شناسهٔ خبر: 31831998 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رئيس جمهور در پايان سفر به بوشهر و در جمع خبرنگاران:

1500 ميليارد تومان براي اجراي طرحهاي توسعه اي استان در نظر گرفته شد

صاحب‌خبر -

خبرگزاري آريا- رئيس جمهور با بيان اينکه در سفر به استان بوشهر 1500 ميليارد تومان براي اجراي طرحهاي توسعه اي استان در نظر گرفته شد، تأکيد کرد: اميدواريم تا پايان دولت دوازدهم تمامي اين طرح‌ها اجرايي و عملياتي شود.
به گزارش خبرگزاري آريا، حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني شامگاه يکشنبه در نشست خبري پايان سفر کاروان تدبير و اميد به استان بوشهر با قدرداني از استقبال گرم مردم ميهمان‌نواز، خونگرم و دلاور بوشهر و کنگان، ادامه داد: فضاي هماهنگي و برادري بين شيعه و سني، مقامات اجرايي، مقننه و نيروهاي مسلح در اين استان بسيار ارزشمند و مهم است.
روحاني با اشاره به اينکه افتتاح 4 فاز پارس جنوبي، در يک روز براي کشورمان افتخاري بزرگ است، ادامه داد: روزانه 100 ميليون متر مکعب بر ظرفيت توليد گاز و ميعانات گازي کشور،‌اضافه مي‌شود و اين به معناي تلاش و کوشش همه مسئولان، مهندسان، کارگران و بخش‌هاي مختلف اجرايي در انجام وظايف ملي است.
رئيس جمهور همچنين به افتتاح پروژه‌هاي توسعه‌اي در بخش‌هاي کشاورزي، نيرو، گردشگري، صنعت، ورزش، درمان و بهداشت، اشاره و تأکيد کرد: افتتاح اين پروژه‌ها بدان معنا است که استان بوشهر در مسير سازندگي، تحول، پيشرفت و توسعه قرار گرفته است.
روحاني ادامه داد: در بخش کشاورزي، آب و خاک، 449 طرح و پروژه در اين استان افتتاح شد و اين کار بزرگ به معناي آن است که بوشهر زنده و فعال است و وزير نيرو نيز قول داد تا طرح‌هاي سد تا سال 1400 به پايان برسد.
رئيس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره شيرين کردن آب سواحل بوشهر و برنامه‌هاي دولت براي شتاب بخشيدن به اين طرح‌ها، تأکيد کرد: آغاز عمليات اجرايي 3 پروژه آب‌شيرين‌کن در اين سفر انجام شد و در حال حاضر نيز دو آب شيرين کن در کنگان فعال است و دولت براي تأمين آب آشاميدني و بهداشتي تعهد کرده تا در اين زمينه اقدامات لازم را انجام دهد .
روحاني با تأکيد بر اينکه هر سرمايه‌گذار که براي طرح‌هاي آب شيرين کن در کشور سرمايه‌گذاري کند، دولت آب مصرفي مردم را خريداري خواهد کرد، افزود: البته دولت بايد براي اين امر يارانه بالايي را پرداخت کند چرا که در شرايط عادي براي رساندن آب سد و رودخانه‌ها به شهرها، در هر متر مکعب هزار تومان هزينه دارد که در شهرها 500 تومان و در روستاها 200 تومان به فروش مي‌رسد.
رئيس جمهور تأکيد کرد: طبق اعلام وزير نيرو، هزينه شيرين کردن آب در هر متر مکعب در حدود 5 هزار تومان است که اين فاصله را دولت بايد جبران نمايد و دولت آمادگي دارد در سواحل شمال و جنوب آب مصرفي مورد نياز مردم را با کمک سرمايه‌گذاران تأمين نمايد که البته سرمايه‌گذاران در اين زمينه کمک‌هايي از صندوق‌هاي توسعه ملي دريافت خواهند کرد.
روحاني در پاسخ به سوالي درباره منافع مردم استان بوشهر از پروژه‌هاي پارس جنوبي، تأکيد کرد: لازم است دولت اين مسأله را دنبال کند که البته در اجراي اين طرح‌ها، فشارهاي محيط زيستي در اين استان و عسلويه وجود دارد و براي آن بايد درماني پيدا کرد که در جلسه هيأت دولت کارگروهي با حضور وزراي نفت، مسکن، کشور، بهداشت و همچنين سازمان هاي محيط زيست و برنامه و بودجه ايجاد خواهد شد و با کمک مقامات محلي و دانشگاهي، طرح‌هاي لازم براي بهتر شدن مسأله محيط زيست استان، ارايه مي‌شود و طبق گفته وزير نفت، هر چه از مدت زمان اجرايي شدن فازهاي پارس جنوبي بگذرد آلودگي ناشي از آنها کمتر خواهد بود.
رئيس جمهور با تأکيد بر اينکه مردم استان بوشهر بايد از اين سرمايه بزرگ ملي استفاده کنند و وزارت نفت نيز در حال کمک به اين موضوع است، تصريح کرد: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و همچنين مردم استان ‌توقع دارند که از نيروهاي بومي در صنايع انرژي و ساير بخش‌ها استفاده شود و اين حق مردم است و طبق اعلام مهندس زنگنه کلاس‌هايي براي دانش‌آموزان در اين استان برگزار مي‌شود تا آنان بتوانند با تحصيل در رده‌هاي بالا در اين پروژه‌هاي ملي و استاني مشغول بکار شوند.
روحاني بر لزوم هماهنگي بين طرح‌هاي استانداري و شرکت نفت تأکيد کرد و گفت: وزارت نفت بايد در اين استان طرح‌ها را به صورت يکجانبه انجام ندهد و بايد در يک جمعي و با هماهنگي به تصويب برسد که اين به نفع استان خواهد بود.
خبرنگاري پرسيد راهکارهاي دولت براي تحقق مطالبات مردمي در خصوص توسعه زيرساختي‌هاي استان با توجه به درآمدهاي اين استان براي کشور چيست؟ رئيس جمهور تأکيد کرد: درآمد دولت در قانون بودجه به صورت سالانه مشخص است و منابعي که براي کل کشور هزينه مي‌شود در قانون آمده است که اين درآمد حاصل از يک استان ميزبان صنعت، گمرکات و ساير بخش‌ها،  بايد براي حقوق کارمندان، بازنشستگان و پيشرفت طرح‌هاي عمراني کشور استفاده شود، اما کليت اين حرف درست است که مردم ميزبان، بايد از اين درآمدها بهره‌مندي بيشتري داشته باشند و دولت در حد اجازه قانون، به اين خواسته مردم جامه عمل مي‌پوشاند.
روحاني در پاسخ به سوالي درباره مشکلات مردم بوشهر در فصول گرم و تأمين آب و برق مورد نياز اين استان، تأکيد کرد: البته صدا و سيما و روزنامه‌ها بايد از لحاظ فرهنگي به دولت کمک کنند تا مصرف در کشور متعادل شود و اگر با ساير کشورها بسنجيم مصرف در بسياري کشورها 1.3 دهم درصد کاهش داشته و در همين مدت در ايران 1.6 دهم افزايش داشته است.
رئيس جمهور با اشاره به سختي‌ها و مشکلات دولت در کشور گفت: اميدواريم شرايط بهتري داشته باشيم و مشکلات دولت در سال آتي کمتر شود و هم‌اکنون براي تأمين آب در مکان‌هاي با تنش آبي  180 ميليارد تومان در نظر گرفته شده و در بخش برق نيز ظرفيت‌ها در حال افزايش است و با فعال شدن نيروگاه‌هاي آبي مشکلات در اين زمينه حل شود و اين قطعاً از وظايف دولت است.






نظر شما