شناسهٔ خبر: 31884300 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رئیس مجلس شورای اسلامی در گفتگو با المنار؛

پیروزیِ مقاومت مقابل توطئه‌های آمریکایی صهیونیستی

لاریجانی: محور مقاومت با شکستِ توطئه های آمریکایی صهیونیستی در منطقه، سیلی سختی به رژیم غاصب زده است

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما؛ شبکه تلویزیونی المنار در برنامه گفتگوی ویژه خود، گفتگوی اختصاصی خبرنگار این شبکه را با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران که در ساختمان مجلس در تهران انجام شده است؛ پخش کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این گفتگو، در پاسخ به سئوالی درباره تحولات اخیر منطقه اعم از روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه و مشخصا سفر بشار اسد رئیس جمهور سوریه به تهران و پیام های این سفر و علت این که ایرانی ها آن را به عنوان جشن پیروزی نامیدند؛ گفت: جمهوری اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون همواره یک سیاست خارجی راهبردی مبتنی بر همکاری صادقانه با کشورهای اسلامی و همسایگان و برقراری روابط دوستانه با بقیه کشورها در پیش گرفته است. من نمی گویم که همه کشورها با همین شیوه با ما تعامل و رفتار کرده اند ولی تعامل ما مبتنی بر اصول است.

وی افزود: در برخی مقاطع رفتارهای نامناسبی از سوی برخی کشورها بر اساس تحریکات قدرتها و عوامل خارجی سر زد. در گذشته آمریکا سردمداری این گونه تحرکات را برعهده داشت اما اکنون در کنار آمریکا رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای دیگر قرار دارند ولی این مسئله روی روابط خارجی ما تاثیری نداشته است.

<div id="video-display-embed-code_3312450"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2384478/3312450?width=400&height=300"></script></div>

لاریجانی اظهار داشت: ما از یک رویکرد راهبردی در روابط با کشورهای همسایه و بقیه کشورهای اسلامی پیروی می کنیم که مبتنی بر همکاری صادقانه و برادرانه است و همان طور که ملاحظه می فرمایید ما روابط خود را با کشورهای اسلامی حفظ کرده و می کنیم ولو آن که برخی مشکلات وجود داشته باشد. این چیزی است که در روابط ما با کشورهایی مانند پاکستان، عراق و ترکیه اتفاق افتاده است.

ما از یک رویکرد راهبردی در روابط با کشورهای همسایه و بقیه کشورهای اسلامی پیروی می کنیم که مبتنی بر همکاری صادقانه و برادرانه است.

آقای بشار اسد رئیس جمهور سوریه هم اخیرا به ایران تشریف آوردند چرا که به عقیده ما سوریه بخشی مهم از محور مقاومت در منطقه است و جمهوری اسلامی نجات ملت های منطقه را از شر غده سرطانی اسرائیل از اصول اساسی مبانی و اهداف خود می داند. این رژیم و کسانی که پشتیبان آن هستند تلاش می کنند سوریه را به عنوان کشوری که از جمهوری اسلامی پشتیبانی کرده و از همان ابتدا تاکنون در این راه در کنار ایران بوده است تحت فشار قرار دهند.

دشمنی رژیم صهیونیستی و هم پیمانانش با سوریه، چه در زمان رئیس جمهور سابق آقای حافظ اسد و چه در زمان ریاست آقای بشار اسد رئیس جمهوری کنونی سوریه هیچگاه متوقف نشده است ولی در طی این هشت سال اخیر این دشمنی ها شدت گرفت و در قالب توطئه علیه موجودیت این کشور خود را نشان داد. این توطئه بسیار گسترده و بی سابقه است رژیم صهیونیستی با همکاری آمریکا این توطئه را به منظور برافروختن آتش جنگ داخلی در سوریه و گسترش آن به همه منطقه از طریق ایجاد کانون های گسترده تروریسم و بروز آن به شکل جنگ های داخلی به راه انداخت.

وقتی وزیر امور خارجه آمریکا اعتراف کرد که کشورش گروه تروریستی داعش را ایجاد کرده است این نشان دهنده وجود توطئه ای بزرگ علیه منطقه و محور مقاومت است. شما خوب به یاد دارید که وقتی کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه سابق آمریکا در جریان جنگ 33 روزه اسرائیل علیه لبنان به منطقه آمد صراحتا آنچه را که «خاورمیانه جدید» نامید، در حال شکل گیری دانست و این بدان معنی است که آنها برای چیز دیگری داشتند برنامه ریزی می کردند. این چیزی که آنها دنبالش بودند چه بود؟

وقتی وزیر امور خارجه آمریکا اعتراف کرد که کشورش گروه تروریستی داعش را ایجاد کرده است این نشان دهنده وجود توطئه ای بزرگ علیه منطقه و محور مقاومت بوده است.

پس از جنگ 33 روزه، رژیم صهیونیستی و متحدانش سیلی سختی خوردند و با تمام توان خود برای نابودی حزب الله تلاش کردند ولی مشاهده کردند که چگونه این گروه به یک قدرت بزرگ تبدیل شد و توانست آنها را شکست دهد. من خوب به یاد دارم پس از جنگ 33 روزه، سفری به اروپا داشتم در آنجا یکی از رهبران اروپایی که روابط خوبی با رژیم صهیونیستی دارند به من گفت ایهود اولمرت نخست وزیر وقت اسرائیل پس از آن جنگ به یک جنازه سیاسی تبدیل شده است.

در آن زمان وزیر امور خارجه آمریکا با هرگونه پیشنهادی برای متوقف کردن این جنگ مخالفت می کرد و این مسئله با اظهارات ناشایستی همزمان شد که جرج بوش پسر رئیس جمهور اسبق آمریکا علیه حزب الله لبنان در نشست گروه هشت در روسیه بر زبان راند. دو هفته پایانی آن جنگ شاهد تلاش های سیاسی گسترده ای از سوی کشورهای مختلف برای توقف آن بود آنها از ما می خواستند که برای برقراری آتش بس به آنها کمک کنیم ولی آمریکا با این تلاش ها مخالفت می کرد.

سئوال این است که چرا آمریکا به یک باره تصمیم به برقراری آتش بس گرفت؟ خیلی ساده باید گفت علتش آن بود که ملاحظه کرد حزب الله لبنان در مقاومتش پیروز شد و نتایج مهمی به دست آورد. لذا واشنگتن به وخامت اوضاع در رژیم صهیونیستی پی برد. آنچه را که می خواهم بگویم آن است که آمریکا و متحدانش پس از آن که دریافتند مقاومت قوی تر شده است به فکر آن افتادند که از طریق حمله به سوریه که حامی مقاومت بود به آن ضربه بزنند و پس از سوریه به عراق ضربه بزنند آنها طرح هایی برای حمله به ترکیه و اردن نیز داشتند.

آمریکا و متحدانش پس از آن که دریافتند مقاومت قوی تر شده است به فکر آن افتادند که از طریق حمله به سوریه که حامی مقاومت بود به آن ضربه بزنند و پس از سوریه به عراق ضربه بزنند.

رژیم اسرائیل طرحی بزرگ برای سرکوب مقاومت، طراحی کرده بود ولی چه اتفاقی افتاد؟ پس از 8 سال جنگ در سوریه که به عراق نیز کشیده شد و به نزدیکی بغداد رسید، محور مقاومت در برابر این توطئه مقاومت کرد و آن را در عراق و سوریه به شکست کشانید و باید گفت مقاومت طی سال های گذشته سیلی محکمی به صورت اسرائیل زد. پس از آن رژیم صهیونیستی بر اثر خشم خود دست به حملاتی به سوریه از طریق انجام اقدامات انفجاری یا بمباران اینجا و آنجا در خاک سوریه زد ولی این را نمی توان نوعی قدرت نمایی دانست.

این مسئله مانند آن است که فردی یک سیلی محکم دریافت کرده باشد و نتواند جز با فحاشی به آن واکنش نشان دهد. آنچه به دست آمد دستاوردی مهم است واکنش های رژیم صهیونیستی و متحدانش، اکنون مهار شده است و آنچه از تلاش های آمریکا برای اجرای به اصطلاح معامله قرن مشاهده می کنید در حقیقت بیانگر تلاش های بی حاصل و بیهوده ای است که از طریق هراس افکنی در ذهن برخی رهبران منطقه و جذب آنها برای خدمت به رژیم صهیونیستی به منظور جبران آن شکست انجام می دهد.

خبرنگار شبکه المنار در ادامه این مصاحبه؛ گفت: درباره این مسئله مشخصا به صورت جداگانه گفتگو خواهیم کرد ولی، جناب دکتر شما فرمودید که این توطئه صهیونیستی ـ آمریکایی از طریق محور مقاومت به شکست کشانیده شده است ولی همچنان مسائلی حل نشده در سوریه، از طریق گفتگوهای ایران ـ ترکیه و روسیه درباره سوریه باقی مانده و تفاهماتی در آستانه صورت گرفته است، ولی در مقابل اختلافاتی در خواسته ها درباره برخی مسائل در سوریه وجود دارد به عنوان نمونه می توان از مداخلات نظامی ترکیه در شمال سوریه نام برد، آیا ترکیه این گزینه را در چارچوب تفاهمات میان این سه کشور انجام می دهد یا آن که این اقدامات، یک جانبه و انفرادی بدون هماهنگی با شما یا طرف روس است؟

لاریجانی پاسخ داد: باید به یک نکته توجه کرد که مواضع ترکیه در مقایسه با گذشته بهتر شده است این واقعیتی است که ما در جریان نشست های آستانه میان ایران روسیه و ترکیه آن را احساس کرده ایم. از این رو، ما باید به مواضع مثبت اهتمام بورزیم و این چیزی است که هر گونه فعالیت جمعی مستلزم آن است. ممکن است انسان به همه اهدافی که برای آن تلاش می کند دست نیابد ولی می تواند مواضعی را که در پیش می گیرد با هماهنگی با دیگران مدیریت کند.

اکنون کمر تروریست ها شکسته است و به رغم آن که تعداد اندکی از آنها در برخی از مناطق مانند ادلب هنوز حضور دارند و آزار و اذیت هایی در این مناطق می کنند اما اوضاع در سوریه تا حد زیادی با گذشته فرق کرده است.

ما همواره بر ضرورت حفظ وحدت و یکپارچگی خاک سوریه تاکید می کردیم و به طور کامل از این مسئله دفاع کردیم زیرا به درستی این مواضع باور داریم. طبیعی است که بگوییم هر کسی توجیهات خاص خود را دارد و نگرانی هایی درباره مسائل مربوط به کردهای سوریه وجود دارد ما معتقدیم حل و فصل این مشکل به شیوه کنونی یعنی مداخلات نظامی امکان پذیر نیست و بعید هم می دانیم که این شیوه به نتیجه برسد. اکنون شرایط در سوریه در مقایسه با آنچه سال های گذشته بود تغییرات زیادی کرده است.

اکنون کمر تروریست ها شکسته است و به رغم آن که تعداد اندکی از آنها در برخی از مناطق مانند ادلب هنوز حضور دارند و آزار و اذیت هایی در این مناطق می کنند اما اوضاع در سوریه تا حد زیادی با گذشته فرق کرده است. قبلا به علت انفجارهایی که تروریست ها در دمشق انجام می دادند حرکت در این شهر دشوار بود از این رو من گفتم که توطئه صهیونیستی دچار شکست سختی در سوریه شده و نتوانسته است به اهدافش برسد. اکنون سوریه آماده ورود به مرحله تازه ای از ثبات و برعهده گرفتن نقش طبیعی خود در منطقه است.

مسئله مهم در این نهفته است که شرایط کنونی که در نقشه سیاسی منطقه شاهد آن هستیم و آمریکا از طریق آن برای تحقق اهداف خود در سوریه تلاش می کند، دلالت بر این می کند که واشنگتن شکست سختی در این کشور خورده است به همین علت برای عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی تلاش می کند البته این تلاش ها هم به نتیجه نخواهد رسید.

<div id="video-display-embed-code_3312784"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2384478/3312784?width=400&height=300"></script></div>

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوال خبرنگار این شبکه درباره موضع ایران در قبال مسئله ادلب و یکپارچگی و وحدت اراضی سوریه گفت: این مسئله باید هرچه سریع تر حل بشود این موضع جمهوری اسلامی ایران است. وجود تروریست ها اعم از جبهه النصره و دیگر گروهها در این منطقه، وحدت اراضی سوریه را تهدید می کند. این واقعیت غیرقابل انکاری است و روسیه و کشورهای دیگر نیز همین باور را دارند. باید راه حلی درباره این مسئله به دست بیاید زیرا تروریست ها در میان مردم حضور دارند و باید به نحوی که آسیبی به شهروندان نرسد از آنجا بیرون رانده شوند. در شرایط کنونی ارتش سوریه قدرت انجام این ماموریت را دارد. هم اکنون 70 تا 80 درصد بحران سوریه حل شده است و ارتش سوریه می تواند پیروزی های بیشتری به دست بیاورد. حل باقیمانده مشکلات از طریق گفتگوهای سیاسی میان طرف های مربوطه امکان پذیر است.

وجود تروریست ها اعم از جبهه النصره و دیگر گروهها در این منطقه، وحدت اراضی سوریه را تهدید می کند. این واقعیت غیرقابل انکاری است و روسیه و کشورهای دیگر نیز همین باور را دارند.

خبرنگار المنار گفت: فرمودید 80 درصد بحران سوریه حل شده است. آیا 20 درصد باقیمانده به مسئله حضور آمریکا در خاک سوریه ارتباط دارد؟

لاریجانی پاسخ داد: آمریکایی ها هر جا باشند مزاحمند هر چه زودتر بیرون بروند مشکل بهتر حل می شود. من بعید می دانم در حال حاضر آمریکا از سوریه بیرون برود. آنها می گویند از این کشور خارج شده اند اما در واقع آنها به مناطق دیگر می روند تا به تجاوزاتشان به این کشور ادامه دهند یا با استفاده از نیروی هوایی خود به برخی از مناطق این کشور حمله کنند. رئیس جمهور آمریکا می گوید کشورش 7 تریلیون دلار در عراق هزینه کرده ولی به اهدافش نرسیده است.

اکنون سئوال این است که چرا این همه پول خرج کردید. اشتباهی که شما مرتکب شده اید نباید کسی دیگری غیر از خود شما هزینه آن را بپردازد. عراق به خاطر حضور آمریکا بسیار آزار و اذیت دیده است و به نظر من، سوریه راه درست را برای خلاص شدن از توطئه هایی که در طول سال های گذشته این کشور را هدف گرفته انتخاب کرده است.

خبرنگار المنار گفت: این حضور آمریکا حتی بر روابط جمهوری اسلامی با عراق تاثیری نداشته است. حضور آمریکا در عراق چه بسا یکی از موانع تقویت روابط میان ایران با عراق است. ما شاهدیم سفر آقای حسن روحانی رئیس جمهور ایران به عراق به عنوان سفری تاریخی و مهم توصیف شد، چگونه ممکن است تهران برای تقویت این روابط و از بین بردن این موانع اقدام کند؟

علی لاریجانی پاسخ داد: شما خوب به خاطر دارید که جمهوری اسلامی ایران در شرایطی از تحولات جدید در عراق حمایت کرد که برخی کشورهای منطقه از تعامل با این کشور خودداری می کردند. این کشورها از عراق به عنوان کشوری بزرگ و غنی که برخوردار از دموکراسی است، می ترسند ولی ما از عراق جدید پس از سرنگونی رژیم صدام حمایت کردیم و به رغم حضور تعداد زیادی از نیروهای آمریکایی در عراق در طی سال های پس از تغییر رژیم در این کشور، نتیجه ای که حاصل شد نشان داد که این نیروها متحمل خسارات زیادی شده اند مردم عراق نیز متوجه ماهیت تجاوزکارانه این نیروها شدند.

به رغم حضور تعداد زیادی از نیروهای آمریکایی در عراق در طی سال های گذشته، نتیجه ای که حاصل شد نشان داد که این نیروها متحمل خسارات زیادی شده اند مردم عراق نیز متوجه ماهیت تجاوزکارانه این نیروها شدند.

زمانی که پل برمر در عراق حضور داشت تصور می کرد این کشور یک استان است و می گفت می تواند یک وزیر و یک مشاور برای اداره امور این کشور تعیین کند و به تحمیل یک قانون اساسی بر عراق می اندیشید. این در حالی بود که آیت الله سیستانی تاکید می کرد باید خود مردم عراق قانون اساسی را بنویسند. برمر جایگاه آیت الله سیستانی در عراق را درک نکرده بود و برداشت آمریکایی ها این بود که عراق، به یک استان متبوع آنها تبدیل شده است و می توانند یک حاکم از طرف خودشان برای اداره آن تعیین کنند اما پس از مدتی، وقتی مرجعیت دینی و نخبگان سیاسی عراق با آنها به مقابله پرداختند به اشتباه بودن این برداشتشان پی بردند.

ما از همان ابتدا بر این باور بودیم که عراق خودش سرنوشتش را تعیین می کند و قانون اساسی خود را تدوین می کند و از طریق انتخابات مسئولان خود را انتخاب خواهد کرد. از این رو، از رویکرد دموکراتیک در این کشور حمایت کردیم. اگر نزدیکی میان ایران و عراق را مشاهده می کنید، این مسئله در درجه نخست به خاطر آن است که بسیاری از مقامات عراقی روابط خوبی با جمهوری اسلامی ایران داشته اند و ما همه، چه کردها، چه اهل سنت و چه شیعیان با هم در همان جبهه مقابله با رژیم صدام بودیم.

در درجه دوم، ما در شرایطی که برخی کشورهای منطقه از تروریست ها در عراق پشتیبانی می کردند و از اجرای عملیات های تروریستی در عراق حمایت می کردند، ما در نبرد با تروریسم در کنار عراقی ها بودیم به همین علت عراقی به این باور رسیدند که ایران در روابط با کشورشان صداقت دارد و اقداماتی که آمریکا برای ایجاد فتنه میان دو کشور انجام می دهد تاثیر زیادی ندارد به ویژه آن که شرایط منطقه به واشنگتن اجازه نمی دهد اوضاع را به نفع خود تغییر دهد.

خبرنگار المنار پرسید: سفر آقای روحانی به عراق چه دستاوردهایی خواهد داشت؟

رئیس مجلس شورای اسلامی پاسخ داد: عراق پس از موفقیت در بیرون راندن داعش از خاک خود اکنون نیاز به بازسازی دارد. این در حالی است که عراق از کشورهای مهم به شمار می رود که در همکاری سیاسی، اقتصادی و امنیتی در منطقه نقش ایفا می کند. چندی پیش آقای محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق به ایران سفر کرد و با مقامات کشورمان گفتگوهایی انجام داد. ایشان ایده های مهمی برای تقویت همکاری میان کشورهای منطقه داشت و ما هم از عراق در این زمینه پشتیبانی می کنیم.

عراق پس از موفقیت در بیرون راندن داعش از خاک خود اکنون نیاز به بازسازی دارد. چندی پیش آقای محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق به ایران سفر کرد و با مقامات کشورمان گفتگوهایی انجام داد.

خبرنگار المنار پرسید: آیا بسیج مردمی عراق، نقطه اختلاف میان ایران و آمریکاست. چون اخیرا شاهد تلاش آمریکا برای قرار دادن جنبش النجباء در فهرست سازمان های تروریستی و تحریم آن بودیم، ایران مشخصا با این مسئله چگونه برخورد می کند؟

لاریجانی پاسخ داد: مسئله بسیج مردمی یکی از موضوعات است. آمریکایی ها مسائل اختلافی زیادی با ما دارند. سئوال این است که چرا آمریکا دنبال ایجاد پایگاه های نظامی در عراق است؟ این که ترامپ شبانه به عراق می آید و به یکی از پایگاه های آمریکایی می رود و سپس بدون هماهنگی با دولت عراق این کشور را ترک می کند، چه مفهومی دارد؟ این رفتار از نظر عراقی ها مردود است و توهین به آنها به شمار می رود. بسیج مردمی یک نیروی مردمی و بخشی از نیروهای مسلح عراق است.

اگر بسیج مردمی نبود پیروزی کامل بر داعش به دست نمی آمد. فتوایی که آیت الله سیستانی صادر کرد و استقبال عراقی ها از این فتوا، موجب پیدایش یک موج انقلابی و جهادی در عراق شد که توانست در مقابل تروریست ها بایستد. مداخله آمریکا در امور عراق مسئله ای اشتباه است و این مسئله باعث می شود بگوییم آمریکا منطقه را خوب نمی شناسد و باعث مزاحمت برای ملت ها و دولت های منطقه می شود.

عراقی ها تصمیم گرفتند یک نیروی مردمی برای مقابله با خطر داعش تشکیل دهند این مسئله چه ربطی به آمریکا دارد و چرا آنها در این مسئله دخالت می کنند و بعد ترامپ می گوید ما 7 تریلیون دلار در عراق هزینه کردیم. اکنون چرا آمریکایی ها برای ایجاد پایگاه در عراق تلاش می کنند. این پایگاه ها به ضررشان تمام می شود و هیچ چیزی از طریق این پایگاه ها به دست نخواهند آورد.

 

نظر شما