شناسهٔ خبر: 32923122 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

روند مبارزه با ملخ مطلوب است

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: روند مبارزه با ملخ صحرایی مطلوب بوده اما باتوجه به میزان آلودگی تامین امکانات سمپاشی و اعتبارات لازم در این بخش ضروری است.

صاحب‌خبر -

بررسی روند مبارزه با ملخ صحرایی در بوشهر با حضور رئیس سازمان حفظ نباتات کشوربه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، محمدرضا درگاهی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، احمدعلی کیخا رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، محمدباقر سعادت نماینده دشتستان و شش نماینده دیگر مجلس صبح امروز برای بررسی میزان تجمع ملخ و روند مبارزه با آن به شهرستان دشتستان رفتند و از روستاهای چاه عربی و خوش آب و  بخش شبانکاره بازدید کردند.

مبارزه با ملخ در سطح ۲۳۰ هزار هکتار

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در این بازدید گفت: روند مبارزه با آفت ملخ صحرایی باتوجه به حجم آلودگی تاکنون مطلوب بوده است، اما باتوجه به میزان آلودگی تامین امکانات سمپاشی و اعتبارات لازم در این بخش ضروری است.

محمدرضا درگاهی افزود: همزمان با آغاز نخستین ریزش آفت ملخ صحرایی از بهمن تاکنون در سطح ۲۳۰ هزار هکتار با این آفت در استان‌های مختلف مبارزه شده و این روند همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: تاکنون ۱۴۷ ریزش آفت ملخ صحرایی در استان‌های درگیر وجود داشته و این ریزش‌ها در ماه‌های آینده در استان‌های جنوبی از جمله بوشهر، هرمزگان و سیستان بلوچستان ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور بیان کرد: براساس پیش بینی‌های سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) سطح مبارزه با آفت ملخ صحرایی در ایران به ۶۰۰ هزار هکتار می‌رسد.
به گفته درگاهی، اگر عملیات مبارزه با آفت ملخ صحرایی در جنوب کشور به خوبی انجام گیرد به طور قطع استان‌های مرکزی از این آفت در امان می‌مانند و امنیت غذایی حفظ می‌شود.

او افزود: بیش از هزار نفر و ۶۰۰ خودرو کمک دار در امر مبارزه با آفت ملخ در استان‌های درگیر مشغول به فعالیت هستند و تلاش می‌شود با تامین اعتبارات لازم روند مبارزه با آفت ملخ صحرایی در کشور افزایش یابد.

استان‌های غیردرگیر همکاری کنند

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی همکاری استان‌های همجوار که با این آفت درگیر نیستند ضروی است.

محمد باقر سعادت افزود: هجوم آفت ملخ صحرایی به استان‌های کشور جدی است و شیوع این آفت می‌تواند امنیت غذایی کشور را با خطر روبه رو کند.

سرپرست فرمانداری دشتستان هم گفت: باتوجه به اینکه احتمال حمله ملخ‌ها به نخیلات وجود دارد استفاده از توان استان و استان‌های همجوار برای کنترل این آفت ضروری است.

جواد لقمان زاده افزود: تاکنون همکاری خوبی در زمینه سمپاشی مناطق آلوده به آفت ملخ صحرایی صورت گرفته اما باید اقدامات بیشتری در این خصوص انجام شود.

مشارکت ۳۰ گروه برای مبارزه با ملخ در استان بوشهر

استان بوشهر یکی از استان‌های درگیر با ملخ صحرایی است. نخستین مرحله مبارزه به این آفت بهمن پارسال آغاز شد و مرحله دوم مبارزه هم از فروردین آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

۳۰ گروه با صد دستگاه سمپاش، یک دستگاه هواپیما و هشت دستگاه ماشین یو ال وی (ulv) در مبارزه با ملخ مشارکت دارند.

۱۵ درصد از عملیات مبارزه هوایی و ۸۵ درصد زمینی است و بیشتر مبارزه با ملخ‌ها در مناطق صعب العبور و عرصه‌های طبیعی صورت می‌گیرد.

مسئولان جهاد کشاورزی استان بوشهر می‌گویند تلاش می‌کنند که گونه‌های گیاهی و جانوری کمترین آسیب را از سمپاشی ببینند.

آن‌ها کشاورزان و دستگاه‌های اجرایی خواسته‌اند برای مبارزه با ملخ به آن‌ها کمک کنند.

در همین حال سازمان حفظ نباتات کشور و سازمان خواربار جهانی (فائو) از ورود سومین مرحله ملخ‌ها به ایران خبر داده‌اند.

مدیران جهاد کشاورزی استان بوشهر پیش بینی می‌کنند ملخ‌ها سه تا پنج سال آینده در استان و کشور خواهند ماند و باید برای این مدت برنامه ریزی شود.

انتهای پیام/ک

کشاورزان در مبارزه با ملخ مشارکت کنند

 

نظر شما