شناسهٔ خبر: 31881572 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ورزش در سالی که گذشت؛

ووشو اژد‌های زرد را بلعید

ووشوی ایران در سال ۹۷ با پشت سر گذاشتن چین (معروف به اژد‌های زرد)، مدعی همیشگی این رشته، تاریخی‌ترین نتایج خود را کسب کرد

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، ووشو یکی از بهترین و موفق‌ترین دوره‌های خود را در سال ۹۷ تجربه کرد، با قهرمانی در رقابت‌های جهانی رده‌های پایه و جام جهانی، تاریخی‌ترین نتایج ووشو بدست آمد، ووشو رکورد‌های خوبی نیز در هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا رقم زد.

>>> اولین قهرمان غیرچینی جهان
هفتمین دوره رقابت‌های ووشو جوانان جهان تیر ماه در برزیل برگزار شد و تیم جوانان ایران در مجموع ساندا (مبارزه) و تالو (اجرای فرم) با کسب یازده مدال طلا، هشت نقره و هفت برنز چینی را کنار زد و برای نخستین بار قهرمان جهان شد تا اولین تیم غیرچینی قهرمان لقب بگیرد، تیم ایران در بخش ساندا نیز قهرمان شده بود، پس از این نتایج مهدی علی نژاد رئیس فدراسیون ووشو اعلام کرد: قهرمانی ایران در برزیل شگفتی مسابقات بود و به ووشوکاران پاداش یورویی پرداخت کردیم.

وی افزود: رشته‌های رزمی در ایران با بخش مبارزه شناخته می‌شوند و به همین علت تالو عقب‌تر از ساندا مانده است، اما مدال‌های تالو در برزیل به قهرمانی ایران در برزیل کمک کرد. با این حال با کمک فدراسیون ژیمناستیک کار استعدادیابی و پایه‌ای در بخش تالو انجام می‌شود. 

>>> رکوردشکنی در جاکارتا
برای بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا تیم ملی اندونزی درخواست اردوی مشترک با ایران را داد که با موافقت فدراسیون ووشو، تیم‌های ملی مردان و بانوان اندونزی علاوه بر برپایی اردوی مشترک تدارکاتی چند دیدار دوستانه نیز در خانه ووشو برگزار کرد.

برای بازی‌های آسیایی جاکارتا فدراسیون به این نتیجه رسید با اعزام یک کاروان کیفی نماینده‌ای در بخش تالوی مردان نداشته باشد، اما در بخش بانوان زهرا کیانی توانست برای اولین بار در این بخش و تالیوی ایران به مدال نقره بازی‌های آسیایی دست یابد.

در بخش ساندا هم ووشوی ایران صاحب ۲ نشان ارزشمند طلا و سه نقره شد و محسن محمدسیفی نیز سومین طلای خود در این بازی‌ها را ضرب کرد تا در ووشو ماندگار شود.

وی همراه با احسان حدادی که چهار مدال طلا از این بازی‌ها دارد، پرافتخارترین ورزشکاران ایران بشمار می‌روند؛ با این نتایج ووشو در بین بهترین تیم‌های اعزامی کاروان ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا لقب گرفت.

>>> اولین قهرمانی در جام جهانی
نهمین دوره جام جهانی ساندا که به میزبانی چین برگزار شد، در این رقابت‌ها مدال اوران رقابت‌های جهانی ۲۰۱۷ روسیه اجازه شرکت داشتند که با توجه به قهرمانی مریم هاشمی و خداحافظی وی از این پیکارها، با رایزنی فدراسیون ووشو فریناز نذیری جایگزین هاشمی شد.

ووشوکاران ایران در مجموع مردان و بانوان با کسب هفت مدال طلا و یک نقره قهرمان شدند و اجازه ایستادن چینی‌ها را روی سکوی قهرمانی ندادند، در حالیکه در­ همه­ هشت دوره قبلی این مسابقات سانداکاران چین عنوان قهرمانی را کسب کرده بودند.

>>> خداحافظی قهرمان
حمیدرضا قلی پور قهرمان سنگین وزن ووشو ایران و جهان پس از انجام عمل جراحی و گذراندن دوران نقاهت، در رقابت‌های جام جهانی و لیگ برتر شرکت کرد، وی که در تیم دانشگاه آزاد عضویت داشت، اواخر نیم فصل دوم لیگ برتر از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد، قلی پور تصمیم گرفته است از این پس در رینگ حرفه‌ای و در مبارزات MMA به میدان برود.

علاوه بر قلی پور، امیر فضلی هم وارد MMA شده است و احتمالا محسن محمدسیفی هم در این مبارزات به میدان خواهد رفت.

>>> انتخاباتی بدون حاشیه
۱۲ اسفند زمان برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون ووشو بود. امیرعباس لشگری و مهدی علی نژاد ۲ نامزد انتخابات بودند که با انصراف لشگری، علی نژاد برای چهارمین دوره پیاپی و رای ۱۰۰ درصد اعضای مجمع رییس فدراسیون ووشو باقی ماند.

البته پیش از برگزاری مجمع اخباری مبنی بر جدایی علی نژاد از ووشو و حضور او در پست جدید کمیته ملی المپیک یعنی سمت مدیراجرایی این کمیته به جای دبیرکلی شنیده شد، اما او در مجمع انتخابات اعلام کرد که با درخواست مسئولان وزارت ورزش و اعضای مجمع در کنار این رشته ماند.

 گزارش از : انسیه بحری
 خبرنگار تحریریه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما