شناسهٔ خبر: 32372435 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

لازمه توسعه فناوری های حوزه تجدیدپذیر واقعی کردن نرخ انرژی است

تهران- ایرنا- رئیس پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی، با اشاره به صرف سالانه 40 تا 50 میلیارد دلار یارانه انرژی در کشور، تاکید کرد: تا زمانی که قیمت حامل های انرژی واقعی نشود، فناوران و سرمایه گذاران انگیزه ای برای ورود به این بخش و سرمایه گذاری در حوزه انرژی های تجدیدپذیر نخواهند داشت.

صاحب‌خبر -

«هومان لیاقتی» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا، اظهارکرد: به طور حتم بروز انواع مسائل و معضلات زیست محیطی و آلاینده ها و نجات آینده کره زمین، پرداختن به حوزه انرژی های تجدید پذیر را ضروری ساخته است.
«انرژی تجدیدپذیر(Renewable energy) که انرژی برگشت‌پذیر نیز نامیده می‌شود، به انواعی از انرژی می‌گویند که منبع تولید آن، برخلاف انرژی‌های تجدیدناپذیر(فسیلی) قابلیت دارد که توسط طبیعت در یک بازه زمانی کوتاه تجدید شود».
انرژی خورشیدی، انرژی زمین‌ گرمایی، انرژی باد، نیروی برق‌آبی، انرژی دریایی، انرژی جزر و مد، انرژی موج، انرژی جریان اقیانوسی، سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر هیبریدی، زیست‌توده و زیست‌سوخت از جمله انواع انرژی های تجدیدپذیر یا همان انرژی های نو محسوب می شوند.
لیاقتی با تاکید براینکه، قرن بیست و یکم قرن استفاده بهینه از منابع کره زمین است، گفت: در واقع اصل توسعه پایدار نیز برهمین اساس است.
وی در ادامه اظهارکرد: باید بدانیم کره زمین یک سفینه فضایی با یک سوخت کاملا محدود است که درصورت تمام شدن سوخت دیگر وجود نخواهد داشت.
رئیس پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور در ادامه نخستین گام برای نجات کره زمین از خطر انواع مخرب های زیست محیطی را استفاده بهینه از انرژی های غیر فسیلی بعنوان عامل مستقیم گرمایش کره زمین دانست.
وی در خصوص اصلی ترین معضل که باعث عدم استفاده بهینه از انرژی های تجدیدپذیر در کشورمان با توجه به پتانسیل های فراوان موجود در کشور است، اظهار داشت: به طور حتم ارزان بودن انرژی در کشور یکی از دلائل مهم و اساسی عدم مصرف بهینه انرژی محسوب می شود و فرهنگ الگوی مصرف درکشور نیازمند تغییر است.
لیاقتی اضافه می کند: ارزان بودن انرژی از سویی عدم رغبت سرمایه گذاراران و فن آوران برای ورود جدی تر به حوزه انرژی کشورمان را بدنبال داشته است، چراکه با قیمت های فعلی حاشیه سودآوری سرمایه گذاری این بخش برای سرمایه گذاران ترغیت کننده نیست.
وی بیان کرد: درست است که در کشورمان سوخت فسیلی فراوانی وجود دارد اما با وجود پتانسیل لازم در کشورمان از جمله نعمات خدادادی خورشید، باد و بیابان های مناسب به منظور استفاده از انرژی های تجدیدپذیر؛ بهره برداری از سوخت فسیلی غیراقتصادی است.
لیاقتی همچنین، افزایش هرچه بیشتر سرمایه گذاری به خصوص بخش خصوصی در حوزه تجدیدپذیرها را مورد تاکید قرار داد و در عین حال وجود تحریم های بین المللی برای کشورمان را یک مانع اصلی در این راه دانست.
رئیس پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی افزود: البته در این شرایط خاص ما بایستی با استفاده از توان و ظرفیت دانشگاه ها همچون دانشگاه شهیدبهشتی زمینه مناسب را برای تربیت دانشجو و رشد و توسعه علم و تکنولوژی در حوزه انرژی های تجدیدپذیر فراهم کنیم.
علمی**1836**1485

نظر شما