شناسهٔ خبر: 31829582 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تلاش چین برای کاهش تنش بین هند و پاکستان

تهران- ایرنا-سخنگوی وزارت خارجه چین گفت پکن همه ظرفیت خود را برای کاهش تنش بین هند و پاکستان به کار می گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روزنامه هندو، «گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (دوشنبه) بااشاره به سفر شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان به چین برای حضور در نشست مذاکرات راهبردی تصریح کرد، پکن از این فرصت برای میانجی گری بین دهلی نو و اسلام آباد استفاده می کند.
سخنگوی وزارت خارجه چین گفت،در کنار مذاکرات راهبردی وزرای خارجه چین و پاکستان که فردا(سه شنبه)در پکن برگزار می‌شود، به تنش منطقه‌ای اخیر میان دو کشور هند و پاکستان نیز پرداخته خواهد شد.
«گنگ شوانگ» تصریح کرد، به‌رغم مخالفت چین با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای قرار گرفتن مسعود اظهر رئیس گروه جیش محمد در لیست تروریست‌های سازمان ملل، پکن همچنان خواستار حل تنش میان هند و پاکستان است.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین عنوان کرد، پکن تمام ظرفیت دیپلماسی خود را برای برگزاری نشستی سه جانبه با هند و پاکستان به کار می گیریم .
شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان همزمان با افزایش تنش اسلام آباد و دهلی نو در تماس تلفنی با «وانگ یی» همتای چینی خود از پکن درخواست کمک کرده بود.
وزیر خارجه چین ،پاکستان و هند را به خویشتنداری فرا خواند و تاکید کرد دو کشور برای صلح و ثبات منطقه باید با هم همکاری کنند و به اقداماتی که شرایط را وخیم تر می کند، دست نزنند.
وزیر خارجه چین همچین در دیدار با سوشما سواراج همتای هندی خود در استان «جه جیانگ» در شرق چین و در حاشیه اجلاس این دو کشور با روسیه گفت: این تحولات باعث نگرانی پکن شده است و چین هر دو طرف را به خویشتنداری دعوت می‌کند.
وی گفت که چین به‌عنوان دوست دیرینه دو کشور می‌خواهد،کمک سازنده ای به حل مشکل کند.
تنش بین هند و پاکستان پس از حمله انتحاری کشمیر در 14 فوریه که منجر به کشته شدن دستکم 40 نظامی هندی شد افزایش یافت.
این حمله زمانی صورت گرفت که ستونی متشکل از 70 خودرو، حدود 2500 نظامی را در بزرگراه سرینگر- جامو جابجا می‌کرد.
یک خودرو که حدود 300 تا 350 کیلوگرم مواد منفجره حمل می‌کرد، خود را به یکی از اتوبوس‌های حامل نظامیان کوبید.
این حمله پر تلفات ترین حمله در کشمیر تحت کنترل هند، در 30سال گذشته عنوان‌شده است. یک گروه جدایی‌طلب مستقر در پاکستان با نام جیش محمد مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.
پس از این حمله ،هند، خاک پاکستان را مورد حمله هوایی قرارداد و یک روز پس‌ازآن نیروی هوایی پاکستان در واکنش به نقض حریم هوایی خود، دو جنگنده هند را سرنگون و یک خلبان هندی را بازداشت کرد.
آساق**9473**1600

برچسب‌ها:

نظر شما