شناسهٔ خبر: 32279161 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در پی بارندگی‌های دو روز گذشته

تثبيت اوضاع در شرق و غرب

آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها در شرق کشور کنترل شده و اوضاع در مناطق سیل زده خوزستان و لرستان رو به بهبود است

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاري صداوسيما مراکز استان ها، سامانه بارشي از 2 روز گذشته به شرق و جنوب شرق کشور وارد و موجب سيلابي شدن برخي از مناطق خراسان هاي رضوي، شمالي و جنوبي، کرمان، هرمزگان، فارس و سيستان و بلوچستان شد اما هم اکنون شرايط در اين مناطق تحت کنترل است.

تاکيد رئيس جمهور بر آمادگي کامل براي رويارويي با موج جديد بارندگي
رئيس جمهور در تماس تلفني با استانداران هفت استان ، بر آمادگي کامل در رويارويي با موج جديد بارندگي ها تاکيد کرد. آقاي روحاني از استانداران خراسان جنوبي، سيستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، خراسان رضوي، لرستان و خوزستان، خواسته با بسيج و هم افزايي همه دستگاهها و نهادها ، تمهيدات لازم و ضروري را براي جلوگيري از خسارت هاي احتمالي بکار گيرند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3395080"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2401729/3395080?width=350&height=250"></script></div>

خراسان جنوبي
قطع شدن محور قصرقند به نيکشهر و ارتباط روستاهاي بالادست و پايين دست
بارش ها در مناطق شرقي کشور ، زمين هاي تشنه را سيراب بستر رودخانه ها را خروشان و آب انبارها و چاههاي منطقه را لبريز از آب کرد. شدت بارندگي ها در سيستان و بلوچستان ، باعث طغيان رودخانه کاجو در جنوب استان و قطع شدن محور قصرقند به نيکشهر و ارتباط روستاهاي بالادست و پايين دست رودخانه شد.

اسکان به موقع اهالي روستاهاي در مسير سيلاب در قصرقند
اما به گفته فرماندار قصرقند، با توجه به هشدارهاي قبلي ستاد مديريت بحران ، اهالي روستاهاي در مسير سيلاب به موقع کمک رساني و اسکان داده شدند. اقدامات و پيشگيري هاي لازم براي مقابله با سيلاب ها نيز ، مشکلات و خسارت ها در استان هاي نيمه شرقي را به حداقل رساند. نيروهاي امدادي از يک روز پيش از بارندگي ها به مناطق در معرض سيل اعزام ، و محل هاي ورود سيلاب نيز بررسي و ترميم هاي لازم انجام شد. مردم و کشاورزان نيز با توجه به هشدارهاي هواشناسي به موقع پاي کار آمدند.

با مديريت به موقع مشکلات به حداقل رسيد
سيل باعث آبگرفتگي معابر و برخي خانه ها و قطع برق در برخي روستاهاي استان شد که با مديريت به موقع مشکلات به حداقل رسيد. در پي آبگرفتگي و سيلاب ناشي از بارندگي هاي ديروز، مدارس 10 شهرستان خراسان جنوبي، و نَرماشير درکرمان امروز تعطيل شد.

بازگشايي محورهاي ارتباطي در استان کرمان
صد خودرو سبک و سنگين نيزکه به علت آبگرفتگي و شکستگي پل در محور راور - ديهوک، گرفتار سيلاب شده بودند، با کمکِ به موقع گروههاي امدادي و راهداري، از بند سيل رها شدند. با فروکش کردن سيلاب، محورهاي ارتباطي در استان کرمان بازگشايي شد. همه مسافران اتوبوس کاشمر - يزد هم که در سيلاب محور عشق آباد- بردسکن واژگون شده بود، با تلاش نيروهاي امدادي نجات پيداکردند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3395039"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2401729/3395039?width=350&height=250"></script></div>

مديريت سيلاب در خراسان جنوبي
با اقدامات پيشگيرانه و حضور به موقع نيروهاي امدادي و آمادگي که از قبل وجود دارد، روان آب ها نه تنها تلفات جاني نداشت بلکه کمترين خسارت به زيربنا ها و مناطق شهري و روستايي وارد شد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3395042"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2401729/3395042?width=350&height=250"></script></div>

خوزستان
آغاز بکار قرارگاه بازسازي مناطق سيل زده
فعاليت قرارگاه بازسازي مناطق سيل زده نيز با هدف عادي سازي جريان زندگي سيل زدگان در وزارت کشور آغاز شد. وزير کشور ، ماموريت اصلي ستاد را مديريت کلان فرآيند بازسازي در قالب سياست گذاري، تجميع، ساماندهي و جهت دهي به اقدامات دستگاه هاي مسئول براي اقدامات کارآمد در روند بازسازي عنوان کرد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3395089"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2401729/3395089?width=350&height=250"></script></div>

کاهش ورودي آب به سدهاي کرخه و دز 
اما در خوزستان با پايدار شدن شرايط جوي ، ورودي آب به سدهاي کرخه و دز روند نزولي به خود گرفته. با پيش بيني هاي هواشناسي در باره بارش هاي روزهاي پاياني فروردين و جلوگيري از وقوع سيلاب، کار احداث و استحکام بخشيِ سيل بند براي 26 روستا در طول تالاب شادگان آغاز شده.

بازکردن دريچه هاي ورودي آب به تالاب شادگان
فرماندار شادگان با اشاره به اعزام تجهيزات و ماشين آلات لازم به منطقه ، از بازکردن دريچه هاي ورودي آب به سمت تالاب خبر داد. دستور تخليه سه روستاي منطقه نيز داده شده. رئيس ستاد پشتيباني ، امداد و اسکان سيل ‌زدگان خوزستان نيز از اسکان اضطراري 22 هزار سيل زده ، در 26 شهر و حدود 144 روستاي تحت تاثير سيلاب خبر داده.

آب 9 روستاي غرب شعيبيه به جز روستاي عبدالسيد وصل شده
با تلاش تيم اعزامي ، تاسيسات آبرساني روستاهاي غرب شعيبيه نيز وارد مدار شده و آب 9 روستا به جز روستاي عبدالسيد وصل شده.

بازگشايي محور ترانزيتي اهواز - انديمشک
مدير کل راهداري و حمل و نقل جاده اي خوزستان نيز از بازگشايي محور ترانزيتي اهواز - انديمشک در مسير کريدور شمال جنوب ، از امروز بر روي خودروها خبر داد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3395096"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2401729/3395096?width=350&height=250"></script></div>
لرستان
پاکسازي گل و لاي پلدختر و معمولان رو به پايان است
اما بريم به لرستان جايي که از فردا شستشوي معابر عمومي و خيابان ها در شهرهاي پلدختر و معمولان آغاز مي شود. مدير کل مديريت بحران استانداري لرستان در چهاردهمين روز وقوع سيل در اين استان گفت کار تخليه و پاکسازي اين دو شهر از گل و لاي ،با تلاش همه نيروهاي امدادي، جهادي و مردمي رو به پايان است و از فردا شستشوي شهرها شروع مي شود. کارنصب ده دستگاه پل فلزي ارسالي از استان هاي معين به پلدختر نيز با همکاري ارتش و سپاه آغاز شد.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3395170"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2401729/3395170?width=350&height=250"></script></div>
برگشت آرامش و زندگي به مناطق سيل زده لرستان
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3395182"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2401729/3395182?width=350&height=250"></script></div>
فارس
رهاسازی آب سد سلمان فارسی؛ مردم به حاشیه رودخانه نروند
فرماندار قیروکارزین از پاکسازی دریچه سد سلمان فارسی از گل و لای خبر داد.
کریمی فرماندارقیر وکارزین گفت:با توجه به بارندگی‌های اخیر و لزوم زدودن رسوبات دریچه‌های سد سلمان فارسی از گل و لای، آب این سد از ساعت ۹ تا ۱۰ صبح فردا، سه شنبه ۲۷ فروردین ماه رهاسازی می‌شود.
فرماندار قیروکارزین از مردم درخواست کرد جدا از هرگونه تردد و اطراق در حاشیه رودخانه قره آغاج خودداری کنند.
در این پاکسازی نسبت به لایه‌برداری اتاقک دریچه محفظه سد نیز اقدام و مانور آزمایشی باز و بسته کردن دریچه‌ها انجام می‌شود.
کریمی افزود: پیش بینی می‌شود ۱۲۰ هزار متر مکعب اب در این یک ساعت از سد سلمان خارج شود.

