شناسهٔ خبر: 32374385 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

طی یک ماه گذشته

صادرات نفت ایران به چین ۳۳ درصد افزایش یافت

چین واردات نفت از ایران را افزایش داده و طی فروردین ماه، ۷۵۴ هزار بشکه نفت در روز وارد کرده که این رقم نسبت به ماه قبل ۳۳ درصد رشد داشته است.

صاحب‌خبر -


 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از رویترز، با وجود افزایش قیمت نفت به نظر می‌رسد چین همچنان به ذخیره نفت در تاسیسات استراتژیک و اقتصادی خود به میزان بالا در سه ماهه اول سال ادامه داده است. پالایشگاه‌های چین در سه ماهه اول سال میلادی، روزانه ۱۲/۶ میلیون بشکه نفت خام پالایش کردند که ۴/۴ درصد نسبت به سه ماه پایانی ۲۰۱۸ افزایش داشته است.
واردات نفت خام طی دوره ژانویه تا مارس (از دی تا اسفند) ۹/۳ میلیون بشکه در روز بود در حالی که تولید داخلی ۳/۸۴ میلیون بشکه در روز اعلام شد، در نتیجه مقدار کل به ۱۳/۸ میلیون بشکه رسید. با کم کردن تولید پالایشگاهی از کل نفت خام در دسترس، ۱/۳ میلیون بشکه نفت اضافه می‌آید و این همان نفتی است که وارد‌تانکر‌های ذخیره می‌شود. واردات چین از ایران در ماه آوریل (فروردین ماه) با افزایش ۳۳ درصدی نسبت به ماه قبل از آن مواجه شده و به ۷۵۴ هزار بشکه در روز رسیده است. این در حالی است که چین در ماه مارس ۵۶۵ هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرده بود. همچنین انتظار می‌رود واردات چین از ونزوئلا تا ۳۹۹ هزار بشکه در روز در آوریل بالا برود. لازم به ذکر است، چین در ماه مارس ۲۶۶ هزار بشکه از ونزوئلا وارد کرده بود.
عامل تاثیرگذار دیگر در واردات نفت خام چین، ادامه تلاش‌های اوپک و متحدانش از جمله روسیه برای محدود کردن تولید نفت به منظور افزایش قیمت آن است. بیشتر این کاهش از سوی عربستان سعودی بوده است.  در همین زمینه، محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر گفت: ویتنامی‌ها از افزایش حجم تجارت با ایران و پیشنهاد همکاری‌های دریایی و بندری استقبال کردند.
وی افزود: ویتنام کشوری است که میزان تجارت خارجی سالانه‌اش بالغ بر ۴۰۰ میلیارد دلار و حجم سالانه حمل‌ونقل دریایی این کشور نیز حدود ۵۰۰ میلیون تن است و کشوری مهم در بخش مبادلات بازرگانی و دریایی به شمار می‌رود.
مدیرعامل سازمان بنادر با تاکید بر اینکه معاون وزیر حمل‌ونقل ویتنام از پیشنهادات مطرح شده در راستای توسعه روابط دریایی و بندری بین دو کشور استقبال کرد، گفت: وی خواستار افزایش حجم تجارت طرفین از طریق افزایش میزان همکاری‌های تجار و بخش خصوصی ایران و ویتنام شد.
به گزارش سازمان بنادر، راستاد اضافه کرد: با توجه به روابط خوبی که بین دو کشور برقرار است و مزیت‌های بندری و دریایی که ایران و ویتنام از آن برخوردار هستند، به نظر می‌رسد که اگر فضای لازم به وجود آید میزان تجارت دریایی دو کشور افزایش یابد، می‌توانیم شاهد برقراری تردد منظم خطوط کشتیرانی بین بنادر ایران و ویتنام باشیم.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، سفر به کشور‌های دیگری نیز جهت برقراری توسعه روابط بندری و دریایی با ایران در برنامه تعریف شده سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارند، اظهار کرد: با تعدادی از کشور‌ها به ویژه کشور‌های همسایه مذاکراتی انجام شده و امیدوار هستیم در آینده نزدیک ملاقات‌های این چنینی داشته باشیم.

نظر شما