شناسهٔ خبر: 32868488 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

معادلات انرژي

صاحب‌خبر -

 افزايش توليد گاز شيرين در فازهاي 4 و 5 پارس جنوبي

مدير پالايشگاه سوم مجتمع گاز پارس جنوبي از افزايش توليد گاز فازهاي 4 و 5 پارس جنوبي به سبب ارسال گاز ترش از پالايشگاه چهارم و اجراي به‌موقع عمليات تعميرات اساسي خبر داد.

به گزارش شرکت ملي گاز ايران، محمد شفيع‌موذني گفت: با پايان تعميرات اساسي، فازهاي 4 و 5 پالايشگاه سوم پارس جنوبي با حداکثر توان به توليد محصولات خود ادامه مي‌دهد. اين پالايشگاه هم اکنون در شرايط مناسب عملياتي قرار دارد و در تعميرات اساسي آن هيچ حادثه‌اي رخ نداده است.

وي افزود: تعميرات اساسي اين پالايشگاه پيش از موعد اجرا شد و پايان يافت که اين موضوع سبب افزايش توليد و درآمد براي مجتمع مي‌شود.

مدير پالايشگاه سوم مجتمع گاز پارس جنوبي با اشاره به افزايش توليد پالايشگاه سوم در سال 97، اظهار کرد: پارسال با اتصال خط لوله گاز ترش از فازهاي 6 و 7 و 8 به اين پالايشگاه، شاهد افزايش حدود 5 درصدي توليد گاز در فازهاي 4 و 5 بوديم.

به گفته موذني، با اجراي پروژه ارسال گاز ترش از پالايشگاه چهارم به پالايشگاه سوم و انجام سريع عمليات تعميرات اساسي، ميزان توليد اتان فازهاي 4 و 5 پارس جنوبي حدود 6 درصد افزايش يافته است.

راه‌اندازي سيستم حفاظت و اعلام حريق چاه‌هاي سکوي بلال

سيستم حفاظت و اعلام حريق سوييچ‌روم چاه‌هاي سکوي بلال پس از انجام محاسبه‌ها و کار دقيق علمي به بهترين شکل ممکن نصب و راه‌اندازي شد.

به گزارش شرکت نفت فلات قاره ايران، علي‌اکبر بحراني، رئيس سکوي بلال درباره اجراي اين پروژه گفت: با توجه به خطرهاي بالقوه نبود سيستم F&G اتاق برق و همچنين شرايط اقتصادي کشور مبني بر به حداقل رساندن هزينه‌ها، موضوع اتصال سيستم F&G به سيستم DCS از سوي گروه کنترل و ابزار دقيق سکو بررسي و مطالعه شد.

وي افزود: با انجام تغييرات لازم در برنامه DCS و عمليات سخت‌افزاري لازم، سيستم حفاظت و اعلام حريق سوييچ‌روم چاه‌هاي سکوي بلال نصب و راه‌اندازي شد.

به گفته بحراني، در اين عمليات پس از بررسي همه جوانب، انجام مطالعات چند ماهه، اعمال تغييرات لازم در سيستم کنترل و تغييرات سخت‌افزاري، سيستم F&G به DCS سکو متصل و پنل محلي نصب‌شده حذف شد.

بر اين اساس، هزينه انجام اين پروژه طبق استعلام‌ها و مناقصه‌هاي انجام گرفته در گذشته و با احتساب قيمت ارز پارسال بيش از 200 ميليون تومان بود که خوشبختانه با تلاش دريادلان سکوي بلال اين هزينه صرفه‌جويي شد و پروژه بدون برون‌سپاري با شايستگي پايان يافت.

نظر شما