مشهد
امداد رسانی به ۶۰ حادثه آبگرفتگی در خراسان رضوی
مدیر کل مدیریت بحران خراسان رضوی: تا پایان وقت دیشب ۴۰ موردامداد رسانی به ۶۰ خادثه آبگرفتگی در خراسان رضوی آبگرفتگی در شهرستان بردسکن گزارش شد که ۲۵ مورد آن در شهر بردسکن و ۱۵ مورد در روستا‌های این شهرستان به ویژه صیف آباد و کلاته نو بود که پیش بینی می‌شود با ادامه بارش‌ها تا امروز این آبگرفتگی‌ها بیشتر باشد.
حجت علی شایانفر افزود: بیشترین بارش در خراسان رضوی را در ۲۱ ساعت گذشته بردسکن با بیش از ۷۹ میلیمتر داشته است و پس از آن قوچان با ۳۴ و نیم و تربت جام با ۳۳ و نیم میلیمتر باران بیشترین بارش در در این مدت داشته اند.
وی درباره حوادث آبگرفتگی در دیگر شهر‌های خراسان رضوی هم گفت: نیرو‌های هلال احمر و مدیریت بحران، با حضوردر شهرستان‌های کلات، اربت جام، تایباد و سرخس در حال مدیریت هستند تا آبگرفتگی‌ها مشکل جدیدی برای مردم به وجود نیاورد.
حسن گودرزی رئیس مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی هم گفت: ۲۰ منزل در روستای سعد الدین شهرستان کاشمر هم دچار آبگرفتگی و با تلاش نیرو‌های هلال احمر امدادرسانی شد.
بر اساس پیش بینی‌های اداره کل هواشناسی خراسان رضوی بارش شدید باران که از شنبه شب در این استان آغاز شده است تا صبح سه شنبه ادامه دارد.

بازگشایی راه های مسدود شده روستایی تایباد
راه های مسدود شده روستایی تایباد بازگشایی شد فرماندار تایباد گفت: تعدادی از راه‌های روستایی این شهرستان ازشب گذشته بر بازگشایی راه‌های مسدود شده روستایی تایباداثر بارندگی و وقوع سیل مسدود شده بود.حسین شرافتی راد افزود: محور‌های روستایی تایباد- مشهد ریزه، دربند و تایباد به سمت روستای پلبند و نصرت آباد در شهرستان باخرز از راه‌هایی هستند که گل و لای سبب انسداد آن‌ها شده بود.وی افزود: با تلاش راهداران و نیرو‌های امدادی عملیات پاکسازی و بازگشایی این محور‌ها بطول ۵۰ کیلومتر انجام شد و رفت و آمد در این محور‌ها بصورت عادی در جریان است.

شرافتی راد افزود: هم اکنون همه محور‌های مواصلاتی این شهرستان باز و تردد در آن‌ها با احتیاط امکان پذیر است.وی افزود: در اثر وقوع سیل در این شهرستان تاکنون هیچ گونه خسارتی گزارش نشده است.وی گفت: باتوجه به بارش باران شدید شب گذشته درتایباد ۲۴ خانوار از اهالی روستای دوغارون در بخش مرکزی این شهرستان به مراکز از قبل پیش بینی شده انتقال داده شدند.در ۲۱ ساعته گذشته بیش از ۳۱ میلیمتر بارندگی در تایباد گزارش شده است.شهرستان ۱۲۰ هزار نفری تایباد در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3393078"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2401729/3393078?width=350&height=250"></script></div>
 
واژگوني اتوبوس در سيلاب
اتوبوس مسافربری کاشمر - یزد دیشب در محور عشق آباد - بردسکن واژگون شد که با تلاش نیرو‌های امدادی نجات یافته و در مسجد جامع عشق آباد اسکان داده شدند.این اتوبوس بین کیلومتر ۳ و ۴ محور عشق آباد – بردسکن در آبنمای جاده واژگون و گرفتار سیلاب شده بود و مسافران آن برای فرار از سیلاب، روی بدنه اتوبوس ایستاده بودند.این اتوبوس ۹ مسافر و ۲ راننده دارد.اتوبوس کاشمر - یزد ديشب به علت سیل واژگون شد اما با تلاش نيروهاي امدادي، مسافران نجات يافتند.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3393195"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2401729/3393195?width=350&height=250"></script></div>
 
 
ادامه بازگشایی راه روستایی ۱۴۰ روستا در استان کرمان
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان گفت: بر اثر سیلاب‌های سامانه بارشی دیروز، راه روستایی ۲۲۵ روستا تخریب شده که بازگشایی ۱۴۰ روستای باقی مانده استان امروز در حال انجام است موسوی آیت الهی افزود: امروز تقریبا با خروج سامانه از استان فقط روستا‌های شهرستان رودبار در بازگشایی راه روستایی ۱۴۰ روستا در استان کرمانجنوب استان کرمان دچار ابگرفتگی شدید هستند که با همکاری فرماندار در حال اجراست.
وی از خروج استان از حالت بحرانی و بارش‌های پراکنده خبر داد و افزود: مسیر راور –کرمان نیز بر اثر شکستگی پل مسدود شد که راهداری در حال احداث مسیر جایگزین است و به مسافران این مسیر از دیشب تاکنون اسکان داده شد و امدادرسانی شده اند. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان از شکسته شدن پل شهداد –اندو هجرد نیز خبر داد و اظهار:بازگشایی مسیر جایگزین در حال انجام است، ولی بازسازی پل قدری زمان بر است.
 
مسدود شدن برخی محورهای مواصلاتی خراسان جنوبي
برخی محورهای مواصلاتی خراسان جنوبي به علت وقوع سیلاب مسدود است. سرهنگ توفیقی نیا جانشین رئیس پلیس راه استان گفت: در زیرکوه جاده روستایی آهنگران به همت آباد، جاده روستایی حاجی آباد به آبیز و کال شور، در بشرویه محور بشرویه- ارسک به دیهوک، بشرویه به ده محمد، در طبس جاده طبس – عشق آباد به ده محمد- بردسکن، ده محمد به بشرویه، دیهوک به کرمان و بالعکس، در فردوس، فردوس به کج و در سربیشه – درح به ماهیرود  و جاده روستایی دستگرد به طبس مسینا تا اطلاع ثانوی مسدود است.

بازگشایی محور ترانزیتی اهواز - اندیمشک
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان گفت : محور ترانزیتی اهواز - اندیمشک از امروز بر روی خودروها بازگشایی شد داد غلامعباس بهرامی با اشاره به بازگشایی این جاده ترانزیتی افزود: با وجود مشکل آبگرفتگی در مقطع ورودی و خروجی این جاده به سمت اهواز، اما مسیر بازگشایی شده است.وی با اشاره به ۲ طرفه کردن ۲ کیلومتر از مسیر ورودی و خروجی جاده اهواز - اندیمشک، بیان داشت: علاوه بر این خودرو‌ها می‌توانند برای تردد در این جاده از کمربندی شمال هم استفاده کنند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یادآور شد: جاده‌های اهواز - آبادان، فکه - شوش، شوش - چغازنبیل و شوشتر - شعیبیه نیز بازگشایی شده اند.وی خاطرنشان کرد: تردد خودرو‌های سنگین در مسیر اهواز- آبادان همچنان ممنوع است و خودرو‌های سبک نیز با احتیاط رانندگی کنند.جاده ترانزیتی اهواز - اندیمشک بخشی از کریدور شمال جنوب است که از یک سو به بندر امام و از سوی دیگر تا پل زال و از آنجا تا مرکز کشور امتداد دارد. این جاده از ۱۸ فروردین امسال به دلیل طغیان رودخانه دچار آبگرفتگی شده و بر روی خودرو‌ها بسته شد.اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان پیش از این اعلام کرده بود تعداد زیادی از جاده‌های روستایی در این استان بر اثر سیلاب زیر آب هستند و امکان محاسبه دقیق خسارت ناشی از سیلاب هنوز وجود ندارد.

نظر شما