شناسهٔ خبر: 32346115 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

اجمالی/

جشنواره جهانی فیلم فجر با نمایش دیده‌بان آغاز شد

سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با نمایش فیلم دیده‌بان ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه سینمای گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با نمایش نسخه مرمت شده فیلم دیده‌بان ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا امشب در سینما فلسطین تهران آغاز شد.

در اکران این فیلم علاوه بر حاتمی‌کیا، سید رضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر، رضا کیانیان و  شهاب اسفندیاری نیز حضور داشتند.

در ابتدا و در سالن سینما فلسطین با حضور سیدرضا میرکریمی دبیر سی‌و‌هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر و علی‌اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران تفاهم‌نامه‌ای بین دبیرخانه جشنواره  و جمعیت هلال احمر امضا شد. همچنین سید رضا میرکریمی که همچون پیوندی ملبس به لباس فرم هلال احمر بود به عنوان سفیر مهربانی جمعیت هلال احمر انتخاب گردید و حکم خود را از دستان رئیس این نهاد دریافت کرد.

 پس از امضای این تفاهم‌نامه و در گوشه‌ای دیگر از سالن، کیک جشنواره به دست رضا کیانیان و لاله اسکندری بریده شد. اسکندری این کیک را با آرزویی جهانی سرشار از صلح و عاری از خشونت برید.کیانیان  نیز در این مراسم لباس داوطلبان جمعیت هلال  احمر را به تن داشت.  

لازم به ذکر است، پیش از ورود مهمانان، گذر سینما در خیابان برادران مظفر (جنب سینما فلسطین)  افتتاح شد. گذری که در ایام برگزاری جشنواره قرار است با غرفه های گوناگون و محصولات و برنامه های فرهنگی شاد میزبان علاقه‌مندان به سینما باشد. با اضافه شدن ابراهیم حاتمی‌کیا  به این مراسم، از پوستر طراحی‌شده فیلم «دیده‌بان» رونمایی شده و این پوستر به امضای حاتمی کیا رسید.

رونمایی از کتاب سه‌زبانه «دیده‌بان» نوشته شهاب اسفندیاری عضو هیئت علمی دانشگاه هنر، بخش دیگر این برنامه بود.

نویسنده در این کتاب سه فیلم «دیده‌بان»، «از کرخه‌ تا راین» و «آژانس شیشه‌ای» را محور تحلیل خود از سینمای حاتمی‌کیا قرارداده است. این اثر بخشی از کتاب سینمای ملی و جهانی شدن است که اولین بار در سال 1393 توسط انتشارت سروش به چاپ رسیده بود. شهاب اسفندیاری متن انگلیسی این کتاب را نوشته و مسعود اوحدی  و  احمد عبیات به ترتیب آن را به  فارسی و عربی ترجمه کرده‌اند.

پس از ورود حاضران و مهمانان به سالن در ابتدا کلیپی همراه با اجرای موسیقی زنده و تأثیرگذار پخش شد که خواننده با زبان و لهجه محلی مناطق سیل‌زده به اجرای برنامه و خواندن ترانه‌های حزن‌انگیز پرداخت و به شدت از سوی تماشاگران تشویق شد. سپس  مستند کوتاهی درباره فیلم دیده بان پخش شد که در آن مهرزاد دانش، سعید قطبی‌زاده، آرش خوشخو، احمد طالبی‌نژاد و اصغر پورهاجریان (بازیگر فیلم دیده‌بان) درباره این فیلم صحبت کردند.

ابراهیم حاتمی‌کیا در این کلیپ با اشاره به این که در ساخت «دیده‌بان»  از تجربه ساخت فیلم های مستند در فضای جبهه استفاده کرده است گفت: من از جنگ به سینما آمدم. در آن فضا ذوب شده بودم و همان موقع متوجه شدم که باید دوربین را هم به دست بگیرم. «دیده‌بان» حاصل همه تجربه من از جنگ بود.

پیش از پخش نسخه مرمت شده فیلم دیده‌بان رضا کیانیان روی صحنه رفت. وی گفت: جشنواره جهانی فیلم فجر، جشنواره کم‌خرجی است، نه می‌خواهیم و نه می توانیم آن را  پرخرج‌تر کنیم امسال قرار است ۱۶۰ فیلم نمایش داده شود و از همه شما از شما دعوت می‌کنم این فیلم‌ها را ببنید؛ البته بعید است که بتوانید در یک هفته همه آن‌ها را ببینید! تعدادی از این فیلم‌ها برای اولین بار نمایش داده می‌شوند.

کیانیان با اشاره به همزمانی جشنواره امسال با نیمه شعبان  اظهار کرد: خیابان برادران مظفر را با همکاری شهرداری تهران تزیین کرده‎ایم، در آنجا فیلم نشان می‌دهیم و موسیقی اجرا می‌شود. سعی داریم با کمک شهرداری در سال‌های دیگر هم این جشن‌ها را ادامه دهیم. امیدوارم این گذر فرهنگی، لبخند به لب  شهروندان بیاورد.

کیانیان افزود: در همه جای دنیا فیلم‌هایی که در حال نابود شدن هستند را با استفاده از فناوری دیجیتال مرمت می‌کنند. در سال‌های گذشته  فیلم‌های مهمی از تاریخ سینمای ایران در این بخش مرمت شده و به نمایش درآمده است. جا دارد از فیلم‌خانه ملی ایران و خانم لادن طاهری مدیر آن مجموعه تشکر کنم.

این بازیگر سینما در انتها عنوان کرد: حاتمی‌کیا یکی از بزرگ‌ترین کارگردانان سینمای ایران است و امیدوارم همیشه حالش خوب باشد و همچنان  فیلم بسازد.

سپس هوشنگ گلمکانی منتقد سینما روی صحنه رفت و گفت: ژانر اصطلاح مناقشه‌برانگیزی است و بیشتر برای دسته‌بندی فیلم‌های غربی به کار می‌رود، اما می‌توان با اندکی اغماض آن را در سینمای ایران نیز به کار برد.

گلمکانی  ابراهیم حاتمی‌کیا و رسول ملاقلی‌پور را آغازگر ژانر سینمای دفاع مقدس دانست و افزود: حاتمی‌کیا را دوست داشته باشیم یا نه، به هر حال او از مهمترین سینماگران سه دهه اخیر است.

 سردبیر مجله فیلم افزود: دیده‌بان محصول سال‌هایی است که حاتمی‌کیا کمتر حرف می‌زد و بیشتر فیلم می‌ساخت، اما جملات و جنجال‌هایش در سال‌های اخیر، قضاوت و اظهار نظر درباره فیلم‌هایش را سخت می‌کند، اما من همچنان فیلم‌هایش را دوست دارم و برادرانه از او می‌خواهم  با سخنانش، قضاوت فیلم‌هایش را برای منتقدان سخت نکند.

پخش نسخه مرمت‌شده فیلم دیده‌بان پایان بخش مراسم افتتاحیه مختصر و جمع و جور اما تا اندازه‌ای بی‌نظم جشنواره جهانی فیلم فجر بود.

سی‌و‌هفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از 29 فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ به دبیری  سیدرضا میرکریمی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/4104/

نظر شما