شناسهٔ خبر: 32889987 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

چنارانی :

فاصله حقوق معلمان و پزشکان ۴۰برابر است/در هیچ جای دنیا به اندازه ایران اینقدر مدرسه پولی نداریم

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از گسترش مدارس پولی در سطح کشور گفت: در هیچ جای دنیا به اندازه ایران اینقدر مدرسه پولی نداریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزار شبستان، «سید محمد بطحایی» در جلسه علنی نوبت بعد از ظهر امروز (سه‌شنبه 24اردبهشت)مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال نماینده نیشابور در مورد اقدام این وزارتخانه برای ارتقای جایگاه آموزش و پرورش گفت: مهمترین برنامه ما اجرا و استقرار سند تحول بنیادین است که با جامعیت خود همه ارکان و اجزا و بخش‌های نظام آموزش و پرورش را در بر می‌گیرد. بنابراین پس از اجرای آن هر قدر بیشتر پیش برویم ارتقای جایگاه آموزش و پرورش هم محقق می‌شود.

 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ما تلاش کردیم برنامه‌های عملیاتی این سند را فراهم کنیم اظهار داشت: در سال ۹۸ تمام برنامه‌های آموزش و پرورش در همه واحدهای تابعه و استان‌ها مبتنی بر سند تحول تنظیم شده و اگر بتوانیم با محدودیت اعتبارات و مشکل تخصیص، اعتبار کامل دریافت کنیم در سال ۹۸ گام جدی در اجرا و استقرار سند تحول بر می‌داریم.

 

وی ادامه داد: شورای عالی اداری در مصوبه‌ای مقرر کرده هر کارمندی فقط یک مرتبه می‌تواند مدرک تحصیلی ارائه کند و این محدود به آموزش و پرورش نیست بلکه مربوط به همه دستگاه‌های اجرایی است. البته ما مکاتبه کردیم که آموزش و پرورش به دلایل مختلف مستثنا شود که هنوز این اتفاق نیفتاده و امیدواریم در شورای عالی اداری این مصوبه را به نفع آموزش و پرورش تغییر دهیم تا همکاران برای ادامه تحصیل انگیزه پیدا کنند.

 

بطحایی با اشاره به حضور دو نماینده در شورای عالی اداری به عنوان عضو ناظر مجلس گفت: من در این شورا به عنوان یک عضو حضور دارم و تمام تلاشم را در این راستا انجام دادم. زیرا معتقدم کار یک معلم با یک کارمند متفاوت است و هر قدر سطح تحصیلاتش بالا برود باید او را تشویق کنیم و مدرکش را اعمال کنیم.

 

وی خاطر نشان کرد: من در سه نامه‌ای که به آقای انصاری نوشتم از ایشان درخواست کردم اعمال بیش از یک مقطع تحصیلی برای ارتقای شغلی و حرفه‌ای معلمان انجام شود. همین جا از کمیسیون آموزش یا اجتماعی مجلس نیز درخواست می‌کنم جلسه‌ای تشکیل دهند و از آقای انصاری به عنوان عضو مؤثر شورای عالی اداری دعوت کنند و من هم مدافع اعمال مدرک تحصیلی معلمان در این جلسه خواهم بود تا بتوانیم موانع ارتقای شغلی و حرفه‌ای معلمان را برداریم.

 

هاجر چنارانی ،نماینده مردم نیشابور در طرح سوال خود از وزیر آموزش و پرورش  گفت: در حال حاضر فاصله حقوق معلمان و پزشکان ۴۰ برابر است و دریافتی یک دندانپزشک برای سه ساعت کار به اندازه حقوق یک ماه یک معلم است. امروز چه فرقی بین هیأت علمی، استاد دانشگاه و آموزگاری است که با دانش آموزان مقطع ابتدایی کار می‌کند؟ در حالی که کار آموزگار به مراتب سخت‌تر است ولی آنچه برای اساتید هست برای معلمین با همان رتبه علمی هم وجود دارد.

 

وی با انتقاد از گسترش مدارس پولی اظهار داشت: در هیچ جای دنیا به اندازه ایران اینقدر مدرسه خصوصی نداریم. شما می‌خواستید مدارس تیزهوشان را هم واگذار کنید. کجا قرار است جلوی این کار گرفته شود؟ قرار بود تمام مردم از آموزش رایگان استفاده کنند اما آیا این کار انجام شده است.

 

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قرار بود حافظه محوری از مدارس کنار گذاشته شود گفت: به گفته خود شما ۸۵ تا ۹۰ درصد ورودی‌های دانشگاه نیاز به کنکور ندارند اما کنکور و مافیای آن چه منافع اقتصادی برای آموزش و پرورش دارد؟

 

وی با بیان اینکه اگر نگرش‌ها به جامعه فرهنگیان تغییر کند جامعه در حال توسعه نیز به جامعه توسعه یافته تغییر می‌کند افزود: بودجه دولت ۴۵۰ هزار میلیارد تومان است که ۴۰ هزار میلیارد تومان آن به آموزش و پرورش اختصاص می‌یابد و ۹ درصد بودجه کشور را در اختیار دارد اما چرا ما هر سال کاهش بودجه داریم و چرا حقوق دانشجویان دانشگاه فرهنگیان امسال شامل افزایش نشده است؟ علاوه بر این ۹۹ درصد بودجه آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق می‌شود و یک درصد برای آب و برق و کیفیت بخشی به آموزش و پرورش اختصاص می‌یابد. چرا این وزارتخانه معاونت اقتصادی ندارد؟

 

چنارانی گفت: آموزش و پرورش چهار اردوگاه بزرگ کشوری، ۵۴ اردوگاه استانی و ۲۰۵ اردوگاه در سطح شهرستان‌ها دارد، اردوگاه‌ها برای معیشت فرهنگیان چه کردند؟ شما می‌توانید برای آنها سرمایه گذار جذب کنید. ما آمادگی داریم که لایحه‌ای برای زیرساخت جذب سرمایه گذاری در آموزش و پرورش بیاوریم.

 

گفتنی است علی مطهری ،نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه علنی رابه عهده داست با اشاره به اظهارات چنارانی در خصوص تفاوت حقوق معلمان و پزشکان گفت: پزشکانی که استخدام می‌شوند حقوق‌شان مثل بقیه است و پزشک خصوصی کار خودش را دارد و این مقایسه که گفتید حقوق آنها ۴۰ برابر معلمین است خیلی دقیق نبود.

 

مطهری خاطر نشان کرد: طبق یادداشتی که به من دادند بر خلاف آنچه شما گفتید افزایش حقوق در دانشگاه فرهنگیان انجام شده است.

 

چنارانی بعد از سخنان وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که از پاسخ های وی قانع شده است و نیازی به رای گیری مجلس نیست./

برچسب‌ها:

نظر شما