شناسهٔ خبر: 31813669 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

روحانی در پایان سفر به استان بوشهر و در جمع خبرنگاران:

استان بوشهر در مسیر سازندگی، تحول، پیشرفت و توسعه قرار گرفته است

رئیس جمهور با قدردانی از استقبال گرم مردم میهمان‌نواز، خونگرم و دلاور بوشهر و کنگان، گفت: استان بوشهر در مسیر سازندگی، تحول، پیشرفت و توسعه قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری فارس، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور شامگاه یکشنبه در نشست خبری پایان سفر کاروان تدبیر و امید به استان بوشهر با قدردانی از استقبال گرم مردم میهمان‌نواز، خونگرم و دلاور بوشهر و کنگان، گفت: فضای هماهنگی و برادری بین شیعه و سنی، مقامات اجرایی، مقننه و نیروهای مسلح در این استان بسیار ارزشمند و مهم است.

روحانی با اشاره به اینکه افتتاح 4 فاز پارس جنوبی، در یک روز برای کشورمان افتخاری بزرگ است، ادامه داد: روزانه 100 میلیون متر مکعب بر ظرفیت تولید گاز و میعانات گازی کشور،‌اضافه می‌شود و این به معنای تلاش و کوشش همه مسئولان، مهندسان، کارگران و بخش‌های مختلف اجرایی در انجام وظایف ملی است.

رئیس جمهور همچنین به افتتاح پروژه‌های توسعه‌ای در بخش‌های کشاورزی، نیرو، گردشگری، صنعت، ورزش، درمان و بهداشت، اشاره و تأکید کرد: افتتاح این پروژه‌ها بدان معنا است که استان بوشهر در مسیر سازندگی، تحول، پیشرفت و توسعه قرار گرفته است.

روحانی ادامه داد: در بخش کشاورزی، آب و خاک، 449 طرح و پروژه در این استان افتتاح شد و این کار بزرگ به معنای آن است که بوشهر زنده و فعال است و وزیر نیرو نیز قول داد تا طرح‌های سد تا سال 1400 به پایان برسد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره شیرین کردن آب سواحل بوشهر و برنامه‌های دولت برای شتاب بخشیدن به این طرح‌ها، تأکید کرد: آغاز عملیات اجرایی 3 پروژه آب‌شیرین‌کن در این سفر انجام شد و در حال حاضر نیز دو آب شیرین کن در کنگان فعال است و دولت برای تأمین آب آشامیدنی و بهداشتی تعهد کرده تا در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد. 

روحانی با تأکید بر اینکه هر سرمایه‌گذار که برای طرح‌های آب شیرین کن در کشور سرمایه‌گذاری کند، دولت آب مصرفی مردم را خریداری خواهد کرد، افزود: البته دولت باید برای این امر یارانه بالایی را پرداخت کند چرا که در شرایط عادی برای رساندن آب سد و رودخانه‌ها به شهرها، در هر متر مکعب هزار تومان هزینه دارد که در شهرها 500 تومان و در روستاها 200 تومان به فروش می‌رسد.

رئیس جمهور تأکید کرد: طبق اعلام وزیر نیرو، هزینه شیرین کردن آب در هر متر مکعب در حدود 5 هزار تومان است که این فاصله را دولت باید جبران نماید و دولت آمادگی دارد در سواحل شمال و جنوب آب مصرفی مورد نیاز مردم را با کمک سرمایه‌گذاران تأمین نماید که البته سرمایه‌گذاران در این زمینه کمک‌هایی از صندوق‌های توسعه ملی دریافت خواهند کرد.

روحانی در پاسخ به سوالی درباره منافع مردم استان بوشهر از پروژه‌های پارس جنوبی، تأکید کرد: لازم است دولت این مسأله را دنبال کند که البته در اجرای این طرح‌ها، فشارهای محیط زیستی در این استان و عسلویه وجود دارد و برای آن باید درمانی پیدا کرد که در جلسه هیأت دولت کارگروهی با حضور وزرای نفت، مسکن، کشور، بهداشت و همچنین سازمان های محیط زیست و برنامه و بودجه ایجاد خواهد شد و با کمک مقامات محلی و دانشگاهی، طرح‌های لازم برای بهتر شدن مسأله محیط زیست استان، ارایه می‌شود و طبق گفته وزیر نفت، هر چه از مدت زمان اجرایی شدن فازهای پارس جنوبی بگذرد آلودگی ناشی از آنها کمتر خواهد بود.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه مردم استان بوشهر باید از این سرمایه بزرگ ملی استفاده کنند و وزارت نفت نیز در حال کمک به این موضوع است، تصریح کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همچنین مردم استان ‌توقع دارند که از نیروهای بومی در صنایع انرژی و سایر بخش‌ها استفاده شود و این حق مردم است و طبق اعلام مهندس زنگنه کلاس‌هایی برای دانش‌آموزان در این استان برگزار می‌شود تا آنان بتوانند با تحصیل در رده‌های بالا در این پروژه‌های ملی و استانی مشغول بکار شوند.

روحانی بر لزوم هماهنگی بین طرح‌های استانداری و شرکت نفت تأکید کرد و گفت: وزارت نفت باید در این استان طرح‌ها را به صورت یکجانبه انجام ندهد و باید در یک جمعی و با هماهنگی به تصویب برسد که این به نفع استان خواهد بود.

خبرنگاری پرسید راهکارهای دولت برای تحقق مطالبات مردمی در خصوص توسعه زیرساختی‌های استان با توجه به درآمدهای این استان برای کشور چیست؟ رئیس جمهور تأکید کرد: درآمد دولت در قانون بودجه به صورت سالانه مشخص است و منابعی که برای کل کشور هزینه می‌شود در قانون آمده است که این درآمد حاصل از یک استان میزبان صنعت، گمرکات و سایر بخش‌ها،  باید برای حقوق کارمندان، بازنشستگان و پیشرفت طرح‌های عمرانی کشور استفاده شود، اما کلیت این حرف درست است که مردم میزبان، باید از این درآمدها بهره‌مندی بیشتری داشته باشند و دولت در حد اجازه قانون، به این خواسته مردم جامه عمل می‌پوشاند.

روحانی در پاسخ به سوالی درباره مشکلات مردم بوشهر در فصول گرم و تأمین آب و برق مورد نیاز این استان، تأکید کرد: البته صدا و سیما و روزنامه‌ها باید از لحاظ فرهنگی به دولت کمک کنند تا مصرف در کشور متعادل شود و اگر با سایر کشورها بسنجیم مصرف در بسیاری کشورها 1.3 دهم درصد کاهش داشته و در همین مدت در ایران 1.6 دهم افزایش داشته است.

رئیس جمهور با اشاره به سختی‌ها و مشکلات دولت در کشور گفت: امیدواریم شرایط بهتری داشته باشیم و مشکلات دولت در سال آتی کمتر شود و هم‌اکنون برای تأمین آب در مکان‌های با تنش آبی  180 میلیارد تومان در نظر گرفته شده و در بخش برق نیز ظرفیت‌ها در حال افزایش است و با فعال شدن نیروگاه‌های آبی مشکلات در این زمینه حل شود و این قطعاً از وظایف دولت است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما