شناسهٔ خبر: 32969701 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

۱/۱ میلیون تن روغن خام امسال وارد می شود

صاحب‌خبر -
با وجود تحریم ها و مشکلات نقل و انتقال پول، امسال هم مانند سال گذشته ۱ر۱ میلیون تن روغن خام به کشور وارد می شود و هیچ کمبودی در تامین روغن خوراکی نداریم.
امیرهوشنگ بیرشک دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران در گفتگو با ایرنا افزود: روغن خوراکی مورد نیاز کشور تامین است و توزیع آن برای سبد خانوار به طور مرتب انجام و در همه مغازه ها و فروشگاه ها به وفور یافت می شود.
وی اظهارداشت: هیچ کمبودی از نظر روغن خوراکی در بازار نداریم اما با توجه به شرایط فعلی، توزیع روغن به شکل مدیریت شده در سطح بازار انجام می شود.حتی برای ایام ماه مبارک رمضان روغن خوراکی با برندهای مختلف با تخفیف ویژه در فروشگاه های زنجیره ای یافت می شود.
دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران گفت: امسال هم همانند سال گذشته برنامه واردات یک میلیون تا ۱ر۱ میلیون تن انواع روغن خام آفتابگردان، سویا، پالم ، انواع دانه‌های روغنی و کنجد را داریم تا کشور دچار مشکلی در تامین و توزیع نشود. وی با اشاره به این که واردات روغن خام از ابتدای سال تاکنون در حال انجام است، ادامه داد: واردات همچون سال های گذشته از کشورهای تولیدکننده انجام می شود و روغن آفتابگردان (از روسیه، اوکراین و آرژانتین)، روغن سویا (از آرژانتین، برزیل، روسیه، اوکراین، آمریکای جنوبی) و روغن پالم (از مالزی و اندونزی) وارد می شود.
بیرشک با اشاره به اینکه اکنون شرکت بازرگانی دولتی ایران در کنار بخش خصوصی به عرضه روغن خام به کارخانجات اقدام می‌کند، درباره قیمت روغن خوراکی اظهار داشت: از سال ۹۷ تاکنون افزایش قیمتی در نرخ روغن خوراکی نداشته ایم و قیمت ها براساس مصوبه تنظیم بازار است.
وی اضافه کرد: با وجود اینکه برای تامین مواد اولیه یعنی روغن خام ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی تعلق می گیرد اما صنعت روغن همانند دیگر صنایع با افزایش هزینه های تمام شده تولید مواجه است.دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران پیشنهاد داد: با وجود افزایش هزینه های تولید نیاز است در این صنعت هم تخفیفات تعرفه ای در نظر گرفته شود.
وی با بیان اینکه در حوزه واردات با مشکل نقل و انتقالات پول مواجه هستیم، افزود: بیش از ۸۵ درصد مواد اولیه صنعت روغن خوراکی از محل واردات تامین می شود، بنابراین نیاز است که بانک مرکزی ارز رسمی را به موقع به این بخش تخصیص دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما