شناسهٔ خبر: 31895468 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بقعه متبرکه امامزاده سید محمد (علیه السلام) سرآبیز پذیرای زائران نوروزی

بقعه متبرکه امامزاده سید محمد (علیه السلام) روستای سرآبیز شهرستان باشت پذیرای زائران نوروزی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، بقعه متبرکه امامزاده سید محمد (علیه السلام) روستای سرآبیز شهرستان باشت به عنوان یکی از بقاع شاخص این شهرستان پذیرای زائران نوروزی در قالب طرح نوروزی «آرامش بهاری» است.

 

مدیر روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت : برپایی «خیمه معرفت» در جوار این بارگاه عظیم الشان از مهم ترین برنامه های فرهنگی طرح نوروزی آرامش بهاری در این بقعه متبرکه است.

 

رامین چرومی اظهار داشت: برنامه‌ های فرهنگی ویژه از جمله طرح نوروزی آرامش بهاری، سوگواره یاس نبوی، ضیافت الهی، طرح تابستاتی نشاط معنوی، بصیرت عاشورایی و... در این بقعه متبرکه  در طول سال برگزار می‌ شود.

 

وی گفت: رسول خدا (ص) می فرمایند: هر کس مرا زیارت کند، یا یکی از فرزندانم را زیارت کند، من هم روز قیامت به زیارت او می روم و او را از هول و هراس های قیامت می رهانم.(بحار الانوار، ج 97، ص .123)

 

در رابطه با شجره طیبه امامزاده سید محمد(ع) آنچه اولاد و احفاد آن اعتقاد دارند، ایشان را منتسب به نوادگان حضرت امام سجاد(ع) می دانند.

 

نسب نامه‌ای مشترک با تاریخ تحریر ۱۲۰۳ (ه.ق) ممهور به مهر پنچ تن از علمای بزرگ دوره زندیه از جمله آقا سید اسماعیل، و جمعی دیگر که شرح آن به تفصیل در سیره و احوال امامزاده سید شاه نظر مؤمن (ع) ذکر شده است. ایشان را فرزند عبدالله ابن امام محمد باقر (ع) نام می برد.


 

سندهایی در مورد امامزاده سید محمد (ع)
در همین رابطه وقف نامه‌ ای دیگر با تاریخ تحریر من شهر محرم‌الحرام سال ۱۳۱۷ (ه.ق) ممهور به مهر و تاًیید هفت تن از علمای دوره قاجاریه (مظفرالدین شاه) که نسب امامزاده سید محمد (ع) را به حضرت امام سید الساجدین زین العبدین (ع) ذکر می کند.

 

سند دیگری، مربوط به سال ۱۳۲۰ (ه.ق) با خط طغرایی ممهور به مهر ۱۱ تن از علما و کلانتری منطقه ای و کد خدایان بومی و در راًس آنها عبدالحسین خان ولد سلطان محمود خان در باب صحیح‌ النسب سادات سید محمدی و امامزاده سید محمد سرآبیز که از نوادگان حضرت امام سجاد (ع) و یکی از امامزادگان معتبر آن سامان ذکر شده است.

 

چهارمین سندی است با عنوان رقبه نامه همین امامزاده که با استناد به تذکره‌ های سابق به ترتیب از سلسله نسب حضرت آدم الی حضرت امام الساجدین زین العابدین (ع) علی بن الحسین ابن علی (ع) ختم نموده، که امامزاده سید محمد سرآبیز در زمان خلافت احمد بن معتصم ملقب به انستعین بالله عباسی توسط ابلق سواران کوفی در خاک رستمدار بلاد شاپور شهید شده است. این سند توسط وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه(اداره معارف و اوقاف ایالتی خوزستان) در سال ۱۳۱۷ (ه.ق) برابر سواد مطابق اصل است تنظیم شده و تعدادی از علمای وقت گواهی و تاًیید کرده اند.

 

پنجمین سند، وقف نامه‌ای است به تاریخ و تحریر ۱۳۲۰ (ه.ق) ممهور به مهر هفت تن از علما و کلانتری نامی عهد مشروطیت که در ظهر آن تصدیق کرده که این وقف نامه از سند سال ۸۲۰ (ه.ق) استنساخ شده است که به‌ علت ناخوانا بودن آن موفق به رؤیت تمام خطوط حواشی نشدیم. در این طومار امام زاده سید محمد را از احفاد حضرت امام سجاد (ع) ذکر می کند که از صبا، قبله، یمین و یسار موقوفات آنرا مشخص می کند.

 

در وضعیت کلی این امامزاده، محل زیارتگاه پاکدلان و عاشقان بسیاری است که از گوشه و کنار این مناطق (گچساران، نورآباد، باشت، یاسوج، دهدشت و ….) به زیارت مرقد مطهرش می‌آیند و گاه شبانه روز را در این مکان مقدس بیتونه می کنند.

نظر شما