شناسهٔ خبر: 32506511 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

از جهاد مردمی تا نگاه نگران آق‎قلا به سیل‎بندها

مردم و گروه‎های جهادی از نیمه‎های شب تاکنون با همت جهادی از خواب خود گذشتند تا سد سیل‎بندها نشکند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، نیمه‎های شب وقتی همه خواب بودند خبر رسید که آب گرگانرود افزایش یافته و در آستانه طغیان است.

این موضوع موجب شد تا گروه‎های مردمی که پیش از این در جای‎جای منطقه سیل‎زده آق‎قلا برای لایروبی و پاکسازی معابر و منازل سیل‎زده در تلاش بودند برای محافظت از سیل‎بندها پای کار بیایند تا با اراده خود مانع از ورود آب به منازل و محلات شهر شوند.

* همت جهادی برای مهار سیل در آق‎قلا

مقاومت حماسی مردم به حدی رسید که برف آب شده هم از اراده پولادین مردان جهادی در حیرت است و با وجود آنکه مسیر عبور سیلاب به دریا به دلیل عدم لایروبی‎های مناسب در نوار‎های ساحلی بسیار سخت‎تر از ورود به معابر، روستاها و محلات شهری است به ناچار سیلاب در محلات شهری و روستایی در حال حرکت است.

در این میان، زنان ترکمن نیز بیکار ننشستند و دوشادوش مردان برای امدادرسانی و پخت غذا به امدادرسانان و نیروهای جهادی مشغول به کار شدند.

 

با وجود آنکه مردم آق‎قلا با همت و همبستگی بی‎نظیر خود نمایی زیبا از اتحاد و همبستگی ایجاد کردند اما با وجود تلاش‎های ستودنی مردم و گروه‎های جهادی ساعتی پیش بخش‎هایی از سیل‎بندها فرو ریخت و سیلاب روانه آق‎قلا شد.گرچه میزان حجم آب گرگانرود افزایش یافته ولی تلاش بی‎وقفه گروه‎های مردمی، جهادی و دستگاه‎های خدمات‎رسان همچنان ادامه دارد تا مانع از ورود آب شوند تا مشکل جدیدی برای مردم آق‎قلا که بیش از 40 روز گرفتار سیل و مشکلات ناشی از آن هستند به‎وجود نیاید.

فرماندار آق‎قلا در این باره در گفت‎وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در دو قسمت از سیل‎بندهای موجود شکاف ایجاد شد و به‎دلیل حجم زیاد آب موفق به مهار سیلاب نشدیم و از دو نقطه از سیل‎بندها آب در حال حرکت به سمت شهر است.

امانگلدی ضمیر ادامه داد: آب هنوز به شهر نرسیده اما هشدارهایی که داده بودیم همچنان پابرجا است و به محلاتی مانند «کل‎آباد»، «عیدگاه»، «ایثارمحله»، «حیکم‎آباد» و «تازه‎آباد» و «ایثارمحله» هشدار داده شد.

 

فرماندار آق‎قلا با بیان اینکه برای اسکان کسانی که نگران وضعیت آبگرفتگی منازل خود هستند آمادگی وجود دارد، اذعان کرد: تمام دستگاه‎های اجرایی، مردم، نیروهای سپاه و گروه‎های جهادی برای مهار سیلاب مشغول به کار هستند.

ضمیر یادآور شد: شهروندان با خونسردی به اماکنی که تعیین کردیم بروند البته سعی می‎کنیم با بستن دو شکاف جلوی سیلاب را بگیریم و تحقق این مهم به‎معنای رفع نگرانی ما و به‎وجود آمدن شکاف دوباره نیست.

وی با بیان اینکه نیروهای مردمی و جهادی همچنان در این منطقه فعال هستند، بیان کرد: نیروهای مردمی و جهادی در این منطقه فعال بودند اما باز هم شاهد دو شکاف در این منطقه بودیم و حجم آب نقطه‎ای شد و اقدامات ما جواب نداد.

فرماندار آق‎قلا با بیان اینکه آب از قسمت جنوبی وارد دو روستای آق‎قلا شده است، ادامه داد: تا ساعت 13 وضعیت ما مناسب بود اما پیک آب 130 مترمکعب به همراه رواناب ناشی از رودخانه‎های پایین‎دست سد وشمگیر موجب ورود حجم بسیار بالای آب معادل 200 مترمکعب به محلات شمالی و جنوبی شهر آق‎قلا شده است.

ضمیر یادآور شد: وضعیت هشدارباش را در آق‎قلا اعلام کردیم و دستور تخلیه قسمتی از شهر آق‎قلا را که در معرض سیلاب بودند صادر کردیم و آمادگی داریم یک هزار و 200 نفر را اسکان دهیم.

وی متذکر شد: یک هزار نفر از مردم و گروه‎های جهادی امروز حماسه آفریدند و حدود 2 کیلومتر در دو نقطه شکاف ایجاد شد و در تلاش هستیم با اقدامات انجام شده از ورود سیلاب به محلات شهر جلوگیری کنیم.

فرماندار آق‎قلا با بیان اینکه هنوز محلات شهر آق‎قلا از آبگرفتگی در امان است، اذعان کرد: آق‎قلا در وضعیت هشدار قرار دارد و دستور تخلیه مناطقی که در معرض خطر سیل هستند صادر شده است.

انتهای پیام/83018/

نظر شما