شناسهٔ خبر: 32300465 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

خسارت سیل به کشاورزی ایران نجومی است

صاحب‌خبر -

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: براساس برآورد انجام شده سیل تاکنون ١٣٠هزار میلیارد ریال به بخش های مختلف کشاورزی کشور خسارت زد.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، علیرضا اورنگی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در خرم آباد اظهار داشت: تفویض اختیار و تصمیم‌گیری در خصوص بازسازی و یا نوسازی فعالیت‌های واحدهای تولیدی و کشاورزی و یا جابجایی روستاهایی که بر اثر سیل اخیر آسیب دیده اند به مدیران استانی داده شده است.

وی گفت: اکنون که از مرحله امداد و نجات خارج شده ایم برنامه دولت بحث بازسازی و نوسازی منازل، روستاها و یا فعال سازی مجدد واحدهای تولیدی و کشاورزی است.

وی با بیان اینکه اکنون مهمترین اقدام واگذاری اراضی منابع ملی و یا در بعضی موارد که به استقرار روستاها در محل انتقال جدید می انجامد واگذاری اراضی کشاورزی است ، تصریح کرد: هدف این است که بدون فرایند پیگیری اخذ مجوز و یا اختیار از مرکز در استان مجاز به تصمیم‌گیری باشند تا امور با سرعت بیشتری پیش برود.

اورنگی اضافه کرد: برای پرداخت خسارت کشاورزان از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی و ستاد مدیریت بحران استان تصمیم‌گیری می‌شود و با شناسایی، آمارگیری و راستی‌آزمایی این خسارات پرداخت خواهد شد.

به گفته وی در چارچوب سیاست ها و تصمیماتی که اتخاذ خواهد شد، وزارت جهاد کشاورزی در خدمت تولیدکنندگان و کشاورزان خواهد بود.

وی ادامه داد: بر اثر سیل اخیر بخشی از اراضی کشاورزی و فعالیت‌های تولیدی بخش کشاورزی مانند مجتمع های پرورش ماهی، دامپروری، باغات و اراضی زراعی و همچنین زیرساخت‌ها از بین رفته و یا دچار آسیب جدی شده است.

بر اثر سیل روز دوشنبه 12 فروردین ماه، رودخانه های خرم آباد و کشکان طغیان کردند که این طغیان باعث خسارات سنگین به مردم شهرهای خرم آباد، نورآباد،دوره، معمولان و پلدختر شد.

هم اکنون امدادرسانی هوایی و زمینی توسط امداد رسانان استان و سراسر کشور در مناطق سیل زده در حال انجام است.

برآورد اولیه خسارت سیل اخیر در لرستان بیش از 37 هزار میلیارد ریال است و تاکنون 15 نفر در این سیل جان خود را از دست داده اند.

برچسب‌ها:

نظر شما