شناسهٔ خبر: 31881301 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

گزارش لحظه به لحظه «ایران» از مناطق سیل زده گستان:

اینجا آب نشانی از آبادانی ندارد

آق قلا در آب فرو رفته است. از همه جای شهر صدای تراکتورهایی می‌آید که مردم جا به جا می‌کنند. قایق‌های چوبی از کوچه‌ای به کوچه دیگر می‌روند تا مردم را نجات بدهند. زن و مرد در هر گوشه خشک شهر با چشمان نگران به موج‌های بلندی نگاه می‌کنند که به داخل مغازه ها و خانه‌ها رفت و آمد می‌کند.

صاحب‌خبر -

کنار پل خرمشهر در آق قلا فوج مردم با لباس‌های خیس، بهت زده  از روستای کل آباد و عیدگاه با تراکتورها می‌آیند. روی جدول نشسته‌اند و بعضی مشغول خشک کردن لباس‌ها هستند. تا دوربین را در می‌آورم مردی عصبانی با لباسی خیس آب جلو می‌آید و می‌گوید"بنویسید هیچکس کمک ما نیامد..." کمی جلوتر، از پل که می‌گذرم قایقی زن‌ها را در آب پیاده می‌کند. دختری کوچک با نگرانی روی قایق بدنبال کوله کوچکش می‌گردد انگار همه زندگی‌اش اندازه کوله کوچکش شده..قطار تراکتورها همینطور مداوم مش‌غول پیدا و سوار کردن مردم هستند. مردی که منتظر تراکتور بعدی است میگوید" دائم مسئولین می‌گفتند چیز مهمی نیست اگر می‌دانستیم زودتر خانه را تخلیه میکردیم" او ازحجم تخریب بالا در کل آباد می‌گوید.    

به سمت دیگر شهر میروم و با تراکتور به میدان قدس میرسم،  اینجا تراکتورها قایق‌ها نقش تاکسی و اتوبوس را دارند.علیرضا که تازه از خدمت سربازی به مرخصی آمده با لباس خیس آب بالای میدان قدس شهر نشسته.موج‌های که حرکت تراکتورها ایجاد می‌کند به پاهایش می‌خورد. او از پدر و مادرش می‌گوید که روی سقف خانه نشسته‌اند " سن‌شان بالاست هر چه گفتم زودتر بیاید نشد حالانشسته‌اند روی سقف و منتظر هستند یکی از تراکتورها آنها را بردارد"

با تراکتور به میدان بعدی شهر میروم شتک آب چرخ‌ها به صورتم می‌خورد.  روی میدان بعدی ۵ مرد به تماشا نشسته‌اند و دائم تکرارمیکنند مسئله کمک آنها نیامده.پیرمردی با لهجه ترکمنی و با سوزی که در صدایش است میگوید  "هیچکس نیامده کمک ما اینهمه تراکتور و قایق همه مال مردم است"گزارش خبرنگار اعزامی روزنامه ایران به مناطق سیل زده استان گلستان حاکی است که حجم روان آب های مناطق بالادستی استان به گمیشان و رودخانه گرگانرود در حال افزایش است و نیروهای امدادی در حال کمک رسانی به مردم گمیشان هستند تا قبل از بسته شدن راههای مواصلاتی اقدامات لازم انجام بگیرد

گزارش لحظه به لحظه از مناطق سیل زده

گزارشگر ایران همچنین از گمیشان گزارش داد که مردم در برخی روستاها محبوس شده اند و مشکل بزرگ قطع راههای ارتباطی به مناطق سیل زده است .مشاهدات خبرنگار ما نشان می دهد که مردم و امدادرسانان با قایق در حال کمک رسانی به هموطنان هستند.

الهام اختری قائم مقام هلال احمر استان گلستان در این باره به خبرنگار ایران گفت : اقلام ضروری به قدر کفایت به مناطق سیل زده  ارسال شده یا در حال ارسال است اما مشکل عمده بسته شدن مسیرهای مواصلاتی است.

وی افزود : با این وجود اوضاع در حال کنترل است.

مسوولان گلستان تلاش می کنند با تخلیه برخی روستاهای حاشیه این سدها و رودخانه های طغیان کرده، از احتمال بروز خسارت و تلفات ناشی از سیل احتمالی را تا حد امکان کاهش دهند.

یک مقام محلی هم در این باره اظهار داشت: ستاد مدیریت بحران منطقه پس از بررسی وضعیت خانه هایی که در مسیر سیلاب ها قرار دارد دستور قطعی برای تخلیه خانه ها را صادر خواهد کرد.وی از مردم خواست که در روستاها و مناطق در معرض سیل در صورت اعلام خطر از سوی دستگاههای امدادرسان در برابر تخلیه خانه و منطقه محل زندگی خود مقاومت نکنند.

گزارش خبرنگار اعزامی ایران حاکی است که بسیاری از مردم در استان گلستان در حال جمع آوری کمک ها برای مناطق سیل زده هستند .الهام اختری قایم مقام هلال احمر استان گلستان از مردم خواست کمک های خود را از طریق نهادهای دولتی و هلال احمر به دست مردم برسانند و از اقدامات فردی و داوطلبانه خودداری کنند.

براساس گزارش های دریافتی مهمترین مشکل در استان قطع راههای ارتباطی به مناطق سیل زده است .مشاهدات نشان می دهد که سیل در شهره و روستاها علاوه برخسارت به مزارع و ساختمان و دام ها منجر به محبوس شدن اهالی در خانه هایشان شده است .

امیر شیر توماج فرماندار گمیشان در این باره گفت: با توجه به نزدیک شدن حجم روان آب های مناطق بالادستی استان به گمیشان و رودخانه گرگانرود و همچنین بازگشایی احتمالی سدها، پیش بینی های لازم برای برخورد با حوادث احتمالی انجام شده است.وی گفت: در صورت تخلیه احتمالی این روستاها، مناطق اسکان اضطراری در شهر گمیش تپه پیش بینی شده و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

 

---
---
---
---

 

در حال بروز رسانی

کلمات کلیدی

برچسب‌ها:

نظر شما