شناسهٔ خبر: 31938240 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

افزايش قيمت نفت برنت درياي شمال

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ بهای نفت خام سبک ‏برنت دریای شمال در معاملات روز سه شنبه افزایش یافت.
بهای نفت خام سبک ‏برنت دریای شمال‏، که ‏از آن به عنوان ‏یکی از مهمترین مراجع قیمت گذاری ‏نفت در ‏‏بازارهای بین المللی و پایه ای برای قیمت ‏گذاری دیگر انواع نفت ‏در بازار اروپا ‏استفاده می شود برای تحویل در ماه مه با 56 سنت افزایش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به 67 دلار و 77 سنت رسید.
در معاملات الکترونیکي بازار نیویورک، بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‏‏شیرین "وست تگزاس اینترمدییت‏" که بیشتر برای ‏‏قیمت گذاری نفت مصرفی ‏‏آمریکا، به کار ‏برده می ‏شود در پایان معاملات ‏بازار نفتی ‏نیویورک، ‏برای تحویل ‏در ماه ماه مه با 72 سنت افزایش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به 59 دلار و 54 سنت رسید.
روز دوشنبه این هفته بار دیگر برق شهر کاراکاس و دیگر شهرهای بزرگ ونزوئلا قطع شد. این در حالی است که در هفتم ماه مارس نیز برق ونزوئلا به طور سراسری قطع شده بود. قطع برق تولید نفت در این کشور را دچار اختلال کرد. تاماس وارگا(Tamas Varga) از شرکت کارگزاری "پی ‏وی ام "(‏‎‎PVM‏)‏ ‏که ‏ ‏‏داده ‏های پایه آماری ‏مربوط به ‏‏بازار ‏نفت و ‏انرژی را ‏ ‏ارائه می کند، در این باره گفت قطع برق در ونزوئلا به این کشور برای افزایش تولید نفت کمک نمی کند. علاوه بر بحران سیاسی و اقتصادی در ونزوئلا، صنعت نفت این کشور نیز با تحریم های آمریکا مواجه شده است. واشنگتن پالایشگاه ها و تاسیسات نفتی آمریکا را از خرید نفت از شرکت ملی نفت و گاز ونزوئلا پی‌.دی‌.وی‌.اس‌.آ (PDVSA) منع کرده است.
از این گذشته، تحریم های آمریکا علیه ایران و توافقنامه محدود سازی تولید و صادرات نفت به منظور تثبیت قیمت ها و بر قراری تعادل میان عرضه و تقاضا برای نفت در سطح جهان، که سازمان کشورهای صادر کننده نفت(اوپک) و شرکای غیر عضو آن به ویژه روسیه امضاء کرده اند در افزایش قیمت نفت در بازار جهانی و این بازار تاثیر داشته است. این توافقنامه باعث شده است که بهای نفت خام سبک ‏برنت دریای شمال از اول امسال تاکنون 26 درصد و بهای نفت خام سبک و شیرین ‏شاخص ‏نیویورک، ‏وست تگزاس ‏‏اینترمیدییت ‹‹دابلیو.تی.آی››‏ نیز 31 درصد افزایش یابد.
سازمان کشورهای صادر کننده نفت "اوپک" و شرکای غیر عضو آن به ویژه روسیه قرار گذاشتند که تصمیم گیری درباره ادامه اجرای توافقنامه محدود سازی تولید و صادرات نفت به منظور تثبیت قیمت ها و بر قراری تعادل میان عرضه و تقاضا برای نفت در سطح جهان، به نشست ماه ژوئن موکول کرده اند. هدف از به تعویق افتادن تصمیم گیری درباره اجرای این توافقنامه این است که آمریکا می خواهد درباره معافیت های داده شده به برخی کشورها برای خرید نفت از ایران چه تصمیمی بگیرد.
تحلیلگران و کارشناسان مسائل شرکت کارگزاری و ارائه خدمات مشاوره مالی و اقتصادی "آی ان جی"(ING) معتقدند اینکه تصمیم گیری درباره ادامه دادن یا ندادن اجرای توافقنامه محدود سازی تولید و صادرات نفت به منظور تثبیت قیمت ها و بر قراری تعادل میان عرضه و تقاضا برای نفت در سطح جهان، می تواند حاکی از آن باشد که در میان کشورهای امضای کننده این توافقنامه اجماعی درباره لغو آن وجود نداشته است. اگر این گمانه درست باشد به احتمال زیاد روسیه که در کنار عربستان سعودی و آمریکا یکی از سه تولید کننده بزرگ نفت در جهان است مخالف ادامه اجرای این توافقنامه است.
با توجه به این شرایط کارگزاران و سرمایه گذاران بازار نفت و انرژی، منتظر انتشار گزارش انجمن نفت خام آمریکا (API) هستند ‏که به عنوان ‏‏نهادی کارشناسی نوسانات مربوط به ‏نفت ‏این کشور را در سطح ملی ‏مورد بررسی ‏قرار می‌دهد و پیش بینی های مربوط به ‏میزان ذخیره سازی ‏هفتگی نفت خام را یک ‏روز قبل از ‏وزارت انرژی آمریکا منتشر ‏می‌کند.
آژانس اطلاع رسانی انرژی آمریکا نیز روز چهارشنبه این هفته گزارش خود درباره موجودی نفت خام ذخیره سازی شده در انبارهای نفتی آمریکا تا هفته گذشته را منتشر می کند.

نظر شما