شناسهٔ خبر: 31834469 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

پيشبرد برنامه‌هاي اقتصادي و حل مناقشات منطقه‌اي، اهداف مهم سفر وزير خارجه پاکستان به چين/ تحليل

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - وزير امور خارجه پاکستان با هدف ديدار با مقامات چين، سفر سه روزه خود به پکن را آغاز کرد.
«شاه محمود قريشي» قرار است، در اين سفر در خصوص توسعه مناسبات پکن و اسلام آباد، کريدور اقتصادي مشترک چين و پاکستان موسوم به «سي‌پيک»، تنش ميان هند و پاکستان و مذاکرات شکست خورده امريکا و طالبان در قطر با مقامات چين بحث و تبادل نظر کند.
سفر وزير امور خارجه پاکستان به چين درحالي انجام مي شود که علاوه بر مسائل دوجانبه در روابط دو کشور، دو مسئله عمده شامل تشديد تنش در روابط هند و پاکستان و تلاش دهلي نو براي گنجاندن نام «مسعود اظهر» سرکرده گروه «جيش محمد» در فهرست سياه سازمان ملل از جمله اهداف سفر شاه محمود قريشي به پکن است.
در درگيري اخير نظامي هند و پاکستان که دو کشور را شديدترين وضعيت تخاصم پس از سه جنگ تمام عياردر تاريخ روابط آنان قرار داد، دهلي نو و اسلام آباد به موضع شرکاي راهبردي خود به ترتيب آمريکا و چين چشم دوختند.
اظهارات اخير برخي مقامات آمريکايي از جمله سخنان فرمانده ستاد مرکزي ارتش اين کشور در متهم کردن دوباره پاکستان به حمايت از تروريسم اين برداشت را ايجاد کرد که کاخ سفيد در تنش و درگيري اخير نظامي هند و پاکستان از موضع دهلي نو حمايت کرده است.
در چنين شرايطي پاکستان انتظار دارد که چين هم با اتخاذ موضعي صريح، نقش حمايتي به عنوان شريک راهبردي اسلام آباد را ايفا کند. البته چين در روزهاي اخير با مخالفت با درخواست هند براي قرار دادن نام سرکرده گروه جيش محمد در ليست سياه سازمان ملل که متهم به حملات تروريستي در خاک اين کشور است گام موثري در حمايت ديپلماتيک از پاکستان برداشته است.
درخواست هند از شوراي امنيت سازمان ملل براي قرار دادن نام مسعود اظهر در ليست سياه که از حمايت آمريکا، انگليس و فرانسه نيز برخوردار بود با مخالفت نماينده چين در شوراي امنيت از دستور کار اين نهاد خارج شد. اگرچه چين در خصوص درگيري محدود نظامي پاکستان و هند موضع صريح را هنوز اتخاذ نکرده و صرفا دو طرف را به خويشتنداري دعوت کرد، اما با مخالفت مجدد با درخواست هند در شوراي امنيت از ايجاد اجماع قدرت هاي بزرگ عليه پاکستان جلوگيري کرد.
بنابراين بخشي از اهداف سفر وزير خارجه پاکستان به چين طرح شفاف انتظارات اسلام آباد از اين کشور در قبال تنش با هند است. همچنين تشديد تنش هاي اخير لفظي بين افغانستان و پاکستان که موجب طرح دوباره انتقادهاي تند کابل از اسلام آباد شده است از ديگر مسائلي است که پاکستان انتظار دارد دولت چين در کاهش تنش و تعادل بخشي به مناسبات پاکستان و افغانستان نقش موثري بر عهده بگيرد.
البته بايد توجه داشت که در سفر شاه محمود قريشي به پکن بررسي روند اجرايي طرح کلان کريدور اقتصادي چين و پاکستان که نقش بسيار مهمي در رشد و تحرک اقتصادي اين کشور خواهد داشت از ديگر محورهاي سفر وي به چين است که دو کشور را در مسير تعميق همکاري هاي راهبردي قرار خواهد داد.
نويسنده: محمدرضا عسگري
114/116
کليدواژه پاکستان چين

نظر شما