شناسهٔ خبر: 32448299 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

«ایران» تنها عضو منطقه در مجمع جهانی سلامت است

رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مجمع جهانی سلامت در منطقه غرب آسیا برگزار می‌شود و از بین کشور‌های منطقه، ایران تنها عضو این مجمع است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، علی جعفریان در نشست خبری نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت 1398 که در ستاد دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار داشت: در مجمع جهانی سلامت در حوزه سیاست‌گذاری از نهادهای دانشگاهی استفاده می‌شود و در سال 2016 دانشگاه علوم پزشکی تهران به‌عنوان بیست و چهارمین عضو به گروه پیمان M8 پیوست و امروز این پیمان، 25 عضو از کشورهای جهان دارد. 

وی تصریح کرد: نشست مجمع جهانی سلامت، اکتبر هرسال در برلین برگزار می‌شود و نقش آن، اتاق فکر بزرگ در ابعاد جهانی با مشارکت نهادهای آکادمیک، سیاست‌گذاران، صنایع و مردم است و هدفش این است که با مشارکت افراد تأثیرگذار در مورد مسائل سلامت جهانی بحث و بررسی کرده و دستورات لازم برای تصمیم‌گیری مجامع بین‌المللی ازجمله سازمان جهانی بهداشت را تهیه کند.

رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: تاکنون در 10 نشست قبلی مجمع جهانی سلامت در برلین بیشتر از 100 وزیر و بیش از 200 نفر از مدیران ارشد صنایع مرتبط با سلامت حضور داشته‌اند؛ این مجمع جهانی در حوزه سلامت به نشست داووس در حوزه اقتصاد شبیه است. 

جعفریان افزود: در دهمین نشست مجمع جهانی سلامت در سال گذشته، آنکلا مرکل صدراعظم آلمان،  نخست‌وزیر نروژ، رییس سازمان جهانی بهداشت و بیل گیتس حضور داشتند اما این مجمع از سال 2013 به این نتیجه رسید که باید نشست‌های منطقه‌ای طراحی کند که اولین نشست منطقه‌ای این مجمع در سنگاپور برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی تهران از سال 2016 به عضویت مجمع جهانی سلامت درآمد و در سال 2017 پیشنهاد میزبانی نشست منطقه‌ای را به این مجمع مطرح کرد و خوشبختانه تصویب شد که هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت در سال 2019 در جزیره کیش برگزار شود و دلیل انتخاب جزیره کیش نیز مسائل مربوط به ویزا بود که مورد توجه بسیاری از شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

رئیس نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت 2019 با اشاره به تشکیل دبیرخانه این نشست از مهرماه سال 96 در دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: در طول یک سال و نیم گذشته زمان زیادی صرف شده و برنامه‌ریزی دقیق برای برگزاری بهتر این نشست انجام‌ شده است. همچنین موسسه ملی تحقیقات سلامت مسؤولیت اجرای این نشست را بر عهده دارد و بنده نیز مسؤول دبیرخانه برگزاری نشست و نماینده تام‌الاختیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در این نشست منطقه‌ای هستم.

جعفریان تصریح کرد: ایران اولین کشور منطقه غرب آسیا، شمال آفریقا و کشورهای عضو مدیترانه شرقی است که عضو مجمع جهانی سلامت شده و برای اولین بار نیز این نشست در منطقه برگزار می‌شود و در دراز مدت نقش مجمع جهانی سلامت در دستور سازی برای سلامت جهان، نیز برجسته‌تر می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ایران در منطقه‌ای از دنیا قرار دارد که چالش‌های زیادی دارد و از هر نظر، شرایط ویژه‌ای داریم اما از فرصت  برگزاری نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت در ایران استفاده می‌کنیم که اولاً تجربیات موفق دنیا و دانشمندان و افراد برجسته را به همکارانمان در کشور منتقل کنیم و دوما عملکرد و دستاوردهای کشور را به جهانیان عرضه کنیم.

رئیس نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت 2019 افزود: در نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت در کیش فرصت داریم که بگوییم در 4 دهه گذشته چه اقداماتی در حوزه سلامت کشور انجام دادیم و فرصت نقد عملکرد ما نیز فراهم است و در این محیط، اما و اگرها و سؤالات مطرح و پاسخ‌ها ارائه می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما