شناسهٔ خبر: 66417833 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

جریانی که به همه دانشگاه‌های آمریکا رسید؛

موضع‌گیری مسئولان آموزش عالی در حمایت از دانشجویان آمریکایی

دانشگاه کلمبیا را باید نقطه آغاز حرکت اعتراضی اخیر دانشجویان آمریکایی در حمایت از مردم غزه و انتقاد از سیاست های دولت این کشور برای حمایتهای مالی و تسهیلاتی از رژیم صهیونیستی دانست. حرکتی که به سرعت به دیگر دانشگاه های مهم این کشور مانند هاروارد، ماساچوست ،اموری میشیگان براون، پلی تکنیک هومبولت برکلی، کالیفرنیای جنوبی تگزاس و.... هم کشیده شد.

صاحب‌خبر -
موضع‌گیری مسئولان آموزش عالی در حمایت از دانشجویان آمریکایی

زهرا رمضانی؛ خبرنگار گروه دانشگاه: پلیس آمریکا همزمان با اوج گرفتن این اعتراضات اقدام به دستگیری دانشجویان و اساتید دانشگاههای مختلف کرد تا به دنیا نشان دهد اعتراض با سیاستهای رژیم صهیونیستی و کشتار مردم غزه در این کشور که مهد آزادی بیان شناخته میشود جایی ندارد. انتشار فیلم ها و تصاویر سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز دانشجویان آمریکایی آن در فضای مجازی بازتاب جهانی پیدا کرد و بعد از منتشر شدن فیلم دستگیری دو استاد از جمله رئیس بخش فلسفه دانشگاه اموری ایالت جورجیا دانشگاهیان کشور به حمایت از دانشجویان آمریکایی پرداختند حمایتی که در قالب برگزاری تجمعات از سوی دانشجویان و اساتید دانشگاههایی چون امیرکبیر، تهران، ارومیه تبریز، استان بوشهر دانشجو معلمان همدانی دانشگاه های هنری و... همراه بود و در این میان تشکلهای دانشجویی و بدنه اعضای هیات علمی نیز با صدور بیانیه هایی اقدام پلیس آمریکا در سرکوب این جریان را محکوم کردند.

موضع گیری مسئولان آموزش عالی در حمایت از دانشجویان آمریکایی
در این میان برخی از مسئولان آموزش عالی از وزیر علوم گرفته تا روسای سابق و فعلی دانشگاه های مهم کشور نیز با موضع گیری های رسانه ای نسبت به این مساله واکنش نشان دادند وزیر علوم که در تجمع دانشجویان مقابل دانشگاه تهران حضور یافته بود، از حضور نیروهای امنیتی آمریکا به فضای داخلی دانشگاه ها انتقاد کرده و عنوان کرده بود: «قانون جمهوری اسلامی حضور نیروهای امنیتی را به داخل دانشگاه ها منع کرده است. قانون جمهوری اسلامی اجازه ورود نیروهای نظامی و انتظامی را به داخل دانشگاه ها نمی دهد، در حالی که ما دیدیم نیروهای نظامی و انتظامی کشورهایی که ادعای حقوق بشر دارند ادعای آزادی دارند و خود را مهد آزادی میدانند چگونه با دانشجویان معترض حق طلب برخورد می کنند.»

همچنین ابراهیم تقی زاده رئیس دانشگاه پیام نور یکی از کسانی است که اعتراضات منسجم دانشجویان آمریکایی را دانش محور دانسته و برخورد پلیس آمریکا با آنها را دلیلی برای نمایان شدن ویترین پوشالی و دروغین آمریکا در حوزه مهد آزادی بیان قلمداد کرد. عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی هم از برگزاری نشست روسای دانشگاه های بزرگ دنیا در راستای حمایت از مردم غزه در این دانشگاه خبر داد.

در این میان اما برخی از اساتید دانشگاه های کشور در این زمینه تلاش کردند تا همان استاندارد دوگانه را دنبال کنند؛ اساتیدی که به روشهای مختلف متمسک شدند تا از موضع گیری درباره برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان و اساتید اجتناب کنند. محمدرضا جوادی یگانه، استاد دانشگاه تهران اعتراضات دانشجویان آمریکایی و انتشار دو فیلم از این حوزه را دلیل عدم موضع گیری خود در این زمینه معرفی کرد. علی شریفی زارچی نیز از اساتید سابق دانشگاه صنعتی شریف درباره اتفاقات رخ داده در دانشگاههای آمریکا این طور عنوان می کند: «از سال گذشته با هیچ رسانه ای حرف نزده ام و مشغول کار علمی هستم و به همین دلیل با هیچ رسانه ای صحبت نمیکنم.

محمد فاضلی از اساتید سابق دانشگاه شهید بهشتی به بیان این جمله اکتفا کرد که آمریکا را نمی شناسم و نظر خاصی هم در این زمینه ندارم جواد اطاعت از دیگر اساتید دانشگاه شهید بهشتی هم درگیری اش با کارهای علمی را دلیل عدم مصاحبه خود عنوان کرده و می گوید: «برای این مساله باید به سراغ اساتید مطلع تر بروید. همچنین باید به سراغ اساتید خود این دانشگاه رفت که در جریان ماجرا هستید. زهره انواری هم با بیان اینکه رشته ام ارتباطی به این حوزه ندارد، می گوید: «در جریان این اتفاقات هم نیستم!»

هر چند طبیعتا حق طبیعی افراد است که بخواهند نسبت به موضوعی موضع گیری داشته و یا نسبت به مساله دیگری، سکوت کنند؛ اما اینکه برخی از اساتید این بار در لاک سکوت فرو رفته اند اما در جریان اعتراضات و وقایع سال ۱۴۰۱ که بعد از مدتی رنگ و بوی اغتشاش به خود گرفت . تمام قد از رفتارهای هنجارشکنانه دفاع کرده و حتی برخورد با تجمعاتی که به خارج از دانشگاه ها کشیده میشد را هم محکوم می کردند، قابل تامل است.

نظر شما