شناسهٔ خبر: 31872855 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ورزش در سالی که گذشت؛

خاکستری مثل تکواندو

تکواندو ایران در سال ۹۷ تلاش کرد افت سال‌های قبل خود را جبران کند، اما در بخش بانوان روند نزولی نتایج محسوس بود

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، سال ۹۷ آغازی دوباره برای تیم ملی تکواندو و البته برای سرمربی این تیم بود. اسفند ۹۶ بود که با کنار رفتن مهدی بی باک، فریبرز عسکری به عنوان سرمربی جدید تیم ملی تکواندو انتخاب شد.
 
شفاف سازی با عسکری
 
عسکری در بدو ورود، شفاف سازی در انتخابی‌ها را محور برنامه‌های خود قرار داد و این موضوع با توجه به افت تکواندو بعد از المپیک ۲۰۱۶ ریو، به بازسازی تیم ملی و اضافه شدن چهره‌های جدید کمک کرد.

خاکستری مثل تکواندو
 
خبری از ساعی نشد
 
البته بحث انتخاب مدیرفنی جدید برای تیم ملی تکواندو هم مطرح شد، اما با وجود صحبت‌های سیدمحمد پولادگر رییس فدراسیون تکواندو با هادی ساعی، خبری از بازگشت قهرمان المپیک به فدراسیون نشد. در مقطعی هم بحث حضور مجدد غلامحسن ذوالقدری به گوش رسید با این حال تیم ملی همچنان بدون مدیرفنی به کار خود ادامه داد.
 
خاکستری مثل تکواندو
 
البته عسکری خواهان همکاری با ساعی بود و ساعی هم شرط حضورش را کنار رفتن آرش فرهادیان از مدیریت سازمان تیم‌های ملی اعلام کرد. با این حال تصمیم رییس فدراسیون تکواندو در این خصوص به سرانجام نرسید.
 
دایره بسته مربیان
 
بحث تشکیل شورای فنی و کمیته فنی تکواندو تنها در زمان انتخاب سرمربی تیم ملی مطرح شد و در طول یک سال گذشته خبری از تشکیل جلسات این شورا نبود. از طرفی دایره بسته فدراسیون در انتخاب مربیان انتقادات زیادی به دنبال داشت، چرا که برای هر مسابقه‌ای تنها مهرو کمرانی سرمربی تیم ملی بانوان به عنوان سرمربی تیم مورد نظر انتخاب شد.
 
همچنین فدراسیون تکواندو در حالی هدایت تیم منتخب دانشجویان را برعهده مربیان تیم ملی قرار داد که مربیان زیادی در حوزه تکواندو دانشجویی فعالیت می‌کنند و علاوه بر آن مربیان موفق دیگری هم در لیگ حضور دارند.
 
آزمون اول
 
عسکری در دومین تجربه سرمربیگری اش در تیم ملی، تنها سه ماه فرصت داشت تا تکواندوکاران را برای بیست و سومین دوره رقابت‌های قهرمانی آسیا آماده کند. در هوشیمینه ویتنام، ملی پوشان تکواندو یک مدال طلا، یک نقره و سه برنز کسب کردند و با یک پله نزول نسبت به دوره قبل در مجموع نایب قهرمان آسیا شدند. در بخش بانوان هم از سه برنز دوره قبل یکی تبدیل به نشان نقره شد، اما تغییر خاصی در روند نتایج تیم ملی بانوان صورت نگرفت.
 
در پنجمین دوره مسابقات پومسه (اجرای فرم) قهرمانی آسیا هم چهار مدال طلا، ۲ نقره و هفت برنز عنوان نایب قهرمان آسیا نصیب ایران شد.
 
پیشتازی زوار
 
نوجوانان تکواندوکار با سرمربیگری موفق محمدرضا زوار در دوازدهمین دوره مسابقات قهرمانی جهان با هفت مدال طلا و ۲ برنز عنوان قهرمانی جهان را کسب کردند و در مقابل افت چشمگیر دختران کاملا محسوس بود. تیم دختران که مدافع عنوان قهرمانی بود تنها یک مدال برنز کسب کرد.
 
خاکستری مثل تکواندو
 
اما نوجوانان تکواندوکار در رقابت‌های کسب سهمیه المپیک بوئنوس آیرس هر ۶ سهمیه ممکن را در ۲ بخش دختران و پسران کسب کردند و در المپیک جوانان هم توانستند رنگ و تعداد مدال‌های خود را ارتقا دهند. ۲ مدال طلا در بخش پسران و یک مدال طلا و یک نقره سهم دختران در المپیک جوانان بود.
 
دهه دوم آذر‌ماه با هت‌تریک قهرمانی هوگوپوشان ایرانی در مسابقات ارتش‌های جهان باز هم با سرمربیگری محمدرضا زوار همراه شد. تکواندوکاران کشورمان با کسب سه مدال طلا و یک مدال برنز برای سومین دوره متوالی عنوان قهرمانی این دوره از رقابت‌ها را به نام خود ثبت کردند.
 
بدون کیمیا
 
دختران تکواندو که خود را برای حضور در بازی‌های آسیایی آماده می‌کردند در تورنمنت بین‌المللی کره‌جنوبی شرکت کردند و با یک مدال طلا، یک نقره و سه برنز عنوان نایب قهرمانی را کسب کردند، در این مسابقات کیمیا علیزاده هم حضور داشت و در دور دوم حذف شد. از همان زمان زمزمه‌هایی مبنی بر تشدید مصدومیت وی به گوش رسید.
 
خاکستری مثل تکواندو
 
در حالی که کمتر از ۲ هفته به آغاز بازی‌های آسیایی جاکارتا باقی مانده بود، کیمیا علیزاده در تمرینات تیم ملی دچار آسیب دیدگی شد و بازی‌های آسیایی جاکارتا را از دست داد تا پرچم داری کاروان ایران هم به الهه احمدی از تیراندازی برسد.
 
احیای تیم مردان و نتایج ضعیف بانوان
 
اما در هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی تیم ایران به ۲ مدال طلا، یک نقره و یک برنز رسید و در مقابل نتایج ضعیف بانوان ادامه داشت و بانوان تکواندوکار تنها یک برنز کسب کردند، در حالیکه در دروه قبل بازی‌ها ۲ مدال نقره و یک برنز داشتند.
 
خاکستری مثل تکواندو
 
البته در بخش پومسه که برای نخستین بار وارد بازی‌های آسیایی شده بود، کوروش بختیار و مرجان سلحشوری ۲ مدال نقره کسب کردند.
 
۷ مدال از جایزه بزرگ
 
کادرفنی تیم ملی تکواندو تصمیم گرفت در مرحله نخست رقابت‌های ۲۰۱۸ گرندپری (جایزه بزرگ) در رم ایتالیا شرکت نکند تا از آسیب ورزشکاران قبل از رقابت‌های قهرمانی آسیا جلوگیری کند.
تیم ملی تکواندو در مرحله دوم مسابقات گرندپری با آرمین های‌پور یک مدال نقره و ابوالفضل یعقوبی به یک نشان برنز برسد.
 
در مرحله سوم مسابقات گرندپری هم عنوان نایب قهرمانی به میرهاشم حسینی رسید و دیگر نمایندگان ایران توفیق در کسب مدال نداشتند.
 
اما در مرحله چهارم مسابقات گرندپری به میزبانی "منچستر" انگلیس یک مدال طلا (هادی‌پور)، یک نقره (حسینی) و یک برنز (مردانی) نصیب تکواندوکاران ایرانی شد.
 
مرحله فینال مسابقات گرندپری در سال ۲۰۱۸، آذرماه برگزار شد که سجاد مردانی تنها مدال آور ایران بود و نشان برنز گرفت.
 
همزمان در بیست و دومین دوره مسابقات جام جهانی هم شهرداری ورامین با سرمربیگری پیام خانلرخانی قهرمان شد.
 
تکواندوکاران با هزینه شخصی
 
در اقدامی بی سابقه، فدراسیون تکواندو برای مسابقات گرنداسلم (جایزه بزرگ) در چین هزینه‌ای نکرد و از متقاضیان خواست در صورت تمایل با هزینه شخصی نام نویسی کنند، در پایان دومین مرحله رقابت‌های گرنداسلم، تکواندوکاران ایران از دو فرصت موجود به یک مدال طلا و یک مدال برنز دست یافتند. سجاد مردانی و آرمین هادی پور علاوه بر ارتقای امتیازات خود در رنکینگ المپیکی، صاحب مدال طلا و برنز و جوایز دلاری شدند.
 
خاکستری مثل تکواندو
 
در رقابت‌های گرنداسلم تیمی، هوگوپوشان عنوان نایب قهرمانی را با هدایت سیدنعمت اله خلیفه کسب کردند.
 
عنوان چهارمی جهان برای تیم ملی پومسه در مجموع مردان و بانوان با سه مدال طلا، یک نقره و هفت برنز آبان ماه بدست آمد.
 
میزبانی‌های تکواندو
 
هشتمین و نهمین دوره مسابقات جام باشگاه‌های آسیا هم طبق سال‌های قبل با شرکت تیم‌هایی از دو تا سه کشور‌های همسایه و با قهرمانی تیم دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
 
میزبانی مسابقات جام ریاست فدراسیون جهانی هم به جزیره کیش رسید و رییس فدراسیون جهانی تکواندو هم به ایران آمد. مسابقاتی که برخلاف رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا، تکواندوکاران بیشتر و بهتری در آن شرکت داشتند و برای امتیاز المپیک تلاش کردند.
 
گزارش از: انسیه بحری
خبرنگار تحریریه ورزشی خبرگزاری صداوسیما

نظر شما