شناسهٔ خبر: 32347816 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

2 میلیارد متر مکعب آب با سازه های آبخیرداری مهار شد

همدان- ایرنا- معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: مهار 2 میلیارد متر مکعب روان آب در سیل اخیر یکی از آثار مثبت سازه های آبخیزداری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ، خسرو شهبازی شامگاه چهارشنبه در نشست اعضای کارگروه صندوق توسعه ملی اداره کل منابع طبیعی همدان افزود: رهبر فرزانه انقلاب، دولت ، نمایندگان مجلس و همه مسئولان بر اجرای طرح های آبخیزداری، آبخوانداری و حفظ پوشش گیاهی در جنگل ها و مراتع تاکید دارند و این توجه مسئولیت و وظایف کارکنان این سازمان را بیشتر می کند.
معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اضافه کرد: آبخیزداری به یک عملکرد و فعالیت خاص اطلاق نمی‌شود بلکه کار آبخیزداری یک کار ویژه هنری و فن مدیریت حفظ منابع آب و خاک است.
شهبازی با بیان اینکه مدیریت جامع آبخیز متناسب با شرایط اقلیمی تغییر می یابد،گفت:در مدیریت جامع آبخیز علاوه بر سازه‌های مکانیکی اقدامات بیولوژیکی، اجرای طرح کاداستر اراضی ملی و تقویت پوشش گیاهی نیز صورت می گیرد.
وی افزود: اقداماتی نظیر تقویت پوشش گیاهی، حفاظت از جنگل ها، احیا و توسعه جنگل، پیشگیری و اطفای حریق در عرصه های منابع طبیعی و جلوگیری از قاچاق چوب در قالب مدیریت جامع آبخیز اجرایی می شود.
معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیان کرد: بیش از 80 درصد وسعت کشور عرصه های منابع طبیعی و در زمره انفال بوده و کلید دار حفظ و حراست از این اراضی سازمان جنگلها و اداره های کل منابع طبیعی استان ها هستند.
شهبازی اظهار کرد: باید چشم اندازهای طرح مدیریت جامع در سال جاری را بر اساس حوزه های الگویی تبیین کرده و نظارت و ارزیابی را در این بخش‌ها افزایش داد.
وی همدان را یکی از استانهای پیشرو در بخش تولیدات بخش کشاورزی دانست و گفت: پایداری مدیریت در همدان بسیار مثبت است و می توان از این توان و ظرفیت بالا برای پیشبرد و توسعه طرحهای منابع طبیعی و آبخیزداری بهره گرفت.
معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: طرح های آبخیزداری خوبی در این استان از سال گذشته شروع شده که با جدیت و تلاش مضاعف باید این طرح ها را پیگیری و به سرانجام رساند.
شهبازی اظهار کرد: مراتع نقش مهمی در اقتصاد کشور، تولید علوفه و گوشت دارند بنابراین باید برای احیای مراتع برنامه محور اقدام کرد.
وی ادامه داد: با رعایت اصول علمی و فنی، سازه های آبخیزداری و بندهای خشکه چین را باید با استحکام و پایداری بیشتری اجرا کرد تا در کنار حفظ آب ، خاک را نیز حفظ کنیم.
معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور جلب مشارکت های مردمی در اجرای طرحهای منابع طبیعی را یکی از نکات کلیدی در حفظ و توسعه منابع طبیعی برشمرد.
به گزارش ایرنا، 17 طرح آبخیزداری از جمله کنترل سیلاب، حفاظت آب و خاک، تغذیه آبخوان ها، تقویت پوشش گیاهی کمربند حفاظتی، عملیات مکانیکی و بیومکانیکی هم اینک در استان همدان در حال اجرا است.
شبس* 7526/2087 *1917

نظر شما