شناسهٔ خبر: 32899755 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

در ویژه برنامه مطالبه چه گذشت؛

روایت مدیران شهری از حادثه آتش سوزی بازار/ آبدار: خسارت 20 میلیاردی به بدنه بازار

برنامه این هفته «مطالبه» به بررسی دلایل آتش سوزی در بازار تبریز پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش آناج، سه شنبه شب گذشته، ایرج شهین باهر شهردار تبریز و مرتضی آبدار مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی میهمان برنامه مطالبه بودند. علت های آتش سوزی در بازار تبریز، مورد بررسی میهمانانِ حضور و تلفنی برنامه قرار گرفت. مشروح مباحث انجام شده به ترتیب زیر است؛

دلایل عمده ی آتش سوزی؟

شهین باهر: علت یابی دقیق آتش سوزی به کارشناسان دادگستری ارجاع شده

شهین باهر شهردار تبریز در پاسخ به این سوال گفت: علت دقیق حادثه بازار  فعلا به طور قطع مشخص نیست بخاطر همین، موضوع به کارشناسان دادگستری برای علت یابی ارجاع داده شده و باید منتظر ماند و دید نظریات کارشناسی چگونه خواهد بود.

وی اظهار داشت: تا نظر کارشناسی اعلام نشده نمی توان علت دقیقی برای آتش سوزی بازار تبریز بیان کرد،  دوربین های موجود در بازار  و دلایل کافی باید مورد بررسی قرار گیرد.

آبدار: اعلام علت آتش سوزی از وظایف میراث فرهنگی نیست/20 میلیارد فقط به بدنه بازار آسیب رسیده

در ادامه آبدار مدیر کل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی اینگونه پاسخ داد: اعلام علت آتش سوزی در حوزه اختیاراتی سازمان میراث فرهنگی نیست، بعد از آتش سوزی با دستور ویژه مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، معاون وی با تیم بررسی و تحقیق در بازار تبریز حضور یافت و به بر آورد خسارت پرداخت.

وی افزود: در بررسی هایی که توسط تیم کارشناسی میراث فرهنگی به عمل آمده، در حدود 20 میلیارد خسارت فقط به بدنه و کالبد بازار وارد شده است، خسارت های اعلام شده فقط در حوزه معماری بازار است و خسارت اجناس موجود در داخل بازار را سازمان میراث فرهنگی محاسبه نمی کند.

تولیت اصلی بازار تبریز؛

شهین باهر: اقدامات انجام شده در بازار با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی است

شهین باهر در پاسخ به این سوال اظهار داشت:  اقدامات انجام شده مانند مرمت،نوسازی با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی انجام می شود، همچنین بقیه دستگاه ها اعم از  سازمان آب و فاضلاب، شرکت توزیع برق نیز در چارچوب هماهنگی های شهرداری با میراث فرهنگی تعریف می شوند، اخیرا هم که کار کف سازی بازار در حال انجام بود از آب و فاضلاب و شرکت برق نیز درخواست همکاری داشتیم، قرار بود  سیستم برق رسانی به صورت زیر زمینی سیم کشی شود که اداره برق قسمتی از کار را انجام داد و بقیه فعلا انجام نشده است.

آبدار: میراث فرهنگی کار حفاظت بنایی انجام می دهد

مدیر کل سازمان میراث فرهنگی هم تصریح کرد: وضعیت امنیتی بازار در حیطه وظایفی میراث فرهنگی نیست ولی سازمان از بابت حفظ بنای تاریخی بازار، مرمت و بازسازی تیمچه ها و سراها  وارد عمل می شود.

وی با اشاره به ثبت جهانی بازار تبریز یادآور شد: در سازمان میراث فرهنگی کمیته ای وجود دارد کخ وظیفه حفظ بنایی بازار تبریز را برعهده دارد.

اطلاع رسانی آتش سوزی و امدادرسانی و اطفاء حریق؛

شهردار تبریز: نبود نگهبان اصلی ترین دلیل گسترش آتش سوزی بود/ حضور آتش نشانان در کمتر از 3 دقیقه 

شهردار تبریز گفت:  اصلی ترین عاملی که باعث اطلاع رسانی دیرهنگام آتش سوزی می توان نام برد، عدم وجود نگهبان در داخل بازار بود، شاید اگر نگهبانی  حضور داشت، سریعا اطلاع رسانی کرده و خسارت ها کمتر از حال حاضر بود، سازمان آتش نشانی حدود4هزار نفر از بازاریان تبریز را در  موضوع اطفای حریق آموزش داده است، گذشته از آن  زمان اطلاع رسانی و حضور ماموران آتش نشانی در منطقه خطر به بیش از 3 دقیقه نمی رسید.

نه شهر الکترونیکی داریم و نه بازار

وی بیان داشت: اطلاع رسانی ها از طریق سامانه تلفنی انجام می گیرد، واقعیت مسئله این است که  نه شهر الکترونیکی است و نه حتی بازار تبریز، از طرفی برای ایمن سازی کامل بازار تبریز اراده مردمی بازاریان لازم است، در راستای حفظ امنیت بازار شیر های برداشت آتش نشانی در همه جای این منطقه نصب شده است از طرفی سرپوشیده بودن منطقه آتش باتوجه به بافت تاریخی بازار تبریز، امکان امداد رسانی و اطفای حریق را با مشکل مواجه کرده بود.

امنیت شبانه در بازار؛

آبدار: در جلسه فرمانداری اعلام کردند که نگهبان به افطاری رفته بود

مدیر کل سازمان میراث فرهنگی استان هم  خاطر نشان کرد: البته نگهبان در برخی تیمچه ها حضور داشت، اما در جلسه فرمانداری اعلام شد که نگهبان محل برای صرف افطاری محل نگهبانی خویش را ترک کرده بود.

در ادامه برنامه جمالی نماینده بازاریان پشت خط تلفن برنامه قرار گرفت و به بیان جزییات و میزان خسارت ها پرداخت.

جمالی نماینده بازار: سال 88 هم نگهبان بود هم آتش سوزی در عصر اتفاق افتاد، پس چرا خسارت ها زیاد شد؟

وی گفت: سال 88 دقیقا همین منطقه دچار آتش سوزی شده بود در حالی که هم نگهبان در محل حضور داشت و هم آتش سوزی ساعت 17 عصر شروع شده بود، ولی بعد زا آن تمامی تلاش بازاریان برای پیگیری ایمن سازی بازار تبریز به نتیجه نرسید.

فشار شیرهای برداشت، از فشار شیر خانگی کم بود

جمالی افزود: در خواست کردیم که در سرای (ایکی قاپیلی) شیر های برداشت نصب شود ولی در نهایت در مسیری دورتر نصب شد بنابراین در هنگام آتش سوزی نتوانستیم به خوبی از آن ها استفاده کنیم، فاصله دور شیرهای برداشت با محل آتش سوزی باعث افت فشار آب شده بود به قدری که فشار آب شیرهای برداشت در حد یک شیر آب ساده خانگی هم نبود.

50 میلیارد فقط به اجناس خسارت وارد شده/ بیمه همه خسارت ها را نمی دهد

نماینده بازاریان خاطر نشان کرد: تمامی کسبه و اصناف بازار برای روند ایمن سازی بازار تبریز آماده همکاری با نهاد های مختلف هستند، در این حادثه 171 نفر از کسبه به طور مستقیم دچار خسارت شده اند و بیش از 503 نفر نیز غیر مستقیم آسیب دیده اند،  در حدود50 میلیارد خسارت به اجناس موجود در داخل بازار وارد شده است.

وی در ادامه به بحث بیمه بازاریان هم گریزی زد و گفت: به علت میزان بالای خسارت سازمان بیمه  پوشش کامل نخواهد داد، از طرفی حدود یک هفتم کسبه اجناس و مغازه های خود را بیمه کرده بودند.

آبدار: سال 88 به هیئت امنای بازار گفتیم نگهبان گمارده شود

مدیر کل میراث فرهنگی استان هم با اشاره به آتش سوزی ده سال قبل همان محل یادآور شد: در آن زمان بنده شهردار یکی از مناطق بودم بعد از آتش سوزی یه هیئت امنای «ایکی قاپیلی» نامه ای ارسال که نگهبان در محل گمارده شود، بازار تبریز چه بخواهیم و چه نخواهیم به شکل سنتی نگهبان دارد،«اوداباشی» یا همان نگهبان که همیشه در تیمچه ها حضور دارد.

صحبت های آبدار با واکنش  نماینده بازاریان همراه شد.

اطفاء حریق؛

جمالی: ماموران آتش نشانی مسیر را اشتباه رفته بودند

جمالی اضافه کرد: در سال 88 نگهبان تیمچه مظفریه به قتل رسید، کلید سیستم اطفای حریق هم که نصب شده در اختیار بازاریان است و با توجه به زمان وقوع آتش، هیچ کدام از کسبه در محل حضور نداشتند، در همان سال 88 ماموران آتش نشانی  مسیر حادثه را اشتباه رفته بود حتی در جریان آتش سوزی احخیر هم نیروهای امدادی سازمان آتش نشانی ابتدا به بازار شمس رفته بود و سپس  بعد از طی دقایقی در محل حاضر شده بودند.

شهردار تبریز: ابتدا 2 ایستگاه آتش نشانی درگیر حادثه بود/ ماموران آتش نشانی باید با دستور استاندار تبدیل وضعیت شوند

در پایان برنامه هم شهردار تبریز با اشاره به حضور همه ایستگاههای آتش نشانی در محل حادثه افزود: در اولین ورود 2 ایستگاه درگیر آتش سوزی شده بودند ولی با توجه به حجم آتش به تمامی ایستگاه ها اطلاع رسانی شد، حتی نیروهای بازنشسته آتش نشانی و سربازان ترخیص شده این سازمان هم به صورت داوطلبانه در محل آتش سوزی حاضر بودند.

تبدیل وضعیت آتش نشانان؛

بحث پایانی برنامه مطالبه به موضوع تبدیل وضعیت ماموران آتش نشانی اختصاص یافته بود که شهردار تبریز چنین پاسخ داد: تبدیل وضعیت آتش نشانان از شرکتی به حالت قراردادی باید با دستور استاندار انجام شود، شهرداری آماده است در راستای حل این مسئله با استانداری هماهنگی های لازم را داشته باشد.

انتهای پیام/

نظر شما