شناسهٔ خبر: 31894673 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

مازندران رکورد سفر در «سیل» را شکست

مازندران هم‌پای گلستان شش روز است که درگیر سیل، رانش زمین و انسداد جاده‌ها شده است، با این‌حال مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندارن می‌گوید: همه این حوادث نه تنها مانع تردد نشده، بلکه سفر گردشگران و مسافران در مقایسه با سال گذشته ۴ درصد هم بیشتر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درست در روزهایی که هشدارهای جدی به مسافران درباره بارش شدید باران، جاری شدن سیل و مسدود شدن‌ها جاده‌ها و ریل قطار در مازندران داده شد، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آمار داد که این استان رکورد سفرهای نوروزی را در بین استان‌های کشور زده است. سیف‌الله فرزانه نیز در تأیید این آمارها به ایسنا گفت: با وجود این حوادث اما تردد مسافران به این استان قطع نشد.

به گفته او از اسفند سال ۹۷ تا پایان روز دوم فرودین سال ۹۸، سه میلیون و ۲۹۶ هزار و ۵۲۵ نفر شب اقامت در استان مازندران ثبت شده است که در مقایسه با مدت زمان سال گذشته چهار درصد رشد اقامت و سفر را نشان می‌دهد.

فرزانه گفت: همه ما انتظار داشتیم در چنین شرایط جوی با وجود سیل و رانش زمین، سفرها کم شود، هرچند که تأثیرگذار بود اما آمار سفرها تاکنون خوب بوده است.

راه‌های رسیدن به مازندران باز است

او درباره وضعیت راه‌هایی که چند روز گذشته بر اثر رانش زمین تخریب شده‌اند، توضیح داد: سیل بخش میانی و شرقی استان مازندران را دربر گرفته، شهرهایی مثل بابل، جویبار، بابلسر، سوادکوه، نکا، بهشهر و گلوگاه درگیر بارش‌های شدید بوده‌اند. در غرب استان که به نسبت گردشگران بیشتری دارد، اتفاق خاصی رخ نداده است. علاوه‌بر این سه محور اصلی برای دسترسی به استان از جمله چالوس، هراز، سوادکوه، محور فرعی کیاسر - سمنان و محور زیارتی مشهد، در حال حاضر مشکل خاصی ندارند. قطار در محور فیروزکوه نیز بعد از رفع مشکل بلافاصله به حرکت خود ادامه داد و اکنون محدودیتی در دسترسی به استان وجود ندارد.

شناسایی ۸ هزار خانه بدون مجوز

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر مازندران در ادامه به ظرفیت اسکان و اقامت در این استان اشاره کرد و افزود: ظرفیت اسکان مازندران با در نظر گرفتن واحدهای دارای مجوز و بدون مجوز، یک میلیون و ۲۳۰ هزار و ۱۹۷ نفر شب اقامت است. پیش‌بینی شده بود ۷۰ واحد بوم‌گردی در سال ۹۷ راه‌اندازی شود که اکنون آمار آن به ۱۲۱ واحد رسیده است. همچنین ۱۵۲۴ خانه مسافر دارای مجوز با ۳۷۴۹ اتاق با ظرفیت اسکان برای ۱۸ هزار و ۶۹۷ نفر در استان وجود دارد که علاوه بر این ۸ هزار خانه استیجاری شناسایی شده که فاقد مجوز بوده‌اند.

وی به استناد گزارش‌های میدانی از کمپ‌های اقامتی، اظهار کرد: امسال چادرخوابی مسافران نوروزی به نسبت سال‌های قبل کمتر شده که نشان می‌دهد مردم پیش از سفر، واحد اقامتی خود را از مبدأ رزرو کرده‌اند.

«گرانی» بیشترین تخلف بوده

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران ادامه داد: همزمان با آغاز فعالیت ستاد هماهنگی خدمات سفر در استان، ۱۳۳۶ بازدید نظارتی از واحدهای خدمات گردشگری صورت گرفته تاکنون ۳۱ مورد تذکر داده شده است. بیشترین تخلفات نیز به تنظیم بازار و گرانی نرخ‌ها مربوط می‌شد.

وی ادامه داد: تاکنون ۲ میلیون و ۱۲۴ هزار و ۵۳۴ نفر از جاذبه‌های توریستی و تاریخی استان بازدید کرده‌اند که در مقایسه با سال گذشته ۱۳ درصد رشد داشته است. ۲۲ هزار و ۷۳۸ نفر ایرانی و ۲۴۱ نفر خارجی از سایت موزه‌ها و پایگاه‌های تاریخی در این مدت بازدید کرده‌اند. در حوزه صنایع دستی نیز ۲۵ تور کارگاه‌گردی در ۱۲ رشته برگزار شد و ۲۲ نمایشگاه صنایع دستی هم برپا شده است.

هیچ اثر تاریخی خراب نشده

فرزانه درباره وضعیت آثار تاریخی مازندران در بارش‌های اخیر، گفت: کارشناسان میراث فرهنگی به محل وقوع سیل و برف اعزام شده‌اند و مشکل خاصی وجود نداشته و هیچ اثر تاریخی آسیب ندیده است. در بارانی که چند ماه پیش غرب استان مازندران را درگیر کرد، میزان تخریب آثار تاریخی بیشتر و قابل توجه بود به‌طوری که پل تاریخی رامسر تخریب زیادی دید. اما بارش‌های جدید در شرق تخریبی نداشته‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما