شناسهٔ خبر: 32937874 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مقابله با پوره ملخ صحرايي در فارس ادامه دارد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - شيراز - ايرنا- مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي استان فارس گفت: مبارزه با پوره هاي ملخ صحرايي(نوزادان) در اين استان به پايان نرسيده است و اين روند در هفت شهرستان ادامه دارد.

حميد دبيري جمعه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اضافه کرد: شهرستان هاي لارستان، گراش ، ممسني، قير و کارزين، خنج، داراب و زرين دشت شهرستان هايي هستند که مقابله با پوره هاي ملخ صحرايي با آنها در حال انجام است.
مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي استان فارس بيان کرد:شهرستان هاي گراش و ممسني نسبت به ساير شهرستان ها داراي تراکم بيشتري از ملخ هستند و مبارزه با اين آفت در اين شهرستان ها بيشتر از مکان هاي ديگر در جريان است.
وي با بيان اينکه از بهمن پارسال تاکنون بيش از سه هزار و 400 هکتار از اراضي فارس سم پاشي شده است افزود: طي دو روز اخير بيش از 300 هکتار از اراضي استان فارس سمپاشي شده است ليکن رصد و پايش مزارع و منابع طبيعي استان فارس همچنان ادامه دارد.
او در خصوص سمپاشي در مناطق نيز عنوان کرد: برخي از مناطقي به علت سختي در جابه جايي تجهيزات، سمپاشي به صورت دستي و با استفاده از سمپاش پشتي صورت مي گيرد که حضور مردم و کمک به نيروهاي جهاد کشاورزي براي کنترل پوره هاي ملخ صحرايي بسيار حائز اهميت است.
مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي فارس اظهار داشت: ادوات مبارزه با پوره ها و ملخ صحرايي در استان فارس به صورت روزانه در اختيار شهرستان ها قرار مي گيرد و با توجه به تمهيداتي که در استان در نظر گرفته شده است کمبودي در استان فارس در اين زمينه وجود نخواهد داشت.
وي به کشاورزان هشدار داد: با توجه به اينکه پوره هاي ملخ صحرايي به مزارع استان نزديک مي شوند بايد رصد و پايش مزارع بيشتر از قبل مورد توجه باشد و اگر امکان همکاري با نيروهاي جهاد کشاورزي براي مقابله با اين آفت را دارند همکاري هاي لازم را با آنان انجام دهند.
دبيري اضافه کرد: مقابله در عرصه هاي منابع طبيعي با ملخ هاي صحرايي ادامه دارد و طي هماهنگي هاي صورت گرفته مقرر شد نيروهاي اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري فارس به نيروهاي جهاد کشاورزي براي مقابله با ملخ هاي صحرايي کمک کنند.
پيشتر وزير جهاد کشاورزي طي دو نامه به وزير کشور به طور مجدد 30 ميليارد تومان اعتبار جديد و همکاري استانداري ها و فرمانداري ها براي تخصيص تجهيزات مبارزه با ملخ صحرايي را خواستار شد.
محمود حجتي در اين نامه خطاب به عبدالرضا رحماني فضلي نوشت: هجوم ملخ صحرايي از کشورهاي همسايه بخش وسيعي از استان هاي جنوبي کشور از جمله هرمزگان، سيستان و بلوچستان، فارس، بوشهر، خوزستان، خراسان جنوبي، کهگيلويه و بويراحمد و کرمان را در برداشته است که امنيت غذايي و پايداري عرصه هاي طبيعي کشور را با تهديد جدي مواجه کرده است.
وي افزود: متاسفانه اعتبار تصويب شده تکافوي اقدامات و مديريت يکپارچه مقابله و کنترل آفات مذکور را نمي دهد بنابراين خواهشمند است با طرح و تصويب اصلاح بند 1 تصويب نامه مذکور به مبلغ 300 ميليارد ريال مشتمل بر 150 ميليارد ريال هزينه اي و 150 ميليارد ريال تملک دارايي سرمايه اي در هيات وزيران اقدامات لازم را به عمل آوريد.
مدير مبارزه با آفات عمومي و همگاني سازمان حفظ نباتات کشور گفته بود: از دهم بهمن ماه پارسال تاکنون بيش از 205 هزار هکتار از مناطق آلوده استان هاي جنوبي با ملخ صحرايي مبارزه شيميايي انجام شده است.
سعيد معين نميني در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: از بهمن ماه پارسال تاکنون 145 مورد ريزش ملخ صحرايي در شش استان جنوبي ( خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سيستان و بلوچستان، جنوب کرمان و فارس) داشته ايم که تعداد 135 مورد آن مربوط به 35 روز گذشته (از بيستم فروردين ماه تاکنون) است.
نميني ادامه داد: براساس اعلام ' فائو' بايد تا خرداد ماه امسال در سطح 250 تا 300 هزار هکتار از زمين هاي ايران با ملخ هاي صحرايي مبارزه انجام شود.
ملخ‌هاي زرد رنگ صحرايي (دريايي)، گروهي از ملخ‌هاي پرنده هستند که بزرگي آنها به 15سانتي‌متر مي رسد و در زمره مضرترين حشرات به شمار مي آيند.
ع.پ / 1876
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما