است؟ افزود: براساس قانون در محدوده ۱۲۰ کیلومتری تهران حق صدور پروانه بهره برداری وجود نداشت که این موضوع مشخص می‌کرد رانت‌هایی پشت پرده بود.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط خودروی کشور گفت: ما هیچ کمک مالی از دولت نمی‌خواهیم و حتی تعهد می‌کنیم به دولت کمک مالی کنیم به شرط اینکه طرح‌های مراکز اسقاط اجرا شود و کار با مشکل مواجه نشود.
وی با بیان اینکه مراکز اسقاط خودرو در یک بن بست قرار دارد که لطمه مستقیم آن به مردم وارد می‌شود، افزود: در جلسه‌ای با اعضای شورای شهر این طرح و پیشنهاد را مطرح کردیم که در ازای هر ساخت و سازی که انجام می‌شود، یک گواهی اسقاط خودرو به شهرداری تحویل شود.
­رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط خودروی کشور گفت: کمک مالی این مراکز به دولت آن است که از آلودگی هوا کاسته شده و از مصرف بی رویه سوخت جلوگیری می‌شود و حتی طرح سلامت وزارت بهداشت که هزینه زیادی برای دولت دارد، از این هزینه‌ها کاسته می‌شود.
گودرزی درباره اینکه آیا بروکراسی طولانی و ایجاد بازار سیاه باعث توقف فعالیت مراکز اسقاط شده است یا خیر؟ گفت: بروکراسی می‌تواند مقداری مشکل ساز باشد، اما اگر مسیر درست ترسیم شود و دولت نقش نظارتی داشته باشد و نه دخالتی و هرجا تخلفی شد جلوی آن را بگیرد، مشکل حل خواهد شد.
گودرزی با بیان اینکه مسیر اسقاط خودرو از روز نخست درست نبود، افزود:​ در حال حاضر این مسیر به بن بست رسیده و ما آمادگی داریم اگر دولت عزم و اراده خود را نشان دهد و به صنف اسقاط خودرو اعتماد کند، ما در ۳ ماه با کارشناسی و آسیب شناسی این مراکز را فعال می‌کنیم و چرخه اسقاط خودرو را به راه می‌اندازیم.

نظر شما