شناسهٔ خبر: 32347931 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

2 ميليارد متر مکعب آب با سازه هاي آبخيرداري مهار شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - همدان- ايرنا- معاون آبخيزداري، امور مراتع و بيابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري کشور گفت: مهار 2 ميليارد متر مکعب روان آب در سيل اخير يکي از آثار مثبت سازه هاي آبخيزداري است.

به گزارش ايرنا ، خسرو شهبازي شامگاه چهارشنبه در نشست اعضاي کارگروه صندوق توسعه ملي اداره کل منابع طبيعي همدان افزود: رهبر فرزانه انقلاب، دولت ، نمايندگان مجلس و همه مسئولان بر اجراي طرح هاي آبخيزداري، آبخوانداري و حفظ پوشش گياهي در جنگل ها و مراتع تاکيد دارند و اين توجه مسئوليت و وظايف کارکنان اين سازمان را بيشتر مي کند.
معاون آبخيزداري، مراتع و امور بيابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري کشور اضافه کرد: آبخيزداري به يک عملکرد و فعاليت خاص اطلاق نمي‌شود بلکه کار آبخيزداري يک کار ويژه هنري و فن مديريت حفظ منابع آب و خاک است.
شهبازي با بيان اينکه مديريت جامع آبخيز متناسب با شرايط اقليمي تغيير مي يابد،گفت:در مديريت جامع آبخيز علاوه بر سازه‌هاي مکانيکي اقدامات بيولوژيکي، اجراي طرح کاداستر اراضي ملي و تقويت پوشش گياهي نيز صورت مي گيرد.
وي افزود: اقداماتي نظير تقويت پوشش گياهي، حفاظت از جنگل ها، احيا و توسعه جنگل، پيشگيري و اطفاي حريق در عرصه هاي منابع طبيعي و جلوگيري از قاچاق چوب در قالب مديريت جامع آبخيز اجرايي مي شود.
معاون آبخيزداري، مراتع و امور بيابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري کشور بيان کرد: بيش از 80 درصد وسعت کشور عرصه هاي منابع طبيعي و در زمره انفال بوده و کليد دار حفظ و حراست از اين اراضي سازمان جنگلها و اداره هاي کل منابع طبيعي استان ها هستند.
شهبازي اظهار کرد: بايد چشم اندازهاي طرح مديريت جامع در سال جاري را بر اساس حوزه هاي الگويي تبيين کرده و نظارت و ارزيابي را در اين بخش‌ها افزايش داد.
وي همدان را يکي از استانهاي پيشرو در بخش توليدات بخش کشاورزي دانست و گفت: پايداري مديريت در همدان بسيار مثبت است و مي توان از اين توان و ظرفيت بالا براي پيشبرد و توسعه طرحهاي منابع طبيعي و آبخيزداري بهره گرفت.
معاون آبخيزداري، مراتع و امور بيابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري کشور افزود: طرح هاي آبخيزداري خوبي در اين استان از سال گذشته شروع شده که با جديت و تلاش مضاعف بايد اين طرح ها را پيگيري و به سرانجام رساند.
شهبازي اظهار کرد: مراتع نقش مهمي در اقتصاد کشور، توليد علوفه و گوشت دارند بنابراين بايد براي احياي مراتع برنامه محور اقدام کرد.
وي ادامه داد: با رعايت اصول علمي و فني، سازه هاي آبخيزداري و بندهاي خشکه چين را بايد با استحکام و پايداري بيشتري اجرا کرد تا در کنار حفظ آب ، خاک را نيز حفظ کنيم.
معاون آبخيزداري، مراتع و امور بيابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري کشور جلب مشارکت هاي مردمي در اجراي طرحهاي منابع طبيعي را يکي از نکات کليدي در حفظ و توسعه منابع طبيعي برشمرد.
به گزارش ايرنا، 17 طرح آبخيزداري از جمله کنترل سيلاب، حفاظت آب و خاک، تغذيه آبخوان ها، تقويت پوشش گياهي کمربند حفاظتي، عمليات مکانيکي و بيومکانيکي هم اينک در استان همدان در حال اجرا است.
شبس* 7526/2087 *1917
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما