شناسهٔ خبر: 32284699 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

رها‌سازی آب سدها در زمستان 97 منطقی نبود

صاحب‌خبر -

مدیریت رها‌سازی آب سدها در زمان مناسب و همکاری مردم موجب شد تلفات و خسارات سیلاب بهاره خوزستان کاهش یابد. به گفته غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان با رهاسازی زودهنگام آب سدهای استان در فصول زمستان و پاییز 97 احتمال اینکه مردم بیشتری بی‌خانمان می‌شدند، زیاد بود.
به‌گزارش ایرنا، استاندارخوزستان با اشاره به اینکه مسئولیت میزان خروجی آب ازسدها با وزارت نیروست، اظهار داشت: هرجا که موارد امنیتی و اجتماعی به وجود بیاید این شورای تأمین است که در این زمینه مداخله می‌کند.
وی پیش‌بینی قطعی هواشناسی درباره بارندگی‌ها را 5 روزه عنوان کرد و گفت: به همین دلیل که پیش‌بینی مشخصی برای دراز مدت وجود ندارد نمی‌توانستیم در ایام پاییز و زمستان به کاهش بیش از اندازه ذخایر سدهای استان اقدام کنیم. به‌عنوان مثال رودخانه کرخه ظرفیت عبور 600 متر مکعب بر ثانیه را داشت و در حال حاضر با افزایش خروجی از سد بتدریج روستاهای در مجاور این رودخانه به زیر آب رفتند. این درحالی است که سطح آب کارون در آذرماه بالا بود و خروجی ازسدها نیز انجام می‌شد بنابراین خروجی زودهنگام پیش از این باعث بروز سیلاب می‌شد.
شریعتی تصریح کرد: به‌همین منظور از تحمیل سیلاب پیش از موعد به مردم و بی‌خانمان کردن آنها جلوگیری کردیم اما بعد از اینکه با افزایش ظرفیت مخازن مواجه شدیم طی 4هفته اخیر خروجی سدها بتدریج افزایش یافت.
نماینده عالی دولت در استان تأکید کرد: اولویت ما ابتدا حفظ جان مردم و سپس حفظ شهرها بود که در این بین متأسفانه برخی روستاهای در حریم رودخانه‌ها دچار سیلاب شدند.
شریعتی با اشاره به اینکه از سوی وزارت نفت هیچ ممانعتی برای ورود آب به مخزن نفتی شماره5 در هورالعظیم انجام نشد، گفت: با توجه به دبی آب مخازن یک تا 5به میزان مختلفی آبگیری شده‌اند و علاوه بر این نیز بخش عراقی هورالعظیم بیشتر از بخش ایرانی آبگیری شده است.
وی دلیل اینکه چرا بخش عراقی این تالاب بیشتر ازبخش ایرانی آبگیری شده، گفت: این موضوع به‌دلیل این است که شیب تالاب به سمت عراق است و این کشور دو سوم این تالاب را در اختیار دارد.
نماینده عالی دولت در استان همچنین به وجود 2 دریاچه عمیق در بخش عراقی تالاب هورالعظیم اشاره کرد و یادآور شد: به‌دلیل اینکه آب بتدریج وارد مخازن نفتی ایران درهورالعظیم شده وجود شیب این تالاب به سمت عراق است. برای اینکه بتوانیم دبی آب در هورالعظیم را افزایش دهیم، دایک مرزی در چند نقطه شکافته شد و آب با دبی بیشتری در بخش عراقی جریان پیدا کرد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا برای انتقال آب به سمت بخش عراقی هور محدودیتی وجود داشته، گفت: برای این اقدام نیز ممانعتی نداشتیم. در حال حاضر عمق آب در بستر مخزن نفتی شماره 5 نسبت به دیگر مخازن کمتر است. برای عمق بخشی بیشتر در محدوده این مخزن کانال سلمان در حال لایروبی است که طی 3 یا 4 روز آینده این مخزن نیز با آبگیری بیشتری مواجه خواهد شد. به‌گفته شریعتی در حال حاضر دبی کانال سلمان 30 مترمکعب است که بعد از لایروبی این میزان به 80 تا 100 مترمکعب افزایش پیدا می‌کند وعلاوه بر سرعت بیشتر در آبگیری مخزن شماره 5، کانون ریزگردها درمجاورت تالاب هورالعظیم نیز آبگیری می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما