شناسهٔ خبر: 32505535 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

آلودگی محیط، زیست گونه های مختلف جانوری را تهدید می کند

به گزارش ایرنا از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، کیومرث کلانتری روز جمعه در حاشیه مراسم پاکسازی زباله در ارتفاعات تهران همزمان با گرامیداشت روز

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، کیومرث کلانتری روز جمعه در حاشیه مراسم پاکسازی زباله در ارتفاعات تهران همزمان با گرامیداشت روز جهانی زمین و هفته زمین پاک، با شعار «حفاظت از گونه های زیستی، نه به زباله و پلاستیک» اظهار داشت: تفکیک زباله از مبدا صرفه اقتصادی به همراه دارد و مشارکت اجتماعی مردم را نشان می دهد.
وی با اشاره به اینکه زباله های رها سازی شده در طبیعت هم به لحاظ بصری و هم از نظر آلودگی های محیط زیست، مضرات فراوانی برای منظر و سلامت مردم دارد، اظهار داشت: بسیاری از این زباله ها سال ها در طبیعت باقی مانده و به هیچ وجه تجزیه نمی شود و در واقع آفت و آسیب بسیار جدی در حوزه آب و خاک است.
کلانتری با تاکید بر اینکه داشتن محیط زیست پاک و سالم و زیبا حق همه شهروندان است، افزود: رهاسازی و ریختن زباله ها در طبیعت علاوه بر اینکه با فرهنگ و ارزش های دینی و اخلاقی ما ایرانیان منافات دارد، بلکه زمینه کار مضاعف عده ای را برای برداشتن و پاکیزه کردن محیط اطراف فراهم می کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: ما باید با الگوسازی فرهنگی و نیز اجرای برنامه های نمادین پاکسازی محیط های طبیعی بتوانیم این تفکر را که ریختن زباله ها در طبیعت و جاده ها، خیابان ها و دیگر اماکن حق خود بوده و جمع کردن آنها وظیفه دیگران و رفتگران زحمتکش است را تغییر دهیم.
وی با توضیح اینکه آلوده کردن طبیعت در کیفیت چرخه طبیعی حیات موجودات زنده اثر نامطلوبی و پیامدهای زیانباری برای زندگی انسان، حیوانات و گیاهان دارد، گفت: یکی از مصادیق این موضوع نامگذاری شعار جهانی روز زمین با عنوان حفاظت از گونه های زیستی است که این عنوان در کشور ما با نریختن زباله و پلاستیک در طبیعت پیوند خورده و مبین این است که آلودگی محیط زیست، زیست گونه های مختلف جانوری و گیاهی را تهدید می کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم تغییر الگوی مصرف برای کاهش زباله و استفاده از پلاستیک تاکید کرد و بیان داشت: ما باید بتوانیم الگوی مصرف خود را تغییر دهیم و تا جای ممکن از پلاستیک و ظروف پلاستیکی تخریب ناپذیر استفاده نکنیم و از طرفی بتوانیم فرهنگ تفکیک زباله از مبدا را در زندگی روزمره خود تقویت کنیم.
کلانتری همچنین از برگزاری برنامه های پاکسازی در سطح شهرستانهای استان تهران در هفته گذشته و همزمان با گرامیداشت زمین پاک خبر داد و گفت: البته این اقدامات به صورت نمادین و برای توجه به فرهنگ حفاظت محیط زیست انجام شد ولی متاسفانه در همین برنامه های نمادین نیز مقادیر قابل توجهی زباله جمع آوری و از طبیعت خارج می شود.
وی از همه مردم و شهروندان خواست تا به موضوع حفظ محیط زیست و طبیعت به عنوان یکی از چالش های مهم حاضر توجه کنند و در هنگام سفر، هیچ چیز به طبیعت اضافه و شیء دیگری غیر از زباله از آن خارج نکنند.
در این مراسم که به همت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران و با همکاری مترو و شهرداری تهران و انجمن امداد کوهستان برگزار شد، با حضور علاقمندان به طبیعت و محیط زیست، گروههای خودجوهش و با همراهی مردم بخش هایی از طبیعت ارتفاعات دربند تهران پاکسازی شد.
تهرام/8138//6139
انتهای پیام

نظر شما