شناسهٔ خبر: 32334978 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

تأمین زمین برای جابه جایی واحدهای تخریبی در 3 شهر سیل زده لرستان

صاحب‌خبر -



زمین مورد نیاز برای احداث واحدهای جایگزین منازل تخریب شده بر اثر سیل در شهرستان‌های خرم آباد و معمولان و بخش دوره چگنی تأمین شد.
به‌گزارش ایرنا، «سید موسی خادمی»، استاندار لرستان افزود: در معمولان 230 قطعه زمین آماده شده و تا هفته آینده ساخت و ساز منازلی که در حاشیه رودخانه شهر تخریب شده‌اند، آغاز می‌شود. درخرم آباد نیز اکثرمنازل تخریب شده در بافت فرسوده بوده‌اند که با توجه به محدودیت زمین، یک قطعه زمین فراهم شده که با کمک خیران و همکاری شهرداری 25 واحد به‌صورت آپارتمانی احداث می‌شوند. در چگنی هم 6 خانوار در سایت مسکن مهر بنیاد اسکان دائم خواهند شد.
استاندار لرستان با اشاره به ضرورت احداث 130 واحد مسکونی جدید در پلدختر، گفت: تاکنون زمین مناسب در این شهر تأمین نشده، اما 3 گزینه پیشنهادی در حال بررسی است که باید تعیین تکلیف شود. وی با مردم سیل زده ابراز همدردی کرد و گفت: کار تأمین زمین، قطعه‌بندی و ساخت و ساز مراحلی دارد که از مردم می‌خواهیم در این مراحل نیز تحمل داشته باشند. خادمی افزود: به روستاییان توصیه می‌شود پس از پاکسازی منازل، در واحدهای خود اسکان موقت شوند و درغیر این صورت نیز دولت همراه آنان است و هزینه‌های اجاره خانه را به آنها پرداخت می‌کند. وی تأکید کرد: اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از افزایش اجاره خانه در پلدختر انجام شده و با دادستان و مسئولان ذیربط هماهنگی لازم به عمل آمده است.
استاندار لرستان در خصوص احتمال سفر رئیس جمهوری به استان گفت: از دکتر روحانی برای حضور در لرستان دعوت شده اما تاکنون قطعی نشده است. «علیرضا اورنگی»، رئیس سازمان امور اراضی کشور هم در خرم آباد گفت: براساس برآورد انجام شده سیل تاکنون ١٣٠هزار میلیارد ریال به بخش‌های مختلف کشاورزی کشور خسارت زده است. اورنگی اظهار داشت: تفویض اختیار و تصمیم‌گیری در خصوص بازسازی یا نوسازی فعالیت‌های واحدهای تولیدی و کشاورزی یا جابه‌جایی روستاهایی که بر اثر سیل اخیر آسیب دیده‌اند به مدیران استانی داده شده است. اکنون که از مرحله امداد و نجات خارج شده‌ایم برنامه دولت بحث بازسازی و نوسازی منازل، روستاها یا فعال‌سازی دوباره واحدهای تولیدی و کشاورزی است. وی با بیان اینکه اکنون مهم‌ترین اقدام واگذاری اراضی منابع ملی یا در بعضی موارد که به استقرار روستاها در محل انتقال جدید می‌انجامد واگذاری اراضی کشاورزی است، تصریح کرد: هدف این است که بدون فرآیند پیگیری اخذ مجوز یا اختیار از مرکز در استان مجاز به تصمیم‌گیری باشند تا امور با سرعت بیشتری پیش برود. برای پرداخت خسارت کشاورزان از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی و ستاد مدیریت بحران استان تصمیم‌گیری می‌شود و با شناسایی، آمارگیری و راستی‌آزمایی این خسارات پرداخت خواهد شد. وی ادامه داد: بر اثر سیل اخیر بخشی از اراضی کشاورزی و فعالیت‌های تولیدی بخش کشاورزی مانند مجتمع‌های پرورش ماهی، دامپروری، باغ‌ها و اراضی زراعی و همچنین زیرساخت‌ها از بین رفته یا دچار آسیب جدی شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما