شناسهٔ خبر: 32334299 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

200 هکتار از اراضي فارس عليه ملخ صحرايي سمپاشي شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - شيراز - ايرنا - مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي استان فارس گفت: بيش از 200 هکتار از اراضي منابع طبيعي استان فارس با هدف مبارزه با ملخ هاي صحرايي سمپاشي شد.

حميد دبيري ، چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا ادامه داد: مبارزه با اين آفت کشاورزي که به ملخ دريايي نيز موسوم است تا پايان تيرماه 98 ادامه خواهد يافت.
وي اضافه کرد: دو شهرستان داراب و لامرد فارس با اين آفت کشاورزي مواجه هستند؛ البته هفته قبل در بيش از 8 شهرستان فارس در محيط هاي شهري ملخ صحرايي(دريايي) مشاهده شد ليکن ميزان ملخ ها در اين شهرستان ها به گونه اي نبود که نياز به مبارزه باشد با اين حال اقدامات لازم در اين مکان ها صورت گرفت.
دبيري بيان کرد: طي دو روز گذشته و از دوشنبه هفته جاري تراکم ملخ هاي صحرايي (دريايي) در شهرستان هاي لامرد و داراب به گونه اي بود که بايد مبارزه با اين آفت صورت مي گرفت؛ اگر در هر متر مربع بيش از 10 ملخ وجود داشته باشد بايد مبارزه با اين آفت صورت گيرد.
مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي استان فارس افزود: چهار دسته بزرگ ملخ صحرايي به شهرستان لامرد هجوم آورده اند و مبارزه در مناطقي که ملخ ها به آنجا حمله کردند به صورت کانون کوبي در حال انجام است.
دبيري گفت: 99 درصد ملخ هايي که به شهرستان هاي جنوبي استان فارس حمله ور شده اند همان ملخ هايي هستند که از عربستان به کشور وارد شدند البته پوره هاي اين آفت( لاروها) هنوز به بلوغ نرسيده اند.
مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاروزي استان فارس با اشاره به اين که پوره هاي ملخ صحرايي در استان هرمزگان هستند، افزود: مبارزه با پوره هاي ملخ صحرايي در استان هرمزگان در حال انجام است و بنا به آمارهاي که مسئولين هرمزگان ارائه کرده اند بيش از 30 منطقه در حال کانون کوبي، لکه کوبي و سم پاشي عليه ملخ هاي صحرايي است.
اين مدير حوزه کشاورزي فارس گفت:اگر دسته هايي از ملخ هاي صحرايي از مبارزه در استان هرمزگان جان سالم به در ببرند اواخر ارديبهشت زماني است که اين دسته ها به استان فارس مي رسند اما رصد، پايش و مبارزه با ملخ هاي صحرايي تا پايان تيرماه در استان فارس ادامه دارد.
مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي استان فارس گفت: طي روزهايي که از سم پاشي در عرصه هايي منابع طبيعي گذشته خسارتي تاکنون گزارش نشده است.
وي اضافه کرد: رفتار ملخ هاي صحرايي اينگونه است که با تجمع در عرصه هاي منابع طبيعي نسبت به حمله به مزارع اقدام مي کنند و سعي شده تا با سمپاشي عرصه هاي منابع طبيعي اين آفت کشاورزي کنترل شود.
دبيري بيان کرد: از يکشنبه 25 فروردين 98 تاکنون سمپاشي در عرصه هاي منابع طبيعي استان فارس و شهرستان هايي که در مواجهه با ملخ صحرايي(دريايي) هستند در حال انجام است.
وي اظهارداشت: 80 ميليون تن سم نيز خريداري شده تا پس از بررسي شرايط شهرستان داراب و مساعد بودن شرايط نسبت به سمپاشي هوايي اين شهرستان از فردا اقدام شود.
پيشتر معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي فارس ، در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اين که اقدامات پيشگيرانه ظرف يک ماه آينده از اهميت بالايي برخوردار است، اظهار داشت: استان فارس داراي 2 آمادگاه ملخ در شهرهاي شيراز و لامرد است و برنامه هاي مختلفي براي مبارزه با اين آفت در صورت ورود آنها به اراضي کشاورزي دارد.
ملخ‌هاي زرد رنگ صحرايي (دريايي)، گروهي از ملخ‌هاي پرنده هستند که بزرگي آنها حدودا به 15سانتي‌متر مي رسد و در زمره مضرترين حشرات به شمار مي آيند.
شهرستان هاي لامرد و داراب به ترتيب در فاصله 365 و 295 کيلومتري مرکز استان قرار دارند.
ع.پ /1876
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما