شناسهٔ خبر: 32952662 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

1.1 ميليون تن روغن خام امسال وارد مي شود

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- دبير انجمن صنفي صنايع روغن نباتي ايران، گفت: با وجود تحريم ها و مشکلات نقل و انتقال پول، امسال نيز مانند سال گذشته 1.1 ميليون تن روغن خام به کشور وارد مي شود و هيچ کمبودي در تامين روغن خوراکي نداريم.

«اميرهوشنگ بيرشک» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: روغن خوراکي مورد نياز کشور تامين است. توزيع آن براي سبد خانوار به طور مرتب انجام مي شود و در همه مغازه ها و فروشگاه ها به وفور يافت مي شود.
وي اظهارداشت: هيچ کمبودي از نظر روغن خوراکي در بازار نداريم اما با توجه به شرايط فعلي، توزيع روغن به شکل مديريت شده در سطح بازار انجام مي شود.حتي براي ايام ماه مبارک رمضان روغن خوراکي با برندهاي مختلف با تخفيف ويژه در فروشگاه هاي زنجيره اي يافت مي شود.
وي با بيان اينکه ذخاير روغن خام کشور کافي است، تصريح کرد: با توجه به تشديد تحريم ها نياز است که همه کالاها با مديريت در بازار توزيع شود تا به يکباره در استاني دچار کمبود نشويم به همين منظور توزيع روغن خوراکي با مديريت در سطح فروشگاه ها و مغازه ها انجام مي شود.
دبير انجمن صنفي صنايع روغن نباتي ايران گفت: امسال نيز همانند سال گذشته برنامه واردات يک ميليون تا 1.1 ميليون تن انواع روغن خام آفتابگردان، سويا، پالم ، انواع دانه هاي روغني و کنجد را داريم تا کشور دچار مشکلي در تامين و توزيع نشود.
وي با اشاره به اين که واردات روغن خام از ابتداي سال تاکنون در حال انجام است ادامه داد: واردات همچون سالهاي گذشته از شرکت هاي کشورهاي توليدکننده انجام مي شود و روغن آفتابگردان (از روسيه، اوکراين و آرژانتين)، روغن سويا (از آرژانتين، برزيل، روسيه، اوکراين، آمريکاي جنوبي) و روغن پالم (از مالزي و اندونزي) وارد مي شود.
وي با اشاره به اينکه واردات روغن کنجد اندک است افزود: روغن کنجد به دليل اينکه در روغن خوراکي سبد خانوار نيست جزو کالاهاي لاکچري به شمار مي رود و با ارز نيمايي وارد مي شود.
به گفته وي، اکنون شرکت بازرگاني دولتي ايران در کنار بخش خصوصي به عرضه روغن خام به کارخانجات اقدام مي کند.
* روغن افزايش قيمت ندارد
بيرشک درباره قيمت روغن خوراکي اظهار داشت: از سال 97 تاکنون افزايش قيمتي در نرخ روغن خوراکي نداشته ايم و قيمت ها براساس مصوبه تنظيم بازار است.
وي اضافه کرد: با وجود اينکه براي تامين مواد اوليه يعني روغن خام ارز رسمي 4200 توماني تعلق مي گيرد اما صنعت روغن نيز همانند ديگر صنايع با افزايش هزينه هاي تمام شده توليد مواجه است.
دبير انجمن صنفي صنايع روغن نباتي ايران پيشنهاد داد: با وجود افزايش هزينه هاي توليد نياز است در اين صنعت نيز تخفيفات تعرفه اي در نظر گرفته شود.
وي با بيان اينکه در حوزه واردات با مشکل نقل و انتقالات پول مواجه هستيم افزود: بيش از 85 درصد مواد اوليه صنعت روغن خوراکي از محل واردات تامين مي شود، بنابراين نياز است که بانک مرکزي ارز رسمي را به موقع به اين بخش تخصيص دهد.
به گفته بيرشک، از سال 97 تاکنون صادرات روغن خوراکي ممنوع است.
طبق آمارها نياز ساليانه کشور به روغن خام نزديک يک ميليون و 500 هزار تن است. بيش از 85 درصد روغن مورد نياز کشور از محل واردات روغن خام و استحصال دانه هاي وارداتي و بين 10 تا 15 درصد از محل توليد دانه هاي روغني داخلي تامين مي شود.
بيش از 40 کارخانه فرايند تصفيه روغن خام و 25 کارخانه فرايند روغن کشي دانه هاي روغني در کشور فعال هستند.
اقتصام *9186 * 3063
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